Historicky cenná budova vlakového Hlavního nádraží v Brně byla postavena v r. 1850. Secesní podobu získala při přestavbě v letech 1902–1905. Při náletu v roce 1944 ztratila pravou hodinovou věž. Ve 21. stol. prochází rekonstrukcí.
Historicky cenná budova vlakového Hlavního nádraží v Brně byla postavena v roce 1850. Když byla v letech 1838–39 do Brna přivedena první železniční trať, která město spojila přes Břeclav s hlavním městem monarchie Vídní, koleje končily v prostoru dnešního VI. nástupiště. První, skromná nádražní budova byla tehdy orientovaná kolmo ke kolejím. První lokomotiva přijela v rámci zkušebního provozu 11. listopadu 1838. V letech 1845 až 1848 byla do Brna přivedena trať z České Třebové, která byla propojena s břeclavskou dráhou. Přitom byla zbořena stará výpravní budova severní dráhy a v roce 1850 bylo vybudováno nové společné nádraží s výpravní budovou v dnešní poloze podél kolejí. Dnešní secesní podobu získala budova při přestavbě v letech 1902–1905. Při náletu v roce 1944 ztratila vstupní hala jednu ze svých dominant, pravou hodinovou věž. Od počátku 21. století zanedbaná budova postupně prochází rekonstrukcí, v roce 2009 získala omítku v barvě holubí šedi, což znamená návrat ke stavu po secesní přestavbě. Uvažuje se i o obnovení zničené pravé věže.
Milan Caha, 5.6. 2010