Kostel sv. Jakuba Většího byl postaven v románském stylu kolem r. 1260, později byl upraven goticky a barokně. Byl vybudován ve dvou etapách, nejprve byla postavena loď a potom kněžiště a sakristie. Interiér je vyzdoben freskami ze 14. stol., vzácná je gotizující kazatelna a křtitelnice ze 13. stol.
kostel sv. Jakuba Většího
© Martin Tlach, 07/2012

Obec Tečovice leží severně od žel. stanice Zlín - Malenovice, na pravém břehu řeky Dřevnice. Je možné si objednat prohlídku kostela s průvodcem (viz kontakt). V samotných Malenovicích se nachází veřejnosti přístupný středověký hrad.

Ivo Rozehnal, 7.2. 2010
0.7 min
Ikona Samotný kostel je postaven v románském slohu s barokními úpravami. Jedná se o východně orientovanou stavbu s kněžištěm, lodí a sakristií. ...
1.6. 2010, Ivo Rozehnal

Kamenné zdi mají tloušťku 1,2 m, loď i kněžiště mají původní freskové malby z konce 14. století. Hlavní oltář kostela je barokní, z 3. čtvrtiny 17. století, s původní kamennou menzou a některými pozdějšími doplňky z 19. stol. Boční oltáře patří sv. Anně (kolem r. 1834) a Panně Marii. V medailonu nad římsou je hodnotný raně barokní obraz Panny Marie Bolestné. Na triumfálním oblouku je krucifix z r. 1840. Velmi hodnotná je gotizující kazatelna (na Moravě ojedinělý typ) a kamenná křtitelnice z konce 13. stol. Kostel s hřbitovem je obehnán kamennou zídkou a zaujímá půdorysně oválný tvar. U kostela je socha sv. Valentýna z pol. 18. stol., za kostelem kříž z r. 1746..

1.6. 2010 Ivo Rozehnal
zdroj http://www.tecovice.cz, E. H.
0.4 min
Ikona Historie Tečovice
Nejstarší dochovaná písemná zpráva, zmiňující obec Tečovice, pochází z roku 1141. Roku 1307 se zmiňuje samostatné panství, které držel jistý Buň z Tečovic. Jeho tvrz sousedila s kostelíkem. Zda se jednalo o nynější kostel sv. ...
7.2. 2010, Ivo Rozehnal

Jakuba Většího není stoprocentně prokázáno, ale tato možnost je, vzhledem k stáří stavby, pravděpodobná. Datace kostela sv. Jakuba Staršího se klade k roku 1260. Tvrz zanikla ještě před koncem 14. století. Zajímavou postavou obce je jistý kněz Milíč z Tečovic. Ten údajně odešel do Kroměříže a soudí se, že právě on byl významným kazatelem – Janem Milíčem z Kroměříže. U Tečovic měl též roku 1470 vojenské ležení král Jiří z Poděbrad..

7.2. 2010 Ivo Rozehnal
zdroj http://www.tecovice.cz
0.9 min
Ikona Historie kostela
Kostel sv. Jakuba Většího pochází přibližně z doby kolem roku 1260 a je tedy nejstarší architektonickou památkou na Zlínsku. ...
29.7. 2012, Martin Tlach

Původně se jednalo o románskou stavbu, která byla nejprve goticky a později barokně přestavěna. Východně orientovaný kostel obklopený hřbitovem byl postaven ve dvou etapách, přičemž v první byla postavena samostatná loď kostela, ve druhé etapě pak kněžiště a sakristie. Sedlová střecha je stejně jako kněžiště pokrytá šindelem. Na jejím hřebeni je usazena zvonicová věžička ukončená cibulí s makovicí, do krovu byla vevázána až dodatečně. Zvon, který je v ní nyní pověšen, je zajímavou replikou raně barokního zvonu, uchovávající starý nápis. Zdi této jednopatrové nepodsklepené stavby jsou silné 1,2 metru. Loď i kněžiště jsou vyzdobeny původními nástěnnými malbami. Tyto fresky vznikaly někdy ve 14. století. Freskami byla vyzdobena celá loď bez její přední stěny. Jedinečným prvkem je gotizující kazatelna, na Moravě ojedinělá, a kamenná křtitelnice ze 13. století. Kostel je od roku 1958 chráněnou nemovitou kulturní památkou ČR..

29.7. 2012 Martin Tlach
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Půdorys místa


Komentáře

Zlínský kraj,  Zlín  (ZL), Tečovice

Místa v okolí

 Tečovice
 kostel sv. Mikuláše
 Louky
 Malenovice
 Mysločovice
 Otrokovice
 Baťův mrakodrap
 Zlín
 Pohořelice
 Podhradí
 kostel sv. Jiljí
 Zlín
 Žeranovice
 Tlumačov
 Sochařská vyhlídka
 kostel sv. Vavřince
 Napajedla
 Napajedla
 Žeranovice
 Napajedla
 Kvasice
 kostel sv. Kunhuty
 Kurovice
 smírčí kříž
 kostel sv. Mikuláše
 Šarovy
 Spytihněv
 Přílepy
 Lešná
 Březolupy
 ZOO Zlín-Lešná
 pivovar
 morový sloup
 Lužkovice
 Hrádek u Přílep
 Holešov
 muzeum kovářství
 Šachova synagoga
 Zámeček
 Štípa
 židovský hřbitov
 Svárov
 Velké Těšany
 Količín
 Těšnovice
 Budačina
 kostel sv. Václava
 Hulín
 kostel sv. Josefa
 Částkov
 Dobrotice
 Rýsov
 Rymice
 Nedachlebice
 Rymice
 Rymice
 Tusculum
 Oberský vrch
 Klečůvka
 Velký Ořechov
 Bílovice
 Lukov
 Sušice
 kostel sv. Jiří
 Mistřice
 Starý Světlov
 kostel sv. Anny
 větrný mlýn
 muzeum
 zvonice
 Křídlo
 kaple sv. Floriána
 židovská radnice
 Starý pivovar
 radnice
 městské opevnění
 Muzeum Kroměřížska
 Hejtmanský dům
 Vrchnostenský dům
 regentský dům
 Kroměříž
 Mlýnská brána
 kostel sv. Mořice
 biskupská mincovna
 vrchnostenská sýpka
 boží muka
 kostel sv. Floriána
 Květná zahrada
 fara
 kostel sv. Martina
 Modrá
 dřevěná zvonice
 kaple sv. Václava
 Augustiniánský dům
 Pramen Ottovka
 Díl u Božího syna
 Jurkovičův dům
 kaple sv. Alžběty
 Pramen Amandka
 Pramen Vincentka
 Lázeňské divadlo
 Luhačovice
 archeoskanzen Modrá
 kostel Svaté rodiny
 Pramen sv. Josefa
 kaple Zjevení Páně
 Pramen Aloiska
 mariánský sloup
 městský dům č.p. 2
 Horní Hrádek
 Dolní Hrádek
 hraniční kameny
 Chropyně
Kontaktní informace
Farnost sv. Mikuláše
Zlín - Malenovice
Tel: 731604304
Základní informace místa
ID místa: 8791
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 1.6.2010
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama