Kostel z 1. pol. 13. stol. založen na románských základech. Z původního zařízení socha sv. Josefa z 1. pol. 18. stol. Oltářní obraz sv. Antonína Poustevníka z pol. 18. stol. Barokní řezba Piety z r. 1730 z okruhu barokního sochaře Pacáka. Původní rokokové zařízení nahrazeno r. 1963 pseudogotickým.
kostel sv. Antonína Poustevníka
pohled od jihovýchodu
© Pavel Zany Komárek 3. 6. 2012

Obec Opatov leží 10 km severně od Svitav a 15 km jihozápadně od Lanškrouna. Kostel sv. Antonína Poustevníka se nachází ve středu obce a díky své poloze na malém návrší je nepřehlédnutelný.

Pavel Vítek, 16.6. 2016
0.6 min
Ikona Z původního zařízení je zachována socha sv. Josefa z konce 1. pol. ...
16.6. 2016, Pavel Vítek

18. stol. Oltářní obraz sv. Antonína Poustevníka v presbytáři pochází z pol. 18. stol. V čele severní lodi je umístěn oltář Bolestné P. Marie s vrcholně barokní řezbou Piety z roku 1730, pocházející zřejmě z okruhu okolo barokního sochaře Jiřího Františka Pacáka. Původní rokokové zařízení z 18. stol. bylo nahrazeno roku 1963 pseudogotickým, které bylo převezeno ze zrušené špitální kaple v Moravské Třebové. Roku 1995 byla dokončena oprava kostela místním knězem Jaroslavem Horníkem. Kostel je obklopen hřbitovem. Zde se nachází původní márnice. Jedná se o kruhovou stavbu připomínající rotundu s gotickými okénky a s pásem renesančních sgrafit..

16.6. 2016 Pavel Vítek
Umělecké památky Čech 4 (K – O), Poche a kol., Academia Praha 1982
0.7 min
Ikona První písemná zmínka o obci pochází z roku 1347. Kostel sv. Antonína Poustevníka pochází z 1. poloviny 13. ...
16.6. 2016, Pavel Vítek

století. Založen byl snad na starších románských základech. Také věž pocházející z doby okolo roku 1420 byla údajně stavěna na románských základech z doby kolem roku 1240. V jižní straně lodi je zazděný gotický profilovaný portál. Presbytář byl původně obdélníkový a spolu s gotickou lodí pochází ze 14. stol. V letech 1575-1579 proběhly renesanční úpravy kostela. Pro rostoucí počet farníků byla r. 1689 přistavěna při severní straně presbytáře obdélníková kaple, změněná r. 1702 v kapli Bolestné Panny Marie. Téhož roku se začala stavět na severní straně staré gotické lodi loď užší, která spojila kostel s kaplí. Ve stejném roce byla ještě postavena sakristie. R. 1808 byla zvýšena hlavní loď..

16.6. 2016 Pavel Vítek
Umělecké památky Čech 4 (K – O), Poche a kol., Academia Praha 1982
2.7 min
Ikona Život sv. Antonína Poustevníka Hlavním zdrojem o Antonínově životě je spis Život sv. ...
16.6. 2016, Pavel Vítek

Antonína Poustevníka, jehož autorství se přisuzuje Atanáši Alexandrijskému. Antonín byl rodem Egypťan. Jeho rodiče byli urození a bohatí a jelikož byli křesťané, byl i Antonín vychován jako křesťan. Když mu bylo okolo dvaceti let, zemřeli a přenechali mu správu svého majetku. Když jednou na cestě do kostela Antonín přemýšlel nad tím, jak apoštolové všechno opustili a následovali Ježíše, vstoupil prý dovnitř a slyšel čtení z evangelia o tom, jak Pán říká boháči: „Chceš-li být dokonalý, jdi, prodej svůj majetek a rozdej chudým a budeš mít poklad v nebi. Pak přijď a následuj mě!“ Proto se Antonín rozhodl svůj majetek rozdat, svou sestru svěřit pannám na vychování do parthenonu a začít žít asketický životem. Antonín začal se životem poustevníka krátce před rokem 270; zdá se však, že měl své předchůdce. Život svatého Antonína ozřejmuje, že Antonín nebyl prvním poustevníkem. Atanáš vypráví, že když Antonín pocítil povolání k duchovnímu životu, zřekl se zděděného majetku, vyhledal věkovitého svatého muže, který žil jako poustevník na okraji vesnice, a svěřil se do jeho vedení; v tomto období jeho školení v askezi mu pomáhali jiní vyznavači samotářského života, kteří žili v jeho kraji. Antonín byl dědicem již zavedené asketické tradice. Antonín se odebral do pouště, kde byl několikrát pokoušen ďáblem. Ten na něj seslal ducha smilstva, démony, kteří na sebe berou podobu zvířat nebo se ho snaží svést z cesty iluzemi bohatství. Antonín i tak stále pokračuje v asketickém životu a veškeré ďáblovi snahy překoná svou vírou v Boha a modlitbami. V Atanášových kapitolách 16-46 jsou tyto vlastně instrukcemi, v nichž formuje první generaci svých následovníků. Především jde o různá varování před ďáblem a líčení, jakými způsoby může člověka pokoušet. Při pronásledování křesťanů za Maxima Daia opouští Antonín samotu a angažuje se v Alexandrii pro nespravedlivě pronásledované. Sám Antonín toužil být mučedníkem. Ale Pán ho prý chránil, aby se stal učitelem mnohých v asketickém životě. Po návratu na poušť zintenzivnil svůj asketický život, sloužil příchozím radou i konkrétními zdraveními a angažoval se i v zápase s ariány. Na jedné cestě potkává i svou sestru, která se mezitím stala abatyší. Svou moudrostí dokázal Antonín překonat i řecké filozofy, dopisoval si s politiky. Poslední aktivity Antonínovy a jeho smrt završují životní příběh. Antonín umírá v přítomnosti svých dvou učedníků, kteří ho mají ihned pohřbít do země, jelikož má strach, aby ho nepochovali tak, jak to mají Egypťané ve zvyku: zemřelé ovíjejí plachtami, nedávají je do země, nýbrž pokládají na lůžko a chrání ve svých domech. V závěrečném epilogu (kapitola 94) je Antonínův život ukázán jako výzva k následování a svědectví nekřesťanům.

16.6. 2016 Pavel Vítek
Pavel Vitek

Půdorys místa


Komentáře

Pardubický kraj,  Svitavy  (SY), Opatov

Místa v okolí

 fara
 kaple sv. Václava
 Hvězda
 kaple
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Jiří
 kaple sv. Anny
 Mladějov
 kaple sv. Anny
 Koclířov
 zvonice s márnicí
 kostel sv. Jiří
 silniční most
 sousoší Piety
 kaple sv. Václava
 Strážný vrch
 kříž
 židovský hřbitov
 Mendryka
 kostel sv. Rocha
 sousoší Kalvárie
 socha Ecce Homo
 sousoší Pieta
 kostel sv. Jiljí
 kříž u penzionu
 dům U Mouřenína
 stará radnice
 kaple sv. Vincence
 sloup Panny Marie
 Langrova vila
 městské opevnění
 kostel sv. Josefa
 Kozlovský kopec
 kříž
 Lány
 kaple Panny Marie
 socha Jana Pernera
 vodojem s pavilonem
 Bosenský pavilon
 kostel sv. Jiří
 Udánky
 radnice
 děkanství
 kalvárie
 kříž u rotundy
 dřevěná zvonice
 evangelický kostel
 kostel sv. Kateřiny
 kostel sv. Mikuláše
 kaple sv. Josefa
 Boršov
 Rudoltice
 kaple Panny Marie
 kaple sv. Václava
 kaple sv. Rocha
 kostel sv. Mikuláše
 Hláska na Kypuši
 Karle
 kamenný kříž
 sousoší Kalvárie
 kaple sv. Barbory
 kašna s delfíny
 radnice
 děkanství
 Krčma
 kostel sv. Václava
 sochy svatých
 dům Piáno
 Lanškroun
 Rohová
 kostel sv. Kateřiny
 kostel sv. Anny
 kostel sv. Anny
 kostel sv. Kateřiny
 hradiště Hrutov
 městské opevnění
 morový sloup
 děkanství
 Latinská škola
 loretánská kaple
 radnice
 boží muka
 Brána času
 Moravská Třebová
 pomník Svobody
 povodňové desky
 schody mrtvých
 kříž
 plastika sv. Prokopa
 kostel sv. Prokopa
 křížová cesta
 lapidárium
 Kalvárie
 Dlouhá Třebová
 Třebovské hradisko
 Pastýřka
 Lidový dům
 socha sv. Prokopa
 kaple sv. Víta
 Tatenice
 Červená věž
 Zámecký pivovar
 dům U Rytířů
 Regionální muzeum
 Litomyšl
 stará radnice
 Dlouhá Loučka
 Smetanův dům
 VýhledNa Litomyšl
 katovna
 mandl s bělidlem
 Demelova kaple
 židovský hřbitov
 Killerova kaplička
 socha Panny Marie
 socha sv. Václava
 sousoší Kalvárie
 kostel sv. Mikuláše
 kaple sv. Václava
 Andrlův chlum
 Švédské šance
 Lázek
 Hrádek
Kontaktní informace
Římskokatolická farnost Opatov v Čechách
Opatov 161
569 12 Opatov
Tel: 461 593 123, 605 706 541
http://www.cm-fatima.cz/kontakt-x-70
cm-fatima@cm-fatima.cz
Základní informace místa
ID místa: 12892
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 16.6.2016
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

reklama