
Přechod přes Jizeru mezi Hrdlořezy (na pravém břehu) a Debří na důležité cestě od Prahy přes Mladou Boleslav do Bělé pod Bezdězem a dále na Žitavu zajišťoval zřejmě od středověku dřevěný most. Ten byl často ničen povodněmi i procházejícími vojsky (doloženo např. koncem třicetileté války, následkem čehož byla obnovena převozní povinnost pro obyvatele jediné debřské levobřežní usedlosti).
Dřevěný most přestával stačit nárokům rostoucí silniční dopravy. O jeho náhradě se uvažovalo již před I. světovou válkou, která ale uskutečnění záměru odsunula. Roku 1922 byl postaven betonový objekt. Ten sestává z hlavního pole, neseného obloukovými nosníky o rozpětí 46,5 m nad korytem Jizery (tzv. Langerův trám), a ze šesti polí nad inundační loukou, tvořených prostými trámovými deskami. Celková délka mostu činí 135 m.
Dne 7. 3. 1925 byl most při příležitosti 75. narozenin presidenta Tomáše Garrigua Masaryka označen jeho jménem. Tuto událost připomínaly dvě reliefní plakety, umístěné z každé strany na prvním příčném nosníku obloukového pole. Ty byly odstraněny v letech 1939 a 1952.
Most po roce 1945 postupně chátral, stával se navíc vzhledem ke své nedostatečné šířce kapacitním omezením silnice I/38, která tudy až do konce 80. let 20. století vedla. Až její přeložka umožnila provedení důkladné rekonstrukce roku 1996, při níž byly na most znovu osazeny i plakety s bustou TGM.
Most dnes slouží pro místní frekvenci mezi oběma částmi Debře a nedalekými Hrdlořezy.