Pův. gotický kostel se prvně zmiňuje r. 1372. R. 1602 přestavěn (pozdní gotika), r. 1754 opravena věž, r. 1761 byl kostel obnoven. R. 1816 vyhořel, opraven r. 1845 a znovu v l. 1913, 1922 a 1970. Z obd. gotiky se zachovala 2 patra věže a část jižní předsíně. R. 1993 byly v kostele objeveny fresky.
kostel sv. Jakuba Většího
© Milan Caha 07/2019

Jednolodní kostel s lodí obdélného půdorysu, s trojboce uzavřeným presbytářem a věží na jižní straně, s předsíněmi na jižní a západní straně. V prvních dvou patrech věže s barokní cibulovitou bání je zachováno původní gotické zdivo, stejně jako bylo zachováno v části jižní předsíně (s úzkým gotickým oknem). Kostel má na západní straně vysoký štít. Okna i portály jsou hrotité.

V kostele jsou křížové klenby s maltovými žebry, v lodi spočívají na polopilířích, v presbytáři vybíhají z konzol. Kruchta v západní části lodi je také podklenutá sítí žeber, rustikovaná. Triumfální oblouk je ploše segmentovaný, rustikovaný.

Hlavní oltář kostela je barokní, výrazně renovovaný roku 1935, s obrazem od ak. malíře Josefa Papáčka. Dva boční oltáře jsou pseudogotické (kolem roku 1870), s obrazy od Jana Vysekala ml. Kazatelna, pocházející z období kolem r. 1820, má zděné válcové řečniště.

V triumfálním oblouku je barokní sousoší Kalvárie (z období kolem roku 1840), v presbytáři jsou barokní sochy sv. Václava a sv. Jana Nepomuckého z poloviny 18. století. Pískovcová křtitelnice je z 18. století.

Z vnější strany kostela jsou kamenné nápisové náhrobníky, nejstarší je z roku 1622, další jsou z let 1669, 1821 a 1828. U kostela je barokní socha sv. Jana Nepomuckého z 1. poloviny 18. století (sokl z r. 1803).

Při výmalbě r. 1993 byly pod několika vrstvami omítky objeveny fresky.

Milan Caha, 4.10. 2012
 0.5 min
Ikona Kostel sv. Jakuba Většího
První zmínka o vsi Štoky je z roku 1347 a kolem roku 1372 je také poprvé připomínán kostel. V té době byla obec v majetku pánů z Lichtenburka, od roku 1436 měl obec v držení po dlouhou dobu 160 let rod Trčků z Lípy. V roce 1602 byl pův. ...
18.10. 2007, Milan Caha

gotický kostel přestavěn v pozdně gotickém slohu. Roku 1754 byla opravena kostelní věž. Roku 1760 se na zdejším zámku soustředí správa rozlehlého panství Hohenzollernů, roku 1761 byl kostel obnoven. Roku 1816 kostel bohužel vyhořel, opraven byl roku 1845. Roku 1886 byly na kostelní věž instalovány hodiny. Kolem kostela býval hřbitov, který byl roku 1902 zrušen. Dále byl opravován v letech 1913, 1922 a 1970. V letech 1989-1990 dostal kostel novou střechu, roku 1993 byly při malování v kostele objeveny fresky..

18.10. 2007 Milan Caha
E. Horáková podle zdroje Umělecké památky Čech 3., Emanuel Poche a kol, Academia 1980; http://www.stoky.cz; http://stoky-farnosti-3.webnode.cz
 6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Vysočina,  Havlíčkův Brod  (HB), Štoky

Místa v okolí

 Tržní panák
 Štoky
 Skřivánek
 Smilov
 židovský hřbitov
 Most sv. Lutriána
 Úsobí
 rychta (dům čp. 73)
 boží muka
 rozhledna Rudný
 návesní kaple
 boží muka
 Větrný Jeníkov
 kaple sv. Václava
 hraniční kámen
 boží muka
 kaplička
 kaple sv. Václava
 boží muka
 židovský hřbitov
 židovský hřbitov
 Klešter
 kaple
 Polná
 Panský pivovar
 boží muka
 Dolní brána
 boží muka
 děkanství
 boží muka
 Plandry
 dům U Rytířů
 Měšťanský pivovar
 hraniční kámen
 Hastrmanka
 kostel sv. Barbory
 boží muka
 Kvasetice
 Židovské město
 zvonička
 Herálec
 synagoga
 zámecká sýpka
 Staré Hory
 boží muka
 boží muka
 železniční most
 pamětní kámen
 Henčov
 kostel sv. Vavřince
 kaple
 boží muka
 Helenín
 kostel sv. Kateřiny
 Legiodům
 Hnátův kámen
 Zámeček
 kostel sv. Vojtěcha
 stará radnice
 morový sloup
 Malinův dům
 Havlíčkův dům
 Věž
 židovský hřbitov
 Stamicův dům
 Rantířov
 městské opevnění
 kostel sv. Václava
 Muzeum Vysočiny
 historické podzemí
 pivovar
 dům čp. 55
 synagoga
 Neptunova kašna
 morový sloup
 radnice
 Štáflova chalupa
 ZOO Jihlava
 fara
 Rytířsko
 Bavorův dům
 kašna Amfitrité
 kaple Olivetské hory
 děkanství
 židovský hřbitov
 Hadrburg
 kamenný most
 kutiště Poperk
 boží muka
 Jamné
 kamenný most
 kaple sv. Jakuba
 kostel sv. Kateřiny
 kaple svaté Rodiny
 boží muka
 kovárna
 boží muka
 poutní kaple sv. Anny
 boží muka
 mariánský sloup
 Přibyslavská věž
 Přibyslav
 boží muka
 Přibyslav
 boží muka
 boží muka
 Jeclov
 Ronovský most
 Ronov nad Sázavou
 Žižkova mohyla
 kostel sv. Josefa
 Orlík
 Mirošov
 boží muka
 Ronov
 evangelický kostel
 Luka nad Jihlavou
 křížový kámen
 boží muka
 Lipnice
 kostel sv. Víta
 zvonice
 Železné Horky
 boží muka
 studánka Panny Marie
 kostel sv. Martina
 Kamenice
Základní informace místa
ID místa: 5584
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 19.10.2007
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama