Městská památková reservace v Lokti byla vyhlášena 1950, obnovena 1979. Ani to nezabránilo rozsáhlým demolicím v samém centru města. Po roce 1990 proběhla rozsáhlá obnova domovního fondu i hlavních dominant (viz samostatná hesla).
Loket – MPR
Pohled na město z hradní věže
© Ivan Grisa 11/2009

Příjezd do Lokte autem je možný ze silnice I/6 odbočením na starou silnici v Horách (ve směru od Prahy a Karlových Varů, pokračuje se kdysi slavnými loketskými serpentinami) nebo u motorestu za Sokolovem (od Chebu). Parkovat je možné buď na křižovatce u někdejší brány nebo na náměstí (za poplatek).

Železniční spojení nabízí krátká provozovaná část trati Chodov - Krásný Jez. V Chodově vlaky důsledně navazují na rychlíky od a do Prahy (přes Ústí n. L.). V Lokti lze využít buď stanice Loket, nebo zastávky Loket předměstí, kde dnes vlaky končí. Z obou je to do starého města přibližně stejně daleko, zejména pokud zvolíte lehce adrenalinovou cestu po železničním mostě přes Ohři.

Z Karlových Varů, Sokolova i Horního Slavkova do Lokte dojedete i ve volných dnech autobusem.

V městě funguje řada občerstvoven různých cenových relací, bohužel je třeba varovat před representativně vyhlížející restaurací hotelu Bílý kůň na náměstí.

Ivan Grisa, 21.11. 2009
 2.8 min
Ikona Městská památková reservace Loket
Město Loket stojí spolu se stejnojmenným hradem na ostrožně, obkroužené téměř dokonale řekou Ohří. Se sousedním Šibeničním vrchem ji spojuje šíje o šíři 180 m. Přestože má lokalita velmi vysokou obrannou hodnotu, chybějí odtud zatím doklady o osídlení v době před koncem 12. století. ...
19.11. 2009, Ivan Grisa

Centrem slovanského osídlení Sedlecka bylo hradiště nad Tašovicemi, dodatečně nazývané Starý Loket, a župní hrad Sedlec u dnešních Karlových Varů. Koncem 12. století se Sedlecka zmocnil Fridrich Barbarossa. Buď ještě on, nebo po znovupřipojení k českému státu Přemysl Otakar I., nechal postavit na vrcholu ostrožny kamenný hrad, který se stal sídlem správy celého kraje, záhy přejmenovaného na Loketsko. Pod ním se brzy vytvořilo podhradí, kolem roku 1240 přeměněné v hrazené město, osazené hlavně německy mluvícími kolonisty. Původní převážně dřevěná zástavba zanikla při požáru roku 1352. Poté bylo město budováno již s použitím kamenného zdiva, jak dokládá portál domu čp. 4 i zadní trakty domů čp. 101–103. Blízkost Chebska a silné vazby s ním se dodnes projevují ve vzhledu řady domů, na kterých se uplatňují hrázděné konstrukce. Od poloviny 15. století byl Loket, ačkoli královský, zastaven Šlikům. S nimi mělo město četné spory, takže se roku 1547 nepřidalo ke stavovskému povstání, za což ho Ferdinand I. odměnil statutem plnoprávného královského města. Do roku 1602 se dokonce stalo majitelem celého panství i hradu. Třicetiletá válka naopak Loket silně poznamenala vypálením předměstí i odchodem řady obyvatel do sousedního Saska. Od roku 1663 byl vyhlášen zemskou pevností. Ekonomická prosperita se na přelomu 17. a 18. století projevila stavbou nové radnice i rychlou obnovou po požáru 1725. Kromě dominant se však baroko projevilo ve městě jen velmi střídmě, většina domů (i na náměstí) si zachovávala spíše gotisující formy s hrázděnými konstrukcemi. V I. polovině 19. století začalo město těžit ze vznikajícího průmyslu (zejména porcelánka, 1815) i polohy blízko rozvíjejících se Karlových Varů. Středověké město s hradem (byť změněným na káznici) v romantickém údolí Ohře se stalo cílem vyjížděk lázeňských hostů, kteří využívali i vyhlídkové promenády na protějším břehu řeky. V letech 1834–35 došlo k radikální proměně komunikačního napojení města: k dosud jedinému přístupu ze šíje přibyl v rámci stavby císařské silnice Karlovy Vary - Cheb výjezd na západní straně náměstí na nový řetězový most. Ani poloha na ní však nezabránila úpadku významu města po zrušení krajského zřízení roku 1850. Loket zůstal stranou průmyslového rozvoje nedaleké Sokolovské pánve, což na druhou stranu zachránilo většinu původní zástavby města. Poklidnou atmosféru nevelkého města, nabízejícího návštěvníkům blízkých lázní turistické zážitky, drasticky změnil rok 1945 a následný vývoj. Původní německé obyvatelstvo bylo většinou vyhnáno, odlehlou lokalitu bez většího průmyslu se nepodařilo dosídlit. Zvláště staré město chátralo, řada domů byla zbořena (zejména celý blok pod hradem mezi Kostelní a Pivovarskou ulicí). K obnově většiny objektů došlo až po roce 1990..

19.11. 2009 Ivan Grisa
dle K. Kuča, Města a městečka..., 3. díl, Libri 1998

Půdorys místa


Komentáře

Karlovarský kraj,  Sokolov  (SO), Loket

Místa v okolí

 trojiční sloup
 kostel sv. Václava
 radnice
 Loket
 kaple sv. Anny
 městské hradby
 silniční most
 Jeskynní vyhlídka
 Svatošské skály
 kostel sv. Mikuláše
 Krudum
 Michal
 Těšovice
 kostel sv. Kunhuty
 Doubí
 statek Bernard
 kostel sv. Jiří
 Hard
 kostel sv. Linharta
 Lipnice
 evangelický kostel
 hornické muzeum
 Sokolov
 radnice
 Jubilejní kašna
 mariánský sloup
 kostel sv. Urbana
 kostel sv. Kateřiny
 kostel sv. Kříže
 Diana
 kostel sv. Jiljí
 Krásenský vrch
 Plikenštejn
 vyhlídka Karla IV.
 Týn
 Jelení pramen
 Sedlec
 kostel sv. Lukáše
 Jelení skok
 Sadová kolonáda
 Zámecká kolonáda
 Mlýnská kolonáda
 Tržní kolonáda
 Vřídelní kolonáda
 Karlovy Vary
 Jižní prameny
 Goethova vyhlídka
 Medard
 Dalovice
 Dalovice
 Děpoltovice
 Kostelní Bříza
 Dalovice
 Děpoltovice
 bývalý hotel Central
 židovský hřbitov
 Kostelní Bříza
 Bečov nad Teplou
 Bečov nad Teplou
 synagoga
 mariánský sloup
 Dominova skalka
 radnice
 kostel sv. Jiří
 boží muka
 Boučí
 popraviště
 Arnoltov
 Hartenberg
 Šabina
 Chlumek
 Chlumek
 Chlumek
 židovský hřbitov
 Pluhův bor
 Stowasserova muka
 Nejdek
 kostel sv. Václava
 Javorná
 Jindřichovice
 Rusov
 kostel sv. Martina
 Cibulka
 kaple Panny Marie
 kostel sv. Martina
 Hájek
 Kager, Starý zámek
 smírčí kříž
 Favorit
 boží muka
 kostel sv. Vavřince
 vysoká pec
 Rotavské varhany
 židovský hřbitov
 Ostrov
 radnice
 mariánský sloup
 kostel sv. Víta
 Třasák
Základní informace místa
ID místa: 8542
Typ místa: ostatní
Podkategorie: palác, dům
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 16.1.2010
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama