
Starý kolínský most spojuje historické centrum města s někdejšími Mnichovicemi, dnešním Zálabím, výrazně proměněným panelovou výstavbou v 80. letech 20. století. Od kolínského náměstí asi 200 m k severovýchodu, od nádraží asi 400 m k západu. Parkování možné zdarma u starých lázní a na nájezdových rampách na most podél obou stran železniční trati.
Vodní elektrárna na ostrově má čtyři Francisovy turbíny o celkovém výkonu 720 kW..
Roku 1879 byl postaven první "moderní" most: příhradová konstrukce na kamenných pilířích. Konstrukce s nedostatečnou nosností i šířkou vozovky překážela o několik desetiletí později i projektu regulace Labe. Proto ji v letech 1924–27 nahradil železobetonový most, překonávající v dostatečné výšce i železniční trať Praha - Česká Třebová. Do objektu je integrován jez, vodní elektrárna a plavební komora, stavěné postupně v letech 1913–25. Architektonické ztvárnění celého díla bylo svěřeno Františku Roithovi, nese znaky tzv. národního slohu počátku 20. let 20. století. Do 80. let 20. století byl most jediným silničním spojením Kolína a Zálabí, od postavení nového mostu (výše proti proudu) slouží převážně místní frekvenci..