
Mohyla letců se nachází pod Ještědským hřebenem na krátké odbočce červené turistické značky, která vede z vrcholku Ještědu směrem k sedlu Výpřež (též Tetřeví sedlo), avšak na rozcestí Nad Výpřeží odbočí dolů k západu. Mohyla leží od vrcholu necelých 1,5 km. Červená pak pokračuje lesem dolů až do Osečné. Od parkoviště v Tetřevím sedle (turisticky Výpřež) lze jít opačně po červené značce vzhůru k rozcestí Nad Výpřeží a odtud vpravo k odbočce k mohyle. Tato cesta představuje asi 1,7 km.
Mezi nimi byl proslulý předválečný konstruktér Ing. Antonín Husník (1894-1948), mj. autor řady letadel typu Aero. V průběhu letu se zhoršilo počasí a hřeben Ještědu zmizel v hustých mracích. V obtížné situaci se posádka rozhodla proletět naslepo pod mraky. Jejich stroj se však roztříštil o ještědskou stráň. Jak se později ukázalo, chybělo jen několik desítek metrů výšky, aby hřeben bezpečně přeletěli. Jediný Ing. Husník zůstal po havárii při vědomí. Přestože utrpěl těžká zranění, zlomeniny a popáleniny, vytáhl z trosek těla svých kamarádů a ještě se z posledních sil dovlekl k silnici, odkud ho projíždějící auto dopravilo do nemocnice a přivolalo pomoc. Přes veškerou péči tam však na následky popálenin po šesti dnech zemřel. Nakonec ze všech přítomných na palubě přežil s těžkým zraněním jediný cestující, konstruktér Ing. Václav Brabec, který byl po havárii v bezvědomí a jemuž vlastně Ing. Husník vytažením z trosek zachránil život. Na místě tragédie byla vybudována nevelká kamenná mohyla s pamětní deskou na vrcholu. V její blízkosti se dodnes nacházejí malé zbytky trosek letadla. Jejich úlomky se nacházely na rozlehlé ploše stráně, většinu těch, které ležely na povrchu, však rozkradli tzv. sběratelé. I když od havárie uplynulo již více než 70 let, mohylu na paloučku ukrytém v kosodřevině stále navštěvuje mnoho turistů. Ještědská západní stráň s mohylou leží na katastrálním území Světlá pod Ještědem..