Jediná na původním místě zachovaná konstrukce řetězového mostu na území ČR z let 1829-1831 o délce téměř 30 metrů. V jejím sousedství tunýlek v zámecké skále z let 1808-1810, usnadňující přístup z centra města do zrekonstruované jižní zahrady pod zámkem.
Hlavní obrázek místa
Řetězová lávka v Děčíně
© Jiří Špaček, 04/2015
Graficke pismenko Lávka stojí na jižní straně zámecké skály. Přístup z centra města po Tyršově nábřeží (horní cesta) a tunelem v západním okraji skály. Cesta vede dále do jižní zámecké zahrady, která prošla náročnou rekonstrukcí.
Ivan Grisa, 28.6. 2008

    historie

    Řetězová lávka v Děčíně vznikla v letech 1829–1831 v rámci úprav zámeckého parku. Již v letech 1808-1810 byl zřízen tunel pod západní částí zámecké skály a vřetenové schodiště do něj svrchu vedené. Lávka je dnes jedinou konstrukcí tohoto typu, která se zachovala na původním místě (obdobný most u Podolska na Vltavě byl přemístěn při stavbě Orlické přehrady na Lužnici). V roce 1986 byla opravena.
    Ivan Grisa, dle Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezku, svazek 1, 28.6. 2008

    popis

    Lávka překračuje boční rameno Ploučnice, které slouží jako výpusť Zámeckého rybníka. Nosné řetězy o délce článku 0,6 m jsou na pravém břehu zakotveny v zámecké skále, na levém břehu jsou vedeny přes 12 m vysoký pilíř s bránou (z toho 5 m nad mostovkou) a zakotveny do země. Zábradlí je jednoduché, kovové. Mostovka je široká 2 m, dlouhá přibližně 30 m a vede 7 m nad běžnou hladinou toku.
    Ivan Grisa, dle Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezku, svazek 1, 28.6. 2008

    Tutistické mapy

    Než vyrazíte, nezapomeňte si přibalit dobrou mapu.

    Shocart turistické 1:50 000

    Turistické mapy Shocart 1:50 000.
    most
    zachovalý
    volně přístupno
    Česká republika
    Ústecký kraj
     Děčín  (DC)
    Děčín