Kostel na tomto místě je doložen již r. 1352. R. 1703 dal hrabě Kounic pův. gotický kostel přestavět v barokním stylu. R. 1825 přistavěna věž. Tři zvony z 18. stol. byly zrekvírovány v období světových válek. Kostel postupně zchátral, po r. 1990 část vybavení rozkradena. Dnes je postupně opravován.
kostel sv. Jakuba Většího
kostel od severovýchodu
© Jaroslav Valečka, 03/2011

Farnost a tedy existence kostela je doložena rejstříkem papežských desátků již k roku 1352. Patronátní právo i právo dosazovat kněze měli místní vladykové, leníci hradu Houska. Farnost zanikla za husitských válek, obnovena byla až v 18. století (roubená budova fary proti kostelu pochází z roku 1727). Původní gotická stavba, z níž je snad zachováno zdivo presbytáře s opěráky, případně část zdiva podélné lodi, byla přestavena valdštejnským architektem barokně v roce 1703 (tento letopočet se nacházel na křtitelnici a na obraze na hlavním oltáři). V roce 1825 byla k západnímu průčelí přistavena věž z pískovcových kvádrů. Kostel je jednolodní, obdélný, s pětibokým presbytářem s jednou odstupňovanými opěráky. K severní straně presbytáře přiléhá čtvercová sakristie. Věž nesla tři zvony z 18. století, které však byly zrekvírovány za 1. a 2. světové války. Po 2. světové válce kostel nebyl příliš udržován, na začátku 90. let byl z větší části rozkraden a poškozen převážně barokní mobiliář, z něhož zůstaly poškozené oltáře a varhany. Z barokních varhan zůstala část skříně, nástroj zhotovila pražská firma Rejna a Černý na začátku 20. století. Díky aktivitě zdejšího faráře a občanských spolků (Okrašlovací spolek Kokořínska – Pšovka a sdružení Drobných památek severních Čech) byla v posledních letech provedena oprava krovů a střechy. Do oltářů byly vsazeny nové obrazy, v roce 2011 má být dokončena oprava varhan.

Jaroslav Valečka, 25.3. 2011
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43/44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků, jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Liberecký kraj,  Česká Lípa  (CL), Bořejov

Místa v okolí

 Týn
 Houska
 kostel sv. Vojtěcha
 Vrátenská hora
 kaple sv. Barbory
 Starý Berštejn
 dům č.p. 31
 Pokličky
 socha sv. Prokopa
 pivovar
 sušárna chmele
 socha sv. Floriána
 Obří hlava a Žába
 Doksy
 Lobeč
 kaple
 kostel sv. Václava
 radnice
 Dubá
 mariánské sousoší
 Valdštejnská kaple
 fara
 kostel sv. Václava
 Nedamy
 mariánské sousoší
 radnice
 kostel sv. Martina
 evangelický kostel
 fara
 kostel sv. Jiljí
 Klůček
 stará škola
 Bezděz
 Kokořín
 Vidim
 Myšlín
 kostel sv. Jiří
 Swamp
 Zakšín
 kostel sv. Jiří
 Starý zámek
 Hradsko
 Klemperka
 větrný mlýn
 Kokořín-Staráky
 Kokořín
 Valdštejnsko
 kostel sv. Jakuba
 kostel sv. Mikuláše
 socha sv. Ludmily
 Stránka
 Vřísek
 Konvalinkový vrch
 Břehyně-Pecopala
 Vrchbělá
 židovský hřbitov
 kostel sv. Ondřeje
 fara
 kostel sv. Havla
 Harasov
 kostnice
 socha sv. Floriana
 Čap
 zvonice
 Bosyně
 Jestřebí
 Chudý hrádek
 kostel sv. Václava
 Slavín
 kaple sv. Prokopa
 kostel sv. Jiljí
 evangelický kostel
 Česká brána
 kaple sv. Prokopa
 sýpka
 radnice
 Loubí
 socha sv. Prokopa
 Psí kostel
 Brocno
 mariánský sloup
 Novozámecký rybník
 Sukorady
 Bělá pod Bezdězem
 Mnichovská průrva
 socha sv. Starosty
 Opevnění u Švábů
 Opevnění u Švábů
 Skalsko
 Vítkovec
 Hradišť
 vyhlídka Strážnice
 Jiljov
 kostel sv. Barbory
 mariánský sloup
 Chcebuz
 Had
 Novozámecká průrva
 Barbořin most
 kostel sv. Martina
 Čertovy hlavy
 Kováň
 Rybnov
 Klácelka
 Nový Zámek
 Kuřívody
 evangelický kostel
 Milčany
 železniční most
 hrad u Hostíkovic
 kostel sv. Havla
 hrad u Hvězdy
 Liběchov
 socha Krista
 Hrad u Kvítkova
 Velké Všelisy
 Hrázský mlýn
 kaple sv. Josefa
 kamenný milník
 Dolní Beřkovice
 Dolanský mlýn
 Stranné
 Niměřice
 Syslov
 kostel sv. Justina
 Sovínky
 kostel Všech svatých
 Stvolínky
 Ronov
 Velké Horky
Základní informace místa
ID místa: 9857
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 5.9.2011
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama