
Česká Třebová je město v okrese Ústí nad Orlicí v Pardubickém kraji. Táhne se v údolí podél řeky Třebovky. Stala se přirozeným středem souměstí Česká Třebová-Ústí nad Orlicí. Od Ústí nad Orlicí je vzdálena asi 10 km jižním směrem. V České Třebové se nachází jedno z našich největších železničních nádraží. Sochu Jana Pernera najdeme na prostranství připomínajícím náměstí před nádražím.
Gargulák tvoří sochy tak, že je nejprve vytvaruje ze včelího vosku, ten pak obalí hmotou, která se stane formou pro odlití sochy. Nejedná se tedy o podobiznu slavného inženýra, ale o soudobé umění. Bez souvislosti s jinou Gargulákovou soudobou figurální tvorbou ale působí Perner mírně řečeno dráždivě. Sochu vybralo město v soutěži, které se zúčastnily jen čtyři tvůrci. Socha včetně odlití, přepravy, montáže a dalších souvisejících prací přišla na dva miliony a jedenáct tisíc korun..
V roce 1836 začal v carském Rusku pracovat na stavbě dráhy z Petrohradu do Carského Sela a Pavlovska. Roku 1837 nastoupil v Rakousku na stavbu Severní dráhy císaře Ferdinanda. Vedl stavbu úseku z Břeclavi do Brna. Poté byl pověřen projekčními pracemi v úseku z Ostravy do Osvětimi. Koncem roku 1841 převzal výstavbu páteřních železničních tratí. Zamýšlená Severní státní dráha měla vést z Olomouce do Prahy a Drážďan. 1. března 1842 se stal Perner státním úředníkem s funkcí vrchní inženýr státních drah. Dne 26. listopadu 1842 schválil císař jeho návrhy na trasu dráhy z Prahy do Drážďan. Současně řešil umístění nádraží státní dráhy v Praze. Slavnostní otevření dráhy mezi Olomoucí a Prahou bylo stanoveno na 20. srpna 1845, pro zahájení veřejné osobní dopravy 1. září a pro zahájení nákladní dopravy 1. říjen 1845. Dne 9. září 1845 se vracel na Moravu. Po projetí choceňským tunelem narazil o návěstní sloupek, označník. Se zraněním hlavy a pravé paže ještě pokračoval do Pardubic. Zde vystoupil, ale po několika krocích se zhroutil. Byl odvezen domů, kde druhý den zemřel..