Bývalý železniční tunel (cca 300 m) vedl trať Rakouské severozápadní dráhy pod historickým centrem města. Důvodem pro jeho stavbu byla tehdejší hustá zástavba na pravém břehu Labe. Provozu přestal sloužit po přeložce trati roku 1958, dnes je využíván sklad a garáže.
Hlavní obrázek místa
© František Kinař, 09/2013
Graficke pismenko Jižní portál tunelu najdeme asi 100 m severně od dnešní železniční zastávky Litoměřice město, z doby několika výstav před ním stojí starý osobní vagón. Severní portál a výpravní budova bývalé zastávky stojí po obou stranách Jarošovy ulice, pod Dómským pahorkem.
Ivan Grisa, 20.8. 2008

    historie

    "Polabská dráha", stavěná počátkem 70. let 19. století společností Rakouské severozápadní dráhy z Nymburka do Prostředního Žlebu se kromě nástrah poříčního terénu musela vypořádat i s průchodem intravilány několika měst. Nejsložitější situace byla v Litoměřicích, kde hustá předměstská zástavba neumožňovala průchod mezi návrším, na kterém stojí staré město, a Labem. Městská rada nabízela pro nádraží pozemek na někdejším Děkanském poli, přibližně

    Ivan Grisa, dle Dějiny města Litoměřic, 1997, 20.8. 2008

    popis

    Tunel je postaven na jednokolejný provoz. Vzhledem k mělkému nadloží vede většinou pod nezastavěnými plochami: bývalou kapucínskou zahradou, Wintrovou ulicí a dvorem za jezuitskou kolejí. Oba portály jsou kamenné, s lícem z velkých pravidelně opracovaných kvádrů. Bývalá výpravní budova zastávky Litoměřice město je postavena ve stylu střízlivé neorenesance. Střední pavilon je dvoupatrový, obě křídla s krajními rizality (zachovalo se jen jižní)

    Ivan Grisa, 20.8. 2008

    Tutistické mapy

    Než vyrazíte, nezapomeňte si přibalit dobrou mapu.

    Shocart turistické 1:50 000

    Turistické mapy Shocart 1:50 000.

    Cykloturistické mapy, Kartografie

    Mapy v měřítku 1:70 000, ve formátu 105x220mm
    technická památka
    zachovalý
    nepřístupno
    Česká republika
    Ústecký kraj
     Litoměřice  (LT)
    Litoměřice