Kostel byl postaven r. 1224 na základech pův. kostela z 2. pol. 12. stol. Umělecká výzdoba odstraněna při spravování evangelíky před r. 1622 krom zázračné malby Panny Marie na vnější zdi kostela (r. 1724 přistav. kaple; r. 1744 kostel). Do r. 1694 kostel zasvěcen sv. Gothardovi, poté sv. Anně.
Přibyslavice jsou velmi starou osadou, která ležela na křižovatce obchodních cest. Poprvé se připomínají v roce 1224. Už při příjezdu je z dálky viditelný barokní chrám Narození Panny Marie se dvěma věžemi, pocházející z roku 1744. V jeho bezprostřední blízkosti však stojí jednolodní kostel, dnes zvaný jako starý, který byl postaven před rokem 1224. Není to však původní stavba na tomto místě, protože při vykopávkách v něm byly odkryty základy kostela ještě staršího, které ukázaly, že stavba pozdně románského kostela z roku 1224 měla totožnou loď jako starší stavba. Původně byl kostel zasvěcen patrně Narození Panny Marie, do roku 1694 sv. Gothardu, dnes je díky novému oltáři sv. Anny nazýván podle ní. Dnešní věž byla původně čtyřpatrová, posledním patrem byla dřevěná zvonice, která je dnes snesena do třetího patra. Zachovaly se původní střílny v nižších patrech. V severní zdí je původní sanktuarium, na zdi pak staré fresky. Říká se, že v 16. století nechal kněz Jiří z kostela odstranit všechny sochy, obrazy a oltáře a nechal zamalovat všechny malby vápnem včetně Panny Marie s Ježíškem na vnější straně kostela. Ta však zůstala přesto dále viditelná a pod malbou prý v noci hořely světla a pohled na něj prý vyléčil několik lidí. Proto k němu začalo chodit až 40tis. lidí ročně a majitel panství zde nechal vystavět kapli, která však návalu nestačila a to zapříčinilo stavbu již zmiňovaného chrámu Narození Panny Marie.
Roman Řezáč, 5.5. 2005
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným…
číst dále
E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz, 1.10. 2012
V 16. stol. nechal údajně evangelický kněz Jiří z kostela sv. Anny odstranit všechny sochy, obrazy a oltáře. Nechal také zamalovat všechny malby vápnem, a to včetně malby Panny Marie s Ježíškem na vnější straně kostela. Malba však byla přesto viditelná a v noci prý zářila světlem - pohled na ní údajně vyléčil několik lidí. Kostel se stal poutním místem s obrovskou návštěvností a majitel panství zde nechal vystavět kapli, ta však návalu nestačila a tak byl postaven těsně přiléhající kostel Narození Panny Marie.
17.11. 2011