Čtrnáctipolový kamenný most přes Novou Ohři postavený dle projektu C. A. de Trauxe r. 1782. Drážky v pilířích umožňovaly spouštění hradicích fošen, a tím zaplavení okolí pevnosti. Funkci jezu plnil do r. 1976, kdy byl dokončen nový jez nad mostem.
Silniční most přes Novou Ohři v Terezíně
Přes nové řečiště Ohře byl roku 1782 postaven čtrnáctiobloukový kamenný silniční most, který zároveň sloužil jako hlavní stavidla vodního systému pevnosti. Hrazení řeky umožňovaly fošny, spouštěné do zděří v mostních pilířích, což vysvětluje hustý rytmus a malé rozpětí oblouků. Vzdutí jezu využívaly dva obilní mlýny, které obstarávaly zásobování pevnosti. Maximální zdvih hladiny Ohře mohl dosáhnout až 7 m, což umožnilo zaplavení tzv. kotlin po větší části obvodu hradeb. Most díky své masivní konstrukci dokázal přenášet zatížení z moderní silniční dopravy až do počátku 21. století, kdy hlavní silniční tah Praha - Teplice nahradila souběžná dálnice. Jako jez sloužil do roku 1976, kdy byl dokončen pohyblivý jez nad mostem.
Ivan Grisa, 21.2. 2010