Funkcionalistická průmyslová stavba z let 1930–2 od J. Fragnera nahradila starší elektrárnu u nádraží. Přes téměř osmdesátiletý provoz dodnes v hlavních hmotách i řadě detailů zachovaný výjimečný architektonický komplex provozních i správních budov.
Elektrárna se nachází na pravém břehu Labe mezi železničním a novým silničním mostem. Lze ji celou obejít (ulice Tovární, Luční a chodník podél Labe značený modrou turistickou značkou), parkování v okolí bez poplatku. Od nádraží pěšky po novém mostě nebo místní MHD, nejbližší železniční zastávka Kolín Zálabí na trati Praha - Nymburk - Kolín (linka S2 PID).
Ivan Grisa , 2.4. 2009
Funkcionalistickou průmyslovou stavbou z let 1930–32 od Jaroslava Fragnera nahradil Elektrárenský svaz středolabských okresů (ESSO) starší elektrárnu u nádraží. Přes téměř osmdesátiletý provoz dodnes v hlavních hmotách i řadě detailů zachovaný výjimečný architektonický komplex provozních i správních budov. Nejvyšší stojící cihlový komín v České republice dominuje celému Zálabí. Výrazné je kromě něj např. řešení závěsů vedení z rozvodny či střešní partie dnešní budovy ředitelství. Součástí závodu je i obytný dům pro zaměstnance v Tovární ulici. Na podzim roku 2010 zanikl vzhledem ke změně technologie vykládky uhlí z vagónů původní vyuhlovací bagr na vlečce.
Ivan Grisa, 2.4. 2009
dle E. Poche a kol., Umělecké památky Čech, svazek 2, str. 88; B. Fragner, příspěvek do Lipus a Vávra, Šumná města, str. 325