Lovecký zámeček postavený r. 1696 Heřmanem Jakubem Černínem z Chudenic byl v letech 1713 – 1720 přestavěn na výstavné barokní sídlo a později dále upravován. Sňatkem přešel do majetku Lobkoviců a patřil jim do r. 1948. Hodnotné rokokové interiéry.
Hořín
© Petr Turyna 03/2004

Hořín navštivte až budete na Mělníku. Sejděte dolů k mostu a na druhé straně ihned slezte po schůdkách dolů do lesíka. Tam již narazíte na žlutou značku ČKT, která vás zbývajících 500m dovede. Zámek je velmi cenný, představuje umělecky jednotné architektonické dílo - ikdyž je dnes ve špatném stavu. V přízemí jsou např. rokokové interiéry, tzv. Kamenné pokoje z let 1760 - 1763. Další zajímavostí je krásná zámecká kaple zdobená freskami J. P. Molitora a sochami I. F. Platzera.

Mass, Turyna Petr, 5.3. 2004
Ikona Zámek je nepřístupný
Zámek je zcela nepřístupný z jakékoliv strany, park je obehnán plotem s ostnatým drátem.. ...
23.9. 2013, Jan Pospisil
23.9. 2013 Jan Pospisil
Ikona Na místech dvora českých královen známým už roku 1319 vznikl roku 1696 lovecký zámeček rodu Černínů. O třicet let později byl zámek přestavěn F. ...
5.3. 2004

M. Kaňkou. Současná podoba je od arch. J. K. Spannbruckera z přestavby v letech 1736 - 1746. Kaňkův zámek tak můžeme vidět v hlavní budově, okolní pavilony s hospodářskými budovami jsou již od Spannbruckera. Interiéry byly dokončeny až roku 1763. V té době byl zámek již ve vlastnictví Lobkoviců..

5.3. 2004
6.1 min
Ikona Panství Mělník, ke kterému patřila i ves Hořín, zastavil v r. 1646 císař Ferdinand III. za 95 000 zlatých rýnských hraběti Heřmanovi Černínovi. Jeho nástupce Heřman Jakub Černín z Chudenic dosáhl toho, že mu bylo v r. 1687 mělnické panství prodáno do dědičného vlastnictví. ...
25.1. 2006, Hrady, zámky a tvrze v Čechách na Moravě a ve Slezsku - Severní Čechy

Okolo r. 1696 si dal hrabě Heřman Jakub Černín postavit v Hoříně barokní lovecký zámek podle návrhu Giovanniho Battisty Alliprandiho, který malbami vyzdobil malíř F. M. Schiffer se svým bratrem Antonínem. Současně byla u zámku nově zřízena a upravena zahrada a postavena kašna. Počátkem 18. století vznikly hospodářské budovy sousedního dvora podle návrhu Dominika Bossiho, vrchního políra z Kosmonos, kde v té době stavěl podle návrhů Alliprandiho několik objektů. V r. 1710 působil v Hoříně krátce jako stavitel František Maxmilián Kańka. Z této prvné stavební etapy hořínského zámku se nezachovalo téměř nic. Když v r. 1710 hrabě Heřman Jakub Černín z Chudenic zemřel, zdědil panství nezletilý syn František Josef, jehož poručnicí byla jeho sestra Marie Markéta, provdaná za hraběte Františka Josefa z Valdštejna. Mladému Černínovi dosavadní lovecký zámek nestačil, a proto dal podle projektu Františka Maxmiliána Kaňky postavit na jeho místě v l. 1713 – 1720 barokní zámek. Po náhlé smrti Františka Josefa Černína v r. 1733 se vdova Marie Isabela, rozená markraběnka z Westerloo, provdala za jeho bratra Františka Antonína. Novému majiteli zámek v Hoříně opět nevyhovoval a pověřil stavitele Jana Christiana Spannbruckera dalšími úpravami, především rozšířením zámku. Spannbrucker se rozhodl pro radikální řešení. U hlavní budovy zámku navrhl odbourat boční části hlavní budovy, přistavět nové trakty pokojů a postavit dva nové pavilóny spojené s vlastním objektem zámku diagonálními spojkami. Jeden z pavilónů měl sloužit jako obydlí pro hosty, ve druhém plánoval zřízení zámecké kaple. Již původní Spannbrucekrův návrh obsahuje velkolepou koncepci čestného dvora omezeného na podélných stranách budovami postavenými na osy pavilónů a určenými původně za stáje. Krátkými diagonálními spojkami byly spojeny s dvěma dalšími pavilóny s byty pro služebnictvo, které uzavíraly dvůr při vstupu do zámku. Podle původního návrhu měl mít zámek přízemí, vysoké první patro a snížené druhé patro. Hlavní sál měl prostupovat obě patra. Ještě během stavby však došlo ke změnám. Pravděpodobně se ukázala větší potřeba obytných prostor, a tak bylo druhé patro zvýšeno a bylo přidáno patro i pavilónům při vchodu do zámku. Zvýšením druhého patra ztratil ovšem velký sál správné proporce a po několika pokusech o řešení dostal stejnou výšku jako ostatní místnosti v prvém patře a změnil se tak v pouhý největší pokoj zámku. Přípravné práce na stavbě byly zahájeny v r. 1736. Když byla stavba v plném proudu, František Antonín Černín v r. 1739 zemřel. Jeho zájem o stavbu dosvědčuje i poslední vůle, ve které ukládá vdově Marii Isabele, aby hořínský zámek dokončila v plném rozsahu podle původních plánů. Zdůrazňoval zvláště stavbu zámecké kaple sv. Jana Nepomuckého. Ve stavbě se pokračovalo až do r. 1742, kdy architekt Jan Christian Spannbrucker zemřel, aniž se dočkal dokončení díla. Smrti stavitele a nejisté poměry prvních let vlády Marie Terezie způsobily přestávku v práci. Především bylo nutno rozhodnout o stavbě zámecké kaple, která byla svěřena Anselmu Luragovi; ten dodal počátkem r. 1744 plány a ještě téhož roku na příkaz hraběnky Marie Isabely začal se stavbou. Lurago se lehce vypořádal s problémy, které vznikly tím, že byl nucen navazovat na Spannbruckerův obdélný pavilón. Konstruktivní jádro stavby zvýraznila uvnitř dvojice pilastrů, které zdobí nosné nosné pilíře a římsa,. jejíž linie respektuje přímé úseky kladí nad pilastry i oblouky klenoucí se mezi pilíři. Také vnitřní výzdoba kaple byla svěřena vynikajícím umělcům. Byli to Bernardo Spinetti, který současně s kaplí v Hoříně zdobil štukaturou Černínský palác v Praze, hlavní oltář z barevných mramorů postavil podle Luragova návrhu kameník Josef Lauerman a sochy pro hlavní i oba postranní oltáře dodal v r. 1746 Ignác František Platzer. Lavice s kazatelnou a postranní oltáře dělal truhlář Jan Bendl a pozlacovačské práce byly svěřeny malostranskému malíři Janovi Georgiovi Schmidtovi. Varhany v kapli jsou dílem nepomuckého stavitele varhan Jana Ondřeje Niederleho. Velká freska na klenbě kaple s námětem oslavy Jana Nepomuckého i devět dalších obrazů s alegorickými náměty na vedlejších klenbách jsou dílem Jana Petra Molitora. Nenucená nepravidelná skladba hořínských fresek, kdy asymetrické shluky postav na velké ploše prosvětlené oblohy jako by se ztrácely v lehké hmotě nadechnutých oblaků, staví je mezi nejlepší práce Jana Petra Molitora. Vysvěcením kaple v r. 1747 však stavba zámku neskončila. Pokračovala dále budovami stájí a pracemi na vnitřním zařízení a stavební program byl splněn někdy okolo r. 1750. Dokončený zámek se stal částí věna dcery Marie Isabely z druhého manželství s Františekm Antonínem Černínem, Marie Ludmily z Černína, když se v r. 1753 provdala za knížete Augusta Antonína z Lobkovic. Této větvi Lobkoviců patřil pak zámek až do r. 1948. Změna majitele přinesla i nové oživení stavebních prací na Hoříně, především nových úprav vnitřních prostor. V l. 1760 až 1763 vyzdobil dva tzv. Kamenné pokoje v přízemí zámku Carlo Giuseppe Bossi, člen naturalizované štukatérské rodiny pocházející z Porta, asymetrickým hřebínkovým štukem, rámujícím zcela volně nástěnné malby a popínajícím jako stvoly rostlin stěny i stropy. Malby krajin, které ve stejné době namaloval na stěnách Ondřej Pečina, doplňují výzdobu těchto nevelkých a intimních prostor. V l. 1766 – 1767 byla dokončena knihovna, kde prováděl práce malíř a pozlacovač z Mělníka Josef Antonín Dittmann. Rokoková kamna v zámku dělal hrnčíř Josef Züng a většinu nábytku dodal místní hořínský truhlář Jiří Skalník. K posledním stavebním změnám došlo na sklonku 18. století, kdy byl na zahradním průčelí postaven nízký tympanon a uvnitř zámku přestavěno schodiště. Tyto zásahy však nijak pronikavěji neovlivnily celou stavbu Jana Christiana Spannbruckera a Anselma Luraga, takže hořínský zámek patří k nejzachovalejším objektům slučujícím prvky pozdního baroka s raným rokokem. „Kamenné pokoje“ pak představují nejvyzrálejší rokokové prostory v Čechách. V hořínském zámku je dnes umístěna zemědělská škola a internát.

25.1. 2006 Hrady, zámky a tvrze v Čechách na Moravě a ve Slezsku - Severní Čechy
0.5 min
Ikona Hořín
Ves Hořín pod Mělníkem ležící ode dávna patřívala ke hradu Mělníku, ale bývalo tu také ode dávna pevné sídlo. Onen Wasserpurch, kdež králová Eliška dala l. 1324 napsati list na osvobození jakési zahrady na Mělníce, jest bezpochyby Hořín. ...
8.5. 2019, A. Sedláček, Hrady , zámky a tvrze Království českého 15

Sice se Hořín svým českým jménem poprve l. 1336 připomíná. Královny pozdější tu přebývaly a mívaly tu úředníky. L. 1389 byl tu Beneš šafářem a Mareš purkrabí. Štěpán byl purkrabí před rokem 1406. Také tu bývalo manství služebné ke hradu Mělníku. Císař Zikmund zapsal (1436) ves Hořín Janovi Černínovi z Černína, ale získán potom zase k Mělníku. Mezi tím tvrz zanikla a v zápisech od r. 1437 připomíná se tu pouze dvůr. Nový zámek vyzdvižen teprve l. 1747 stavitelem Loragem. Je to vlastně hromadění jednotlivých budov do osmihranu..

8.5. 2019 A. Sedláček, Hrady , zámky a tvrze Království českého 15

Komentáře

Středočeský kraj,  Mělník  (ME), Hořín

Místa v okolí

 socha sv. Anny
 kaple
 myslivna
 socha Karla IV.
 vila Karola
 Stará škola
 Mělník
 Pražská brána
 evangelický kostel
 Hláska
 kostel sv. Ludmily
 židovský hřbitov
 Valdštejnský lis
 zdymadlo Hadík
 Zoopark Zelčín
 Neuberk
 Jenišovice
 kostel sv. Mikuláše
 kaple sv. Václava
 Dolní Beřkovice
 kaple sv. Josefa
 kostel sv. Jiljí
 kaple sv. Ondřeje
 zdymadlo Obříství
 vodárenská věž
 Obříství
 socha sv. Markéty
 morový sloup
 Cítov
 kostel sv. Linharta
 kamenný milník
 socha Krista
 morový sloup
 Chlumín
 Štěpánský most
 kostel sv. Havla
 kaplička sv. Anny
 Liběchov
 Libiš
 vyhlídka Strážnice
 kaple Panny Marie
 židovský hřbitov
 Klácelka
 evangelický kostel
 Čertovy hlavy
 Horní Beřkovice
 křížek
 kostel sv. Václava
 zvonička
 Jevínská kašna
 zvonička
 Jevín
 zvonička
 venkovská usedlost
 Bosyně
 kaple sv. Vojtěcha
 Liblice
 zvonička
 kostel sv. Václava
 kaple
 kaplička
 Had
 kostel sv. Jiljí
 železniční most
 židovský hřbitov
 solnice
 Harasov
 křížek
 evangelický kostel
 zvonička
 zdymadlo Lobkovice
 kaplička
 Slavín
 kostel sv. Vavřince
 kaple sv. Jána
 socha Krista
 Byšice
 boží muka
 kostel sv. Matouše
 dřevěná zvonička
 budova školy
 kostel sv. Václava
 kostel Všech svatých
 Lobkovice
 zvonička
 Kokořín
 Klemperka
 výklenková kaple
 kaple sv. Jana a Pavla
 Kokořín-Staráky
 barokní brána
 kaple sv. Václava
 Veltrusy
 fara
 kostel sv. Víta
 kostel sv. Václava
 Řepín
 Hradsko
 kostel sv. Havla
 Kozly
 kostel sv. Jiří
 Odolena Voda
 kostel sv. Klimenta
 Kokořín
 zvonička
 Baronský hřbitov
 Sazená
 kaplička
 Boumova chata
 evangelický kostel
 Sazená
 kamenný most
 tvrziště
 mlýn
 dřevěná zvonička
 mariánský sloup
 kaple
 Nedamy
 židovský hřbitov
 kaple
 Starý zámek
 Vidim
 Jiřice
 Brocno
 socha sv. Prokopa
 sýpka
 zvonička
 kaple sv. Prokopa
 kaple
 Panenské Břežany
 kříž
 znak obce
 poesiomat
 jeskyně Pod Zahájím
 kaple sv. Anny
 kostel sv. Ondřeje
 Panenské Břežany
 mariánský sloup
 kostel sv. Klimenta
 socha Panny Marie
 Nelahozeves
 boží muka
 socha sv. Floriána
 socha sv. Ludmily
 Pokličky
 Košátky
 zvonička
 Chvatěruby
 Uhy
 kaple sv. Floriána
 Kostelec nad Labem
 kaplička sv. Jiří
 ozubené kolo
 radnice
 most T. G. Masaryka
 židovský hřbitov
 kostel sv. Víta
 Kralupy nad Vltavou
 sluneční hodiny
 židovský hřbitov
 Obří hlava a Žába
 Jodlův dům
 Karbanův pomníček
 pomník Georga Karse
 mariánské sousoší
 radnice
 kostel sv. Martina
 pouliční hodiny
 socha Promethea
 socha Švejka
 evangelický kostel
 Hostibejk
 kostel sv. Martina
 kaple
 kaple sv. Vojtěcha
 synagoga
 kaple sv. Jana
 Stránka
 hřbitovní kaple
 hřbitovní kříž
 zámecký špýchar
 pivovar
 Roudnice nad Labem
 silniční most
 kaple sv. Josefa
 Hláska
 zvonice
 pramen rudné vody
 kaple sv. Václava
 židovské ghetto
 Sovice
 zvonička
 mariánský sloup
 fara
 viničný sloup
 Minice
 studánka Rusavka III
 Lobeč
 pivovar
 sprašová rokle
 Husův sbor
 Vrátenská hora
 kaple sv. Prokopa
Základní informace místa
ID místa: 2304
Typ místa: zámek
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 5.3.2004
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

reklama