
V Dolních Loučkách v údolí potoka Libochovky se klene jeden z největších středoevropských železobetonových železničních oblouků. Rozpětí hlavního oblouku činí 110 metrů a jeho výška 40 metrů. Most byl dán do provozu v roce 1953. S jeho výstavbou se ale započalo již v roce 1939, na nové odklonové trati Brno - Havlíčkův Brod. Podle původního projektu byla postavena pouze první opěra. Němečtí okupanti pak nařídili projekt změnit, aby byla co nejmenší spotřeba oceli. Tak bylo postaveno 8 pilířů s obkladem ze žuly. Levnější a elegantnější jediný hlavní oblouk postavený po roce 1950 má parabolický tvar. Hlavní oblouk je v patce 9,5 metru široký a 2,5 metru silný, zatímco ve vrcholu je 8,8 široký a jen 1,5 metru silný. Obraz tohoto unikátního mostu se dostal i na dvacetihaléřovou poštovní známku, a to s charakteristickým nápisem pro "budovatelská" léta: Stavba socialismu.
Most Míru v obci Dolní Loučky je železniční viadukt, který se nachází na trati Brno – Havlíčkův brod. Postaven byl v letech 1940 – 1952. Dolnoloučský viadukt o délce 282 m a maximální výšce 42 m se nachází na nové trati mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem, o jejíž stavbě bylo rozhodnuto v roce 1938. Tehdejší projekt počítal s ocelovým viaduktem na betonových pilířích o šesti nebo sedmi polích. Budování prvního pilíře bylo zahájeno v září 1940. V létě 1941 však byla stavba přerušena kvůli nedostatku oceli, jež byla primárně určena pro vojenské účely. Most musel být přeprojektován na třináctiklenbový betonový viadukt, jehož líce pilířů jsou tvořeny žulovými kvádry. Stavební aktivita se ale vzhledem k postupující válce zpomalovala, až byla k 31. prosinci 1943 zcela zastavena. Stavba tratě byla obnovena v roce 1946, k zahájení prací na mostě u Dolních Louček mělo dojít na jaře 1947. Kvůli nedostatku pracovních… číst dále