
Obec Dolní Loučky se rozkládá přibližně 5 kilometrů severozápadně od Tišnova. Železniční viadukt najdeme jižně od obce a klene se přes údolí potoka Libochovka a silnici do Kuřimského Jestřábí.
Most byl dán do provozu v roce 1953. S jeho výstavbou se ale započalo již v roce 1939, na nové odklonové trati Brno - Havlíčkův Brod. Podle původního projektu byla postavena pouze první opěra. Němečtí okupanti pak nařídili projekt změnit, aby byla co nejmenší spotřeba oceli. Tak bylo postaveno 8 pilířů s obkladem ze žuly. Levnější a elegantnější jediný hlavní oblouk postavený po roce 1950 má parabolický tvar. Hlavní oblouk je v patce 9,5 metru široký a 2,5 metru silný, zatímco ve vrcholu je 8,8 široký a jen 1,5 metru silný. Obraz tohoto unikátního mostu se dostal i na dvacetihaléřovou poštovní známku, a to s charakteristickým nápisem pro "budovatelská" léta: Stavba socialismu..
Tehdejší projekt počítal s ocelovým viaduktem na betonových pilířích o šesti nebo sedmi polích. Budování prvního pilíře bylo zahájeno v září 1940. V létě 1941 však byla stavba přerušena kvůli nedostatku oceli, jež byla primárně určena pro vojenské účely. Most musel být přeprojektován na třináctiklenbový betonový viadukt, jehož líce pilířů jsou tvořeny žulovými kvádry. Stavební aktivita se ale vzhledem k postupující válce zpomalovala, až byla k 31. prosinci 1943 zcela zastavena. Stavba tratě byla obnovena v roce 1946, k zahájení prací na mostě u Dolních Louček mělo dojít na jaře 1947. Kvůli nedostatku pracovních sil, cementu i žulových kvádrů byl změněn projekt. Místo nevybudovaných pilířů byl postaven dlouhý betonový oblouk, čímž se výrazně ušetřilo. Návrh byl schválen na jaře roku 1950 a ještě téhož roku došlo k obnovení prací na viaduktu..