Původně románský kostelík byl na přelomu 14. a 15. století výrazně přestavěn a zvětšen. Po třicetileté válce barokní úpravy. Výjimečný představitel václavské sakrální architektury ve venkovském prostředí.
kostel sv. Jakuba Většího
Pohled od jihovýchodu
© Ivan Grisa, 08/2008

Ves Vetlá, nyní místní část obce Vrbice, stojí na terase nad pravým břehem Labe severně od Roudnice nad Labem. Po silnici je nejkratší spojení z křižovatky za roudnickým mostem. Nejbližšími železničními stanicemi jsou Roudnice nad Labem (trať Praha - Děčín) a Hošťka (trať Lysá n. L. - Děčín), obě cca 4 km vzdálené, obě východištěm modré značky, která přes Vetlou vede. Přímo nad vsí se zvedá vrch Sovice, obklopený vinohrady.

Ivan Grisa, 11.8. 2008
Ikona Orientovaný kostel se čtvercovým dvojlodím s jediným středním sloupem, nesoucím dvě pole křížové a dvě obkročné klenby. Presbytář odsazený, poměrně dlouhý, se dvěma poli křížové klenby a šestipaprsčitým závěrem. Nárožní věž původně románská, zachován portálek na tribunu a střílnová okénka, horní patro z 19. století. ...
17.8. 2008, Ivan Grisa

Okna lodí barokní, se segmentovými záklenky. Presbytář má původní vysoká gotická okna, dělená pruty a kružbami. Z původního vnitřního zařízení se dochoval kamenný sanktuář, kazatelna a křtitelnice pocházejí z 16. století. Ostatní zaříezní je barokní a pozdější..

17.8. 2008 Ivan Grisa
dle Umělecké památky Čech, svazek 4
0.4 min
Ikona Kostel ve Vetlé je poprvé připomínán roku 1334, pochází však pravděpodobně ze druhé třetiny 12. století. Z původní stavby se zachovala věž a jižní obvodová zeď dnešního dvojlodí. ...
17.8. 2008, Ivan Grisa

Kolem roku 1390 byl zásadně přestavěn: vzniklo dnešní čtvercové dvojlodí, zaklenuté na jeden střední sloup, jižní předsíň a zcela nový presbytář. Vnější vzhled dvojlodí upraven barokně asi v 18. století. Tehdy byla vestavěna současná kruchta, zřízena severní sakristie a západní předsíň. První památková obnova roku 1860, drobné úpravy v letech 1911–1912..

17.8. 2008 Ivan Grisa
dle Umělecké památky Čech, svazek 4
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Půdorys místa


Komentáře

Ústecký kraj,  Litoměřice  (LT), Vetlá

Místa v okolí

 Sovice
 Husův sbor
 Vodárenské muzeum
 kostel sv. Mikuláše
 kostel sv. Otmara
 obecní kaple
 kostel sv. Prokopa
 kostel sv. Kateřiny
 kostel sv. Jiří
 Okna
 silniční most
 pivovar
 židovské ghetto
 Hláska
 pramen rudné vody
 Roudnice nad Labem
 zvonice
 zámecký špýchar
 kaple sv. Josefa
 kaple sv. Rozálie
 Na Horách
 kostel sv. Václava
 kaple sv. Václava
 kaple Svaté rodiny
 panský dům
 Encovany
 kostel sv. Václava
 židovský hřbitov
 evangelický kostel
 kostel sv. Matouše
 Hořidla
 socha sv. Floriána
 kaple sv. Floriána
 Snědovice
 kaple sv. Prokopa
 boží muka
 kostel sv. Vojtěcha
 Zahořany
 solnice
 Hrdly
 dub U Umučeného
 kaple Panny Marie
 boží muka
 fara
 kostel sv. Jiljí
 studniční kaple
 Velký Újezd
 Boumova chata
 mariánský sloup
 silniční most
 Chcebuz
 Malá pevnost
 kostel sv. Klimenta
 kostel sv. Martina
 kostel sv. Prokopa
 Hlavní pevnost
 kostel sv. Gotharda
 Brňany
 mariánský sloup
 jezdecká kasárna
 silniční most
 kostel sv. Matouše
 Liběšice
 proviantní sklad
 pivovar
 jízdárna
 Brozany
 Brozany
 důstojnický dům
 kaple
 Brocno
 socha sv. Prokopa
 fara Býčkovice
 radnice
 dům inženýrů
 kaple sv. Prokopa
 sýpka
 vodárenská věž
 Wieserův dům
 Ravelin č. XVIII.
 Ploskovice
 kostel sv. Havla
 kostel sv. Václava
 židovský hřbitov
 Sukorady
 kostel sv. Martina
 Had
 synagoga
 Tyršův most
 Pikartská věž
 Úštěk
 kostel sv. Vavřince
 městský špitál
 evangelický kostel
 železniční tunel
 Chmelař
 dům U Zlaté hvězdy
 dům U Modrého hroznu
 dům Dvojče
 Žitenice
 stará radnice
 Městská věž
 kostel Všech svatých
 Horní Beřkovice
 barokní mlýn
 jezuitský dvůr
 socha sv. Vavřince
 městské opevnění
 Máchova světnička
 dům U Černého orla
 dům Kalich
 Liběchov
 kašny s delfíny
 historické sklepy
 dům č. p. 41
 morový sloup
 dům U Pěti panen
 Diecézní muzeum
 Cítov
 kostel sv. Linharta
 kaple Panny Marie
 dům U Zlaté kotvy
 Měšťanský pivovar
 kostel sv. Havla
 kapitulní konzistoř
 proboštství
 kanovnické domky
 Litýš
 Jezuitská hvězdárna
 bašta Baba
 kostel sv. Václava
 kaple
 Sedlo
 kostel sv. Jiří
 kostel sv. Václava
 Litoměřice
 Helfenburk u Úštěka
 socha Krista
 kostel sv. Martina
 Mostka
 kostel sv. Vojtěcha
 evangelický kostel
 katovna
 židovský hřbitov
 synagoga
 Klácelka
 Čertovy hlavy
 Slavín
 kamenný most
 špitál
 kostel sv. Václava
 kamenný milník
 hrob rodiny Sanderovy
 Kalvárie
 Budyně nad Ohří
 křížek
 socha sv. Ludmily
 Jevín
 Vrbičany
 zvonička
 Jevínská kašna
 kostel sv. Jakuba
 kostel sv. Václava
 socha sv. Floriana
 Srdov
 koncentrační tábor
 kostel sv. Havla
 Bílé stráně
 Dolní Beřkovice
 Martiněves
 židovský hřbitov
 Lukavec
 Windsor
 Třebušín
 Radobýl
 sloup sv. Kříže
 kaple sv. Josefa
 kostel sv. Mikuláše
 vila Pfaffenhof
 kaple sv. Prokopa
 Zakšín
 Jenišovice
 kaple
 Kalich
 Kamýk
 Čap
 Hřídelík
 Hlinná
 Mšené
 Stranné
 myslivna
 kaple
 kaple
 hrad u Hvězdy
 Hořín
 socha Karla IV.
 vila Karola
 socha sv. Anny
 židovský hřbitov
 Varhošť
 Mělník
 Stará škola
 Pražská brána
 Hláska
 evangelický kostel
 kostel sv. Ludmily
 Neuberk
 Loubí
 Valdštejnský lis
Kontaktní informace
Římskokatolická farnost
Kostelní 175
411 08 Štětí
Tel: 416 707 530
Základní informace místa
ID místa: 6587
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 24.8.2008
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama