Pův. raně gotický kostel byl postaven v 1. pol. 13. stol. (portál z let 1240-50), ač zmiňován až r. 1352. Pozdějšími přestavbami setřen gotický ráz - v l. 1611, 1724, 1767-68 a r. 1809 (přistavěna věž). R. 1989 zchátralý, postupně opravován v l. 1999 a 2005. V kostele barokní oltář z r. 1727.
kostel sv. Jakuba Většího
© Luděk Pitter 01/2006

V severní části obce Předslav, nad hřištěm a bývalou tvrzí, stojí kostel sv. Jakuba Většího, obklopený hřbitovem. Kostel stojí na nejvyšším místě obce a tvoří dominantu širokého okolí. Pod kostelem začíná lipová alej, která spojuje Předslav s Otínem, zřejmě z doby, kdy Předslav byla v majetku Karla Albrechta Příchovského z Příchovic, který ji spolu s Mlázovy připojil k Otínu.

L.P., 16.4. 2006
Ikona Kostel je jednolodní, obdélný, s věží a s přistaveným šnekovým schodištěm v západním průčelí, s pětiboce uzavřeným presbytářem a dvěma bočními trojboce uzavřenými kaplemi. Loď je sklenuta jedním polem křížové žebrové klenby a nad kruchtou valenou klenbou s lunetami, presbytář je sklenut křížovou klenbou (bez žeber). ...
16.4. 2006, L.P., E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., Emanuel Poche a kolektiv, Academia 1980; http://predslav.cz

Při požáru r. 1965 shořel hlavní oltář v novorománském stylu, z jiného kostela byl poté dovezen barokní oltář Panny Marie z roku 1727. Další zařízení kostela je převážně z 19. stol..

16.4. 2006 L.P., E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., Emanuel Poche a kolektiv, Academia 1980; http://predslav.cz
1.8 min
Ikona Historie kostela
Pův. raně gotický kostel sv. ...
16.4. 2006, L.P., E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., Emanuel Poche a kolektiv, Academia 1980; http://predslav.cz

Jakuba Většího byl postaven v 1. polovině 13. století, ač je písemně potvrzen až v roce 1352. Portál původního hlavního vchodu pochází z let 1240-1250. Zajímavostí je, že kostel byl postaven na tzv. "obětišti" Keltů, keltském obřadním místě, které Keltové pečlivě vybírali, na kterém se setkává zemská a kosmická energie. Původně farní kostel byl v 17. století připojen jako filiální k Němčicím, od r. 1788 opět farní. Kostel byl opakovaně přestavován; při přestavbách zcela zanikla jeho gotická podoba. Přestavby proběhly roku 1611, 1724, v letech 1767-68 a roku 1809, kdy byla také přistavěna věž tehdejší majitelem Otína, velkostatkářem JUDr. Janem Měchurou. Za 1. světové války r. 1917 byly zrekvírovány dva ze tří zvonů, ponechán byl největší zvon z roku 1539. Nové zvony byly pořízeny r. 1931. Za 2. světové války, roku 1943, byly zvony opět zabaveny (odvezeny do Škodovky v Plzni) a to všechny, ale největší (1539) a nejmenší z nich (umíráček) byly vráceny po válce zpět. Roku 1965 shořel při požáru kostela pseudorománský hlavní oltář, z jiného kostela byl převzat současný barokní oltář Panny Marie je z roku 1727, ostatní vnitřní zařízení je novodobější (19. stol.). Roku 1998 bylo rozhodnuto o opravě kostela, který byl v havarijním stavu - tyto opravy byly provedeny částečně r. 1999 - oprava věže, stažení zdiva ocelovými táhly), nová okna, nově osazeny hodiny; sňata a pozlacena věžní báň. Další opravy proběhly až r. 2005 - oprava krovu kostela, nová krytina, vyklizení suti na klenbě kostela (místy až 2m). V kostele jsou tři náhrobníky, jeden s erbem rodu Sedleckých z Újezdce (1560), který kryje - jak uvádí nápis - hrob paní Evy z Újezdce. Zajímavostí je, že se v tomto kostele r. 1827 oženil František Palacký s Terezií Měchurovou.

16.4. 2006 L.P., E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., Emanuel Poche a kolektiv, Academia 1980; http://predslav.cz
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Plzeňský kraj,  Klatovy  ( KT), Předslav

Místa v okolí

 Předslav
 Měcholupy
 kaple Panny Marie
 kostel sv. Mikuláše
 Měčín
 kaple Panny Marie
 kaple sv. Vojtěcha
 Petrovice
 kaple Panny Marie
 Němčice
 kostel sv. Jiljí
 Štěpánovice
 Kokšín
 boží muka
 radnice
 Obytce
 Švihov
 fara
 kostel sv. Václava
 židovský hřbitov
 kostel sv. Michala
 Malechovská hůrka
 městské opevnění
 Komošín
 synagoga
 Bílá věž
 Červené Poříčí
 radnice
 Černá věž
 boží muka
 Habartice
 Dolany
 Svrčovec
 Újezd u Plánice
 boží muka
 Klatovská hůrka
 Sobětice
 kostel sv. Martina
 Luby
 Beňovy
 kostel sv. Prokopa
 Mochtín
 Nový Čestín
 kostel sv. Matěje
 Skála
 kostel sv. Jiljí
 Újezdec
 Zdebořická lípa
 Kratice
 Ježovy
 Tupadly
 kostel sv. Blažeje
 Újezd
 bývalá márnice
 fara
 Lomec
 Srbice
 Tupadelské skály
 Drslavice
 boží muka
 kostel sv. Václava
 Těšetiny
 Plánice
 kaple
 štola Loreta
 Lužany
 Žinkovy
 Loreta
 kaple sv. Václava
 Lázně Letiny
 kostel sv. Václava
 Potenštejn
 Lovčice
 Bezděkov
 Koryta
 kaple sv. Anny
 kaple sv. Anny
 kaple sv. Isidora
 Tetětice
 kostel sv. Prokopa
 Roupov
 Příchovice
 Hradiště
 kříž
 Skočice
 Týnec
 Křenice
 Týnec
 Kouskova Lhota
 kostel sv. Markéty
 Boříkovy
 boží muka
 Lázeň
 U Žižků
 boží muka
 židovský hřbitov
 Bolfánek
 Soustov
 Prádlo
 Pušperk
 Kožich
 synagoga
 Ptenín
 Řenče
 Poustevna
 Mlázovy
 Janovice nad Úhlavou
 kaple
 Vlčkovice
 Veselí
 kaple sv. Felixe
 Zavlekov
 hřbitovní kaple
 sýpka
 Klenová
 Hluboká
 Chocenice
 Chocenice
 Merklín
 kostel sv. Mikuláše
 židovský hřbitov
 Svatá Markéta
 kaple sv. Markéty
 Dvořec
 boží muka
 Chejlava
 kaple sv. Václava
 Běhařov
 Ballymotte
 Nalžovy
 lesopark Prašivice
 Hradiště
 synagoga
 židovský hřbitov
Kontaktní informace
Předslav
sloučeno pod
Farnost Plánice
Kostelní 109
340 34 Plánice
Tel: +420 376 394 008
fr_jozef@poczta.onet.pl
Základní informace místa
ID místa: 4157
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 17.4.2006
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama