Kamenná mohyla s pamětní deskou na západní stráni Ještědu připomíná havárii dvoumotorového vojenského letadla s delegací leteckých konstruktérů z 20. srpna 1948, kdy po nárazu za zhoršeného počasí v troskách zahynulo pět ze šesti přítomných na palubě.
Hlavní obrázek místa
mohyla letců pod Ještědem
© Simona Kidlesová 06/2019
Graficke pismenko Mohyla letců se nachází pod Ještědským hřebenem na krátké odbočce červené turistické značky, která vede z vrcholku Ještědu směrem k sedlu Výpřež (též Tetřeví sedlo), avšak na rozcestí Nad Výpřeží odbočí dolů k západu. Mohyla leží od vrcholu necelých 1,5 km. Červená pak pokračuje lesem dolů až do Osečné. Od parkoviště v Tetřevím sedle (turisticky Výpřež) lze jít opačně po červené značce vzhůru k rozcestí Nad Výpřeží a odtud vpravo k odbočce k mohyle. Tato cesta představuje asi 1,7 km.
23.6. 2019

historie

Bylo 20. srpna 1948, když z pražského letiště ve Kbelích odstartoval dvoumotorový letoun typu C-3 od Leteckého dopravního pluku, který měl dopravit skupinu leteckých konstruktérů na jednání do Liberce. Na palubě byli kromě pilota ještě navigátor, radiotelegrafista a tři cestující, letečtí konstruktéři. Mezi nimi byl proslulý předválečný konstruktér Ing. Antonín Husník (1894-1948), mj. autor řady letadel typu Aero. V průběhu letu se zhoršilo