Unikátní příhradový železniční most přes řeku Dyji od J. Brika. Nýtovaná konstrukce z r. 1871 snesena r. 1992 a provizorium nahrazeno r. 2009 moderní konstrukcí na původních pilířích. Dnes most slouží na elektrifikované trati Znojmo-Šatov-Retz.
Šatovský most u Znojma je unikátní stavbou na českých železnicích. Nachází se na trati Znojmo–Šatov-Retz. Stojí nad řekou Dyjí na jihozápadě Znojma na katastrálním území Sedlešovice. Jeho pilíře jsou vysoké 45–48 m. Původní příhradový nosník měl délku 220 m a výšku 5 m. Rozpětí polí činí ve středních 60 m a krajních 50 m. Celková výška od hladiny Dyje činí 49 m. Most byl postaven podle projektu J. Brika v roce 1871 jako součást bývalé Severozápadní dráhy z Vídně. Původní nýtovaná konstrukce musela být snesena v roce 1992 vzhledem k havarijnímu stavu a byla nahrazena provizorní montovanou konstrukcí. V roce 2009 pak proběhla kompletní rekonstrukce v podobě uložení nového ocelového mostu na stávající pilíře. Původní zbytky konstrukce lze dnes najít ve městě v ulici Vídeňská jako historická ukázka tehdejšího montážního díla, na kterém se projekčně podílela i Eiffelova konstrukční kancelář. První vlak po Šatovském mostě projel roku 1871. Dnes je trať elektrifikovaná a po úpravách mostu je tu povolena rychlost 80 km/hod.
Ivo Rozehnal, 4.2. 2010