Jediná původně soukromá úzkorozchodná trať v Sasku byla roku 1890 postavena z iniciativy podnikatelů v Ojvíně a Johnsdorfu. Navazovala na státní trať na dnes polském území na pravém břehu Nisy. Dodnes výrazně zvyšuje turistický potenciál oblasti Žitavských hor.
dráha Žitava - Ojvín - Jonsdorf
Lokomotiva 99-758 na nástupišti úzkorozchodné dráhy v Žitavě
© Ivan Grisa 07/2011

Dráha začíná na přednádražním prostranství u stanice Zittau Hauptbahnhof (tratě Liberec - Hrádek nad Nisou - Zittau - Rybniště, Zittau - Löbau - Dresden a Zittau - Görlitz - Cottbus). Parkování v prostoru je zpoplatněno sazbou 1 euro/den. Bezplatné parkování je možné u stanic Zittau Süd (jižní okraj centra města) i Bertsdorf, parkování v Ojvíně a Johnsdorfu je částečně zpoplatněno.

Pro jízdu na trati platí síťová jízdenka LIBNET+, kterou lze zároveň použít i na tratích v široké přilehlé oblasti Trojzemí. Zejména v letním období funguje na trati řada akčních nabídek, spojených i s návštěvou hradního areálu v Ojvíně (viz kontakt). Ve stanicích Bertsdorf a Kurort Oybin najdeme musejní exposice o dějinách dráhy, ve stanicích Zittau Hbf., Bertsdorf, Kurort Oybin a Kurort Johnsdorf je možnost občerstvení a nákupu upomínkových a informačních předmětů.

Ivan Grisa, 4.7. 2011
 2.9 min
Ikona Úzkorozchodná dráha Žitava - Ojvín - Johnsdorf
První dráhou na rozchodu 750 mm v Žitavě byla od roku 1884 státní trať do tehdejšího Markersdorfu (po roce 1945 Markocice, východní část Reichenau, dnes Bogatynie v polském záboru na pravém břehu Nisy). Saská vláda odmítala věřit v ekonomickou návratnost stavby obdobných tratí do Žitavských hor (Zittauer Gebirge), proto se iniciativy chopila skupina soukromých investorů. ...
4.7. 2011, Ivan Grisa

Do 25. 11. 1890 zajistili vybudování tratě, která u viaduktu trati Žitava - Liberec navazovala na markersdorfskou dráhu, objela po jižním obvodu centrum města a po dosažení úpatí kopců se ve stanici Bertsdorf rozdělila na dva krátké koncové úseky do Ojvína (Kurort Oybin) a Johnsdorfu. Jediná soukromým kapitálem financovaná saská "úzkokolejka" byla od počátku provozována státními drahami a využívala tak společné provozní zázemí u žitavského hlavního nádraží s tratí do Markersdorfu. Vybudování trati se ukázalo záhy jako velké ekonomické vítězství: počty lázeňských hostů i jednodenních návštěvníků řádově stoupaly (z 594 letních hostů v Ojvíně roku 1884 na více než 13 000 před II. světovou válkou). Stát nakonec dráhu roku 1906 zcela převzal. Vzrůstající doprava si vynutila roku 1913 stavbu druhé koleje v úseku Zittau Süd - Bertsdorf (jediná úzkorozchodná železniční dvojkolejka v Německu), během 20. a 30. let pak úpravy ve všech stanicích pro zvýšení kapacity a komfortu cestujících. Zejména během obou světových válek a v obdobích po jejich skončení, kdy prakticky neexistovala automobilová doprava, zažívala dráha o každé neděli s pěkným počasím zatěžkávací zkoušku. Rok 1945 znamenal pro žitavské úzkorozchodné tratě těžký přelom. Nejprve byla 22. 6. zastavena doprava na trati do Markersdorfu, který se s celým pravým břehem Nisy ocitl v území polského záboru. Přerušilo se tak středoevropsky unikátní mezistátní úzkokolejné spojení, vzniklé roku 1900 propojením prodloužené saské dráhy a trati Frýdlant - Heřmanice (Friedland - Hermsdorf) společnosti Frýdlantské okresní dráhy. Trať na nyní polském území zcela zanikla po roce 1961, kdy na ní byl zastaven provoz. Více než polovinu její trasy pozřela jáma lignitového povrchového dolu Turów. Brzy po roce 1945 byla demontována i druhá kolej mezi Žitavou a Bertsdorfem, která padla za oběť reparacím do Sovětského svazu. Až do poloviny 60. let byla dráha nenahraditelným spojením do rekreační oblasti, kam mířilo stále velké množství občanů tehdejší NDR, zbavených možnosti legálně vycestovat a odkázaných na hromadnou dopravu vzhledem k trvalé nouzi o osobní automobily. Ani s rozvojem autobusové dopravy v oblasti její význam zásadně neklesl, nebyla proto nikdy zařazena do útlumového programu, který během 60. a 70. let 20. století přinesl likvidaci většiny saských úzkorozchodných tratí. Až II. polovina 80. let přinesla dráze reálné ohrožení díky plánům na vyuhlení celého prostoru jižně od Žitavy, které naštěstí odvrátila změna společenských poměrů po roce 1989. Po období tápání v I. polovině 90. let převzala provoz na dráze opět soukromá společnost, která zde spolu se zájmovým spolkem provozuje turistickou dopravu, vedenou celoročně parními lokomotivami, ke kterým v létě na části vlaků přistupuje zdejší unikát: jediný dochovaný úzkorozchodný motorový vůz v Sasku z roku 1938..

4.7. 2011 Ivan Grisa
dle Preuss - Preuss: Schmalspubahnen in Sachsen, Transpress 1983

Komentáře

Německo, Sasko,

Místa v okolí

 Oybin
 Horský kostel
 Kelchsteine
 Zittau
 Hochwald
 Karlsfried
 městské lázně
 Rolandova kašna
 městské opevnění
 radnice
 staré gymnázium
 Jánský kostel
 Krompach
 Krompach
 kašna Samaritánky
 solnice/konírna
 Johanneum
 Kristýna
 vodárna
 kostel sv. Kříže
 Mariánský kostel
 boží muka
 kostel Panny Marie
 ZOO Zittau
 kaplička
 Starý Falkenburk
 kaple
 Winterstein
 kostel Pokoje
 Zámecký vrch
 Hrádek nad Nisou
 Luž-Lausche
 boží muka
 kaple sv. Prokopa
 socha Panny Marie
 kalvárie
 kaple Svaté Rodiny
 zvonice
 Mariánský sloup
 boží muka
 Jezevčí vrch
 Varnsdorf
 kaple Panny Marie
 boží muka
 evangelický kostel
 Grabštejn
 ukrajinský hřbitov
 Schierova vila
 kostel sv. Barbory
 Milštejn
 Lemberk
 barokní sýpka
 sousoší Piety
 Bredovský letohrádek
 Palmův dvůr
 Bílé kameny
 Jarischův kříž
 Rousínovský hrádek
 Pietscheho kaplička
 boží muka
 Pachtovský zámeček
 kaple sv. Volfganga
 Karlův odpočinek
 Hejtmanská kaplička
 sloup sv. Salvátora
 Hrádek-Burgsberg
 městské opevnění
 Nový Falkenburk
 socha Panny Marie
 kostel sv. Pankráce
 Scholzeho mlýn
 boží muka
 Tolštejn
 Švédská mohyla
 kaple
 fara
 kaplička sv. Zdislavy
 Dutý kámen
 hřbitovní kaple
 Křížová hora
 Janovické poustevny
 Velký Valtinov
 radnice
 Raimund
 socha svatého Petra
 socha sv. Prokopa
 Skála smrti
 Jedlová
 sousoší Kalvárie
 kostel sv. Mikuláše
 Velký Valtinov
 švédské opevnění
 Tlustec
 Světlík
 smírčí kříž
 mariánský sloup
 boží muka
 Klíč
 Kamzičí studánka
 fara
 kamenný most
 morový sloup
 Stříbrník
 Rumburk
 kaple sv. Kryštofa
 kostel sv. Kryštofa
 kaple Piety
 Solvayův lom
 Krkavčí skály
 kaple
 chudobinec
 sklářské muzeum
 radnice
 Sloup
 kostel sv. Kateřiny
 kostel sv. Maxmiliána
 výklenková kaplička
 kaplička na Hřebence
 Berkovský zámeček
 Na Stráži
 kostel sv. Jiří
 Sloup
 lesní divadlo
 Cikánské údolí
Kontaktní informace
Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft mbH
Bahnhofstrasse 41
02763 Zittau
Tel: 03583 540 540
http://www.soeg-zittau.de/
Základní informace místa
ID místa: 10291
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 22.11.2011
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

dráha Žitava - Ojvín - Jonsdorf
socha sv. Floriána
sloup Nejsvětější Trojice
Přistoupim
Měšťanský pivovar a sladovna
Horní synagoga
radnice
městské lázně
socha Panny Marie
kostel sv. Jakuba Většího
Hauenschildův palác
pravoslavný chrám sv. Mikuláše
socha sv. Jana Nepomuckého
fort VII
Labutí kašna (Schwanenbrunnen)
sochy Herkulů
boží muka
pěchotní srub MJ-S-29 Svah; U dráhy
radnice Frýdek
městské opevnění
kostel Nejsvětější Trojice (Tkalcovský kostel)
náhrobek hraběte Bedřicha z Arcu
kostel sv. Šimona a Judy
boží muka
boží muka
kaple sv. Cyrila a Metoděje
kostel sv. Vavřince
fort XV
sloup se sochou Panny Marie
radnice
radnice
kaple sv. Jana Nepomuckého
Tereziánská zbrojnice
městské hradby
kaple sv. Václava
modlitebna Českobratrské církve evangelické
kašna Samaritánky
kostel sv. Václava
kašna se slunečními hodinami
Pöttingeum
kostel sv. Šimona a Judy
víceúčelová sportovní hala ve Frýdku-Místku
kostel sv. Josefa
kaple sv. Anny
Památník obětem druhé světové války
pomník T. G. Masaryka
kostel Všech svatých
staré gymnázium
kamenný železniční viadukt
kostel sv. Mikuláše
klášter cisterciáků (jezuitů) s kostelem Nanebevzetí P. Marie, sv. Cyrila a Metoděje
kostel sv. Kříže
Kanovnické domy
kostel Nalezení sv. Kříže
plavební kanál Dobrá – Staré Město – Frýdek
kamenný kříž
sousoší Piety
Herkulova kašna
klášter kapucínů při kostele sv. Anny
sloup se sochou Panny Marie
kaple sv. Vendelína
Johanneum
Nový Tábor
kostel Nejsvětější Trojice
Hubertova chata
Ořechov
Kralice na Hané
špitál milosrdných sester
kostel sv. Jana Křtitele
kaple sv. Jana Křtitele
Bánov
venkovský dům
sochy světců
minaret
reklama