
Česká Třebová je město v okrese Ústí nad Orlicí v Pardubickém kraji. Táhne se v údolí podél řeky Třebovky. Stala se přirozeným středem souměstí Česká Třebová-Ústí nad Orlicí. Od Ústí nad Orlicí je vzdálena asi 10 km jižním směrem. V České Třebové se nachází jedno z našich největších železničních nádraží. Vodárenské pavilony byly postaveny také pro potřeby železnice k napájení parních lokomotiv vodou. Stojí jižně od českotřebovského nádraží.
Postaven byl pravděpodobně současně s pavilonem Vrbovka a realizován nejspíše také místní stavební firmou Rössler a Kudlík. Ve svažitém terénu je částečně zapuštěn vstupní zděný pavilon kruhového půdorysu, zastřešený zvonovitou kopulí s lucernou. K jeho vchodu vede od přístupové cesty krátké schodiště. Vstup je zasazený do pravoúhlého rámce, který spolu s mělkým polem v nadpraží tvoří vstupní rizalit. Stěny pavilonu jsou zvenčí členěny lizénami, mezi něž jsou vložena obdélná okna, zasklená atypickými panely. Omítky jsou tvrdé, opracováním hran napodobují umělý kámen. Dveře jsou dřevěné, rámové konstrukce s kazetovými výplněmi. Vodárnu tvoří dva obdélné betonové podzemní sály o rozměrech 7,8 m x cca 5 m. Hloubka nádrže je 420 cm, nad ní je vztyčena klenba do výše 195 cm. Do obou nádrží vedou kovové žebříky. Při horní straně nádrže vede podél dělící stěny vodorovné přívodní potrubí a podél krátké čelní stěny potrubí pro přetok vody. Ve dnu nádrží, při čelní stěně jsou dva vtoky potrubí, opatřené mechanickými filtry. Jde o příklad originální technické stavby vodojemu s rozlehlými podzemními sály, doplněné nadzemním vstupním pavilonem ve stylu nastupující moderny. Stavba je představitelem aktivit města a jeho spolupráce s předními architekty své doby. Také dokladem rozvoje železnice, neboť stavba sloužila k zásobování jejích staveb vodou. Stavba je památkově chráněna od roku 2023..