Židovský hřbitov byl založen v 17. stol. Byl rozšiřován r. 1704 a poč. 20. stol. Se svou rozlohou 14 528 m2 je třetím nejrozsáhlejším židovským hřbitovem u nás. Je zde cca 2500 náhrobků, nejstarší pochází z r. 1640. Hřbitov je ve správě brněnské Židovské náboženské obce a je památkově chráněn.
židovský hřbitov
Kamenné desky s hebrejskými texty. Na desce spodní je zachycen kadiš – modlitba za zemřelé na horní desce je vytesána modlitba těm, kteří hřbitov nenavštívili po více než 30 dnů.
© Miroslav BITTER 09/2005

Tento židovský hřbitov pochází ze 17. století. Hřbitov měří 14 528 metrů čtverečních a je třetím největším v republice ( po Prostějově a Frýdku-Místku ) Na hřbitově se nachází cca 2 500 náhrobků z nichž nejstarší pochází z druhé poloviny 17. století. Do areálu hřbitova se vcházelo dvěmi branami tou první ( blíže k městu ) vjížděli pohřební povozy vezoucí tělo zemřelého, branou druhou vcházel smuteční průvod a návštěvníci hřbitova. Jejich kroky zpravidla vedli do obřadní síně do které vystoupaly po monumentálních kamenných schodech. Na levé straně těchto schodů se rozkládá dětská část hřbitova. Po samotné obřadní síni dnes zbyli bohužel jen z větší části rozpadlé obvodové zdi. Na jedné obvodové stěně se zachovali dvě kamenné desky s hebrejskými texty. Na desce spodní je zachycen kadiš – modlitba za zemřelé na horní desce je vytesána modlitba těm, kteří hřbitov nenavštívili po více než 30 dnů. Náhrobky jsou v terénu zasazeny tak, že tvoří pravidelné řady po vrstvách. Mezi význačné hroby patří hrob rodiny rabína Samuela haLevi Kollina, který přispěl k hebrejské vzdělanosti v Boskovicích dále pak hrob moravského rabína Abrahama Plačeka, po nímž je pojmenována Plačková ulice v horní části židovského ghetta. aj.

Miroslav BITTER, 7.10. 2005
 6.9 min
Ikona Historie židovského hřbitova
Nepochybně nedlouho po svém konstituování si boskovická židovská obec musela zřídit své vlastní pohřebiště. O tom, kde se nejstarší hřbitov nacházel, nám však chybí hodnověrné historické zprávy. ...
13.1. 2006, www.boskovice.cz

Ve vlastivědné literatuře jsou zmiňovány tři různé lokality pro jeho umístění, jednak při údajném starším židovském sídlišti na východním předměstí v Bělé, dále na jižním či východním svahu hradního kopce poblíž vyhlídky, dříve prý nazývaném "kohenský vrch" a konečně jihozápadně města ve směru dnešního hřbitova, ale blíže ghettu, přibližně v místech zobrazených na plánu Boskovic z r. 1702, na jehož přesnost ovšem nelze spoléhat, a na pohledu na město Boskovice z r. 1728 ze sbírky Dismase z Hofferů, i když se jedná o schematickou perspektivní zkratku kreslíře, jenž zachytil nový hřbitov. Pro existenci žádné z těchto tří lokalit nemáme důkazy, stejně jako není pravdou tvrzení obsažené v Goldovi (viz literatura), že se v depozitáři městského muzea nacházejí kamenné náhrobky z původního starého židovského hřbitova. zdá se, že nejblíže pravdě by mohla bít třetí varianta, zvláště když připustíme, že zbytky starého hřbitova mohly být zasypány či zlikvidovány při terénních úpravách pro budovaný zámecký park. Jasno v celé záležitosti může v budoucnu přinést nejspíše náhodný archeologický nález. Dnešní Boskovický židovský hřbitov se nalézá na jihozápadním okraji města, asi 500 m od náměstí, v poměrně příkrém svahu se sklonem k severozápadu pod zámeckou oborou, na kopci, jenž se nejméně od 16. století nazývá Srák či Sráček. Jedná se tady o typické situování židovského hřbitova "na kopci za městem" tak, aby se na něj tehdejší občané nemuseli dívat. Již sám tvar hřbitova- značně složitý- vypovídá o členitosti terénu, do něhož byl položen a o postupném rozšiřování plochy. Nejstarší část pohřebiště představuje jihozápadní sektor (pozemek parc. č. 960/1), k němuž byly postupně přičleněny pozemky v severozápadním sektoru (č. p. 960/2) a severovýchodním sektoru (č. p. 951)- tomu by mohli odpovídat listinné zprávy o dvojím rozšíření hřbitova na počátku 18. století (r.1704) a na počátku 20. století. Horní, jihozápadní část posledně jmenované plochy již zůstala neobsazena hroby. Celková rozloha hřbitova 14 528 metrů čtverečních řadí boskovický hřbitov mezi nejrozsáhlejší žid. hřbitovy v našich zemích. Hřbitov je téměř po celém obvodě ohrazen zdí, původně kamennou z místního materiálu- opuky, jež byla v souvislosti s posledním rozšiřováním areálu na počátku století opravena a doplněna cihelnou zdí se zpevňujícími pilířky. Na několika místech zídky můžeme ještě dnes spatřit zazděné, nevelké, kamenné desky s hebrejským označením sekcí hřbitova (a arabskou číslicí). Menší úseky spadlé zídky byly v nedávné době (r. 1981) provizorně vyspraveny drátěným pletivem. Vstup na hřbitov tvoří dvě kované brány (vyrobené a osazené v r. 1982) uprostřed severní fronty, přičemž ta východní, blíže k městu, je v původní trase přístupu ke hřbitovu, poté sloužila jako vjezdová brána pro pohřební povozy jedoucí přímo k márnici, stojící dnes uprostřed plochy pohřebiště, zatímco pěší přicházely západněji položenou bránou a k márnici museli vystoupit (podél dětského pohřebiště-o levé straně) po majestátním kamenném schodišti, lemovaném ještě donedávna kompletním železným zábradlím. Márnice bývala menší, velmi jednoduchá, kamenná stavba obdélného půdorysu, se sedlovou střechou, z níž dnes stojí jen zbytky obvodových zdí. Dosud však zde můžeme spatřit dvě zazděné kamenné desky s hebrejskými rituálními texty a kamennou nádobu na omývání rukou. Na ploše hřbitova se nalézá kolem dvou a půl tisíce kamenných náhrobků, které jsou jedinečnou památkou na generace židovských obyvatel Boskovic a zároveň přehlídkou zručnosti místních kameníků. Nejstarší zjištěný náhrobek pochází z r. 1640 a od něj vede souvislá řada jednotlivých vývojových typů náhrobních kamenů až do 30. let našeho století. K nejvýznačnějším patří barokní náhrobky tzv. jihomoravského či mikulovského typu z pol.18. století zdobené rustikalizovanými dobovými ornamentálními prvky (volutami, lasturami), často též s použitím rostlinných motivů (např. lilie). Starší náhrobky (od přibližně pol. 19. století) se svým pojetím dosti odlišují od novodobých kamenů. Jsou vytesány v pískovci, opuce, méně žule a mramoru, zpravidla obdélného tvaru na výšku, s rozmanitým ukončením, nejvíce půlkruhovým či segmentovým, ale též pravoúhlým, trojúhelným nebo složitěji tvarovaným, v těžišti plochy hebrejský nápis se jménem zemřelého a s bližším udáním jeho osobnosti, rodu, charakterových vlastností či díla. V horní části kamene bývá často reliéfně vytesán určitý znak jako symbolika jména, vlastností či zaměstnání zemřelého (zde koruna, dva lvíčci držící korunu, květy- růže, rostliny v květináči, či dvě proti sobě v oblouku jako častý motiv, dvě srdce, dvě dlaně kmene kohenů, džbán s podnosem- levitská souprava). Novodobé náhrobky jsou zpravidla rozměrnější, buď tvaru obelisku či obdélníku osazeného na délku, materiál mramor, černá a světlá žula, nápisy vytesány německy, ojediněle česky, výzdoba pouze ojediněle. Tyto náhrobky se nalézají v novějších partií hřbitova v severozápadní části plochy (zde mezi staršími kameny) a v severovýchodní části (zde výhradně), mezi plánovitě vysazenými lípami. Náhrobky byly odedávna osazovány pravidelně v řadách po vrstevnicích, tedy od severovýchodu k jihozápadu, čelem dolů do údolí, tj. k severozápadu. Mezi jednotlivými sekcemi vedou málo znatelné cestičky. Traduje se, že čestná místa se nalézala v dolní, přístupnější části hřbitova a čím výše položená místa byla určena pro chudší souvěrce. Dnešní stav hřbitova, u něhož přirozená péče potomků byla násilně přervánaa je vlastně opuštěný, není příznivý. Svou negativní roli sehrává nevhodné umístění na prudkém svahu, kde jsou kameny dešťovou vodou podemílány a káceny, dále použití málo kvalitního pískovcového a opukového kamene, jenž nepřečkal staletí a silně zvětral, zarostení celé plochy hřbitova stromy a keři (břízami, jasany, jeřáby, šípky), jenž svými kořeny vyvracejí náhrobky a konečně odlehlost místa, pro níž se stává hřbitov snadno objektem a cílem vandalského ničení (pokácení desítek náhrobků v letech 1957, 1986, 1989). O udržení pietního charakteru hřbitovního areálu se podle svých skromných možností stará majitel Židovská náboženská obec v Brně. Na hřbitově sní svůj věčný spánek řada význačných osobností zdejší židovské obce, především učení rabíni Samuel ha- Levi (řečený Machazit ha- Šekel, zemřel 1806), Mose ben Hirš ha- Lévi Ungar (zemřel 1814) a Abraham Placzek (zemřel 1884), dále např. Cebi Hirš, představený židovské obce (zemřel 1756). Přibližně uprostřed severovýchodního sektoru mezi novodobými náhrobky je umístěn památník třiceti padlým židovským vojákům z Boskovic v letech I. světové války 1914-1918. Boskovický židovský hřbitov je památkově chráněn, přičemž společně se hřbitovy v Mikulově, Holešově a Třebíči je na Moravě pro své hodnoty ceněn nejvýše. Svou starobylostí se řadí k unikátním památkám svého druhu u nás..

13.1. 2006 www.boskovice.cz

Komentáře

Jihomoravský kraj,  Blansko  (BK), Boskovice

Místa v okolí

 synagoga maior
 Boskovice
 zámecký skleník
 panský dvůr
 radnice
 Boskovice – Bašta
 Hradní dub
 jízdárna
 Boskovice - Rezidence
 Muzeum Boskovicka
 Boskovice
 Puklův mlýn
 evangelický kostel
 panský pivovar
 Rovná
 Újezd u Boskovic
 boží muka
 boží muka
 kostel sv. Vavřince
 Sudice II.
 Sudický dvůr
 Svitávka
 Sebranice
 rychta se žudrem
 Podolí
 Malý Chlum
 boží muka
 Malý Chlum
 kostel sv. Mikuláše
 Velký Chlum
 Voděrady
 větrný mlýn
 kostel sv. Marka
 Rájec nad Svitavou
 kostel sv. Jiří
 Žďárná
 rybník Suchý
 Drnovice
 Drnovice
 Hradisko
 Rájec nad Svitavou
 Šebetov
 Letovice
 Šebetov
 Rájec nad Svitavou
 kostel sv. Prokopa
 kaple sv. Rodiny
 Štěničkův mlýn
 boží muka
 Petrovice
 kostel sv. Václava
 Lysice
 Kořenec
 kostel sv. Vavřince
 evangelický kostel
 Černá Hora
 větrný mlýn
 boží muka
 kostel sv. Stanislava
 archeopark Isarno
 Porčův mlýn
 Kunštát
 Sloup
 Sloup
 Burianova rozhledna
 Rychvald
 Hřebenáč
 Borotín
 Kůlna
 větrný mlýn
 zvonice
 Oborský dvůr
 Podvrší
 boží muka
 Cetkovice
 boží muka
 kostel sv. Vavřince
 Velké Opatovice
 vápenka Malá dohoda
 Holštejn
 Kalvodův kříž
 Zukalův mlýn
 Holštejn
 Piková dáma
 Koňský spád
 kaple sv. Josefa
 Nová a Stará Rasovna
 Blansko
 propast Macocha
 Dvorce
 kostel sv. Jeronýma
 Vápenka
 Blansek
 kostel sv. Martina
 Křetín
 Punkevní jeskyně
 socha sv. Vendelína
 Velké Opatovice
 Poklona sv. Rozálie
 Lečenec
 větrný mlýn
 kříž
 socha Piety
 socha sv. Floriána
 kostel sv. Jiří
 boží muka
 Babylon u Kozárova
 Milonice
 boží muka
 jeskyně Balcarka
 Milonice
 Kateřinská jeskyně
 Čertův most
 Cigánská jeskyně
 Rytířská jeskyně
 Rumberk
 Roubanina
 Černá skála
 Klepačov
 Rozsíčka
 hrádek Lipová
 Úsobrno
 Újezd u Černé Hory
 boží muka
 Trmačov
 kaple sv. Anny
 zvonice
 Hlaváčkův kříž
 Krchůvek
 biokoridor Skřípov
 boží muka
 kříž na Zálomí
 fara na Kalvárii
 Rozstání
 Kojál
 kaple svaté Anny
 kostel sv. Josefa
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Kateřiny
 kaple sv. Anny
 zvonice
 kaple Panny Marie
Kontaktní informace
 
Základní informace místa
ID místa: 3445
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: židovské památky
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 9.9.2005
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama