První zmínka o kostele je z r.1346, avšak stavba je starší. Pozdně gotická stavba, upravovaná kolem roku 1500 situovaná na hlavní Masarykovo námestí.
kostel sv. Jakuba Většího
Boskovice - kostel sv. Jakuba Většího
© Ivo Rozehnal, 08/2010

Kostel se nalézá v dolní (západní) části Masarykova náměstí

25.7. 2006
Ikona Historie kostela sv. Jakuba staršího v Boskovicích
První archivní záznam o existenci kostela je z roku 1346, základy dnešního kostela jsou kladeny do ranějšího období. V zásadě jde o pozdně gotickou původně třívěžovou stavbu upravovanou zejména kolem roku 1500 majitelem Boskovic Ladislavem z Boskovic. ...

Ladislav Velen z Boskovic (1455 – 1520) byl jedním z nejvzdělanějších šlechticů své doby, který opustil vysoké církevní úřady, aby se mohl ujmout správy rodového majetku. Vystavěl mimo jiné kostely v Boskovicích a Chornici, radnici v Boskovicích a zámek v Moravské Třebové, který byl jeho předním sídlem. Doložené jsou odkazy na stavbu v letech 1498 – 1512, na západním portálu letopočet 1501 a 1527. V letech 1670 – 1679 byla zřejmě dokončena klenba lodi. Stejně tak jako byla ke kostelu roku 1839 přistavěna sakristie a nad ní pak vztyčeno třídílné oratorium, byly ke kostelu přistavěny i dvě kaple. V letech 1845 – 1847 proběhly úpravy kostela ve stylu romatické gotiky zřejmě v režii Johanna Schrotha st. (konzultace Peter Nobile). Došlo zejména k prodloužení trojlodí o západní průčelí s kruchtou. Ve vnějším opěrném pilíři chrámu lze číst data oprav kostela: Renovatum (opraveno) 1617. Et iterum (opět) 1839. Et iterum 1910, 1972. Čtverhranná hlavní věž kostela s hodinami a zvony byla původně vysoká 60 metrů, dnes dosahuje po požáru a provedených přestavbách výšky 41 metrů. Hlavní vchod do chrámu je zdoben pozdně gotickým portálem, ve štítu má dvojitý zlacený cyrilometodějský kříž, po stranách jsou umístěny sochy věrozvěstů Cyrila a Metoděje (autorem je sochař Andreas Schroth). Klenba trojlodního síňového kostela spočívá na osmi profilovaných opěrných sloupech pozdně gotického charakteru, zatímco klenby již mají renesanční charakter (zdobení štukovými rámci). V kostelních zdech jsou zabudovány náhrobní desky. Zajímavé a umělecky významné jsou mramorové renesanční náhrobky prvních Zástřizlů, jejichž rodinná hrobka se nachází pod kostelem. Dlažba chrámu je původní, pochází z roku 1719. Kostelní dubové lavice s řezbami pochází zezrušeného dominikánského kláštera (nacházel se na místě dnešního zámku). Do roku 1786 se u kostela i pohřbívalo (což se ovšem týkalo jen jen rynkovních občanů a vrchnostenských úředníků), zbytky hřbitovního zdiva na západní straně kostela jsou patrny dodnes..

25.7. 2006 de.ardoise, B. Samek, Umělecké památky Moravy a Slezska 1. (A-I), Praha, 1994
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

2.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz
Kostel je přístupný v době konání Mše svaté: Po a Pá-So 18.00, Út-Čt 7.00 a 18.00, Ne 7.00, 9.30 a 18.00. ...
25.7. 2006 de.ardoise

Půdorys místa


Komentáře

Jihomoravský kraj,  Blansko  (BK), Boskovice

Místa v okolí

 synagoga maior
 radnice
 Boskovice - Rezidence
 Muzeum Boskovicka
 evangelický kostel
 Boskovice
 panský dvůr
 zámecký skleník
 jízdárna
 Boskovice – Bašta
 Hradní dub
 židovský hřbitov
 Boskovice
 panský pivovar
 boží muka
 Puklův mlýn
 boží muka
 Újezd u Boskovic
 Rovná
 Sudice II.
 Sudický dvůr
 kostel sv. Vavřince
 Svitávka
 Podolí
 kostel sv. Mikuláše
 Sebranice
 rychta se žudrem
 boží muka
 kostel sv. Marka
 větrný mlýn
 Malý Chlum
 Malý Chlum
 Velký Chlum
 Voděrady
 rybník Suchý
 Šebetov
 Žďárná
 Šebetov
 Rájec nad Svitavou
 Štěničkův mlýn
 Kořenec
 Letovice
 kostel sv. Jiří
 Hradisko
 kostel sv. Václava
 Rájec nad Svitavou
 kostel sv. Prokopa
 Rájec nad Svitavou
 Drnovice
 Drnovice
 evangelický kostel
 Petrovice
 boží muka
 větrný mlýn
 kaple sv. Rodiny
 Lysice
 Černá Hora
 kostel sv. Vavřince
 archeopark Isarno
 boží muka
 Sloup
 Sloup
 Borotín
 kostel sv. Stanislava
 Oborský dvůr
 Hřebenáč
 Kůlna
 zvonice
 Kunštát
 větrný mlýn
 Cetkovice
 Porčův mlýn
 Burianova rozhledna
 Rychvald
 boží muka
 Podvrší
 kostel sv. Vavřince
 Velké Opatovice
 boží muka
 vápenka Malá dohoda
 kaple sv. Josefa
 Holštejn
 Kalvodův kříž
 Zukalův mlýn
 Holštejn
 Piková dáma
 Nová a Stará Rasovna
 Koňský spád
 Vápenka
 Velké Opatovice
 propast Macocha
 boží muka
 socha sv. Vendelína
 kříž
 socha Piety
 Poklona sv. Rozálie
 socha sv. Floriána
 kostel sv. Jiří
 Blansko
 Blansek
 Punkevní jeskyně
 větrný mlýn
 kostel sv. Jeronýma
 Křetín
 kostel sv. Martina
 boží muka
 Lečenec
 Dvorce
 jeskyně Balcarka
 hrádek Lipová
 Cigánská jeskyně
 Úsobrno
 Kateřinská jeskyně
 Černá skála
 Roubanina
 Rytířská jeskyně
 Čertův most
 boží muka
 Rumberk
 kaple sv. Anny
 Milonice
 Milonice
 Babylon u Kozárova
 zvonice
 biokoridor Skřípov
 Rozsíčka
 Hlaváčkův kříž
 Krchůvek
 boží muka
 Újezd u Černé Hory
 fara na Kalvárii
 kříž na Zálomí
 Trmačov
 Rozstání
 Kojál
 kaple svaté Anny
 kostel sv. Josefa
 kostel sv. Vavřince
 kaple sv. Anny
 hřebčín Murhof
 zvonice
 kostel sv. Kateřiny
 kaple Panny Marie
 socha sv. Libora
 Jesenec
 kaple sv. Antonína
 kostel sv. Libora
Základní informace místa
ID místa: 3058
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 28.7.2006
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama