
Jindřichovice (něm. Heinrichsgrün) jsou starobylá krušnohorská obec, která leží na silnici II/210 spojující města Sokolov a Kraslice. Je doložena již od r. 1273, kdy patřila klášteru v Teplé a ležela v blízkosti nalezišť stříbra a olova. V r. 1915 byl severně od obce vybudován velký zajatecký tábor pro srbské, ruské a italské vojáky z 1. světové války a v sousedství též vojenský hřbitov (viz samostatné heslo). Po r. 1925 bylo jižně nad obcí péčí jugoslávské vlády vybudováno mauzoleum (viz samostatné heslo), kam byly ze hřbitova přeneseny ostatky pravoslavných srbských a ruských vojáků. Nyní má obec asi 500 obyvatel. Kostel sv. Martina stojí na návrší v centru obce.
Kostel tak byl v době svého vzniku, v období rychle se barokizujících Čech, slohovou raritou. Pro loď kostela a kněžiště jsou příznačné gotické architektonické motivy v epoše renesance a baroka. Gotická tradice se uplatnila rovněž v půdorysu, závěru kněžiště, opěrácích nebo v oknech. Čistě renesanční charakter mají například vchody a průchody obloukového typu, většinou opatřené zkosenou hranou, dále portál s trojúhelným frontonem kolem obloukového bočního vstupu v jižní straně lodi. Raně barokního typu jsou už některé valené a křížové klenby, například v předsíni před hlavním vchodem, v sakristii a panské oratoři. Zajímavá je zejména klenba nad prostorem točitého schodiště do panské oratoře, která má vedle jemných hřebínků navíc patky ve štuku vyděleny náznakem jakési římsy. Vědomým archaismem je poměrně masivní obloučkový vlys pod římsou věže. Dalšími cennými prvky kostela jsou triumfální oblouk ve tvaru lomeného oblouku, kůr se sloupy na západní straně lodě, malby stropu i kněžiště, vitráže v oknech kněžiště, všechna okna věže i točitých schodišť a další prvky. Hlavní oltář musel být z havarijních důvodů v polovině 90. let 18. století snesen. Na hlavním oltáři byl obraz sv. Martina od sokolovského rodáka a absolventa vídeňské akademie Franze Glassla. Na jeho místě byl r. 1804 postaven oltář nový. Empírový oltář je dílem loketského sochaře Johanna Wildta, štafírování pak dílem malíře Josefa Sättlera. Oba se podíleli i na nové kazatelně, jež byla postavena r. 1797. Nynější oltářní obraz pochází z r. 1851 a je dílem pražského, posléze vídeňského malíře Karla Svobody. Z radikální renovace kostela r. 1895 pocházejí okna vyplněná vitrážemi. Mnohé sochy, například socha sv. Jana Nepomuckého či socha Krista pocházejí z 19. století. Barokní sochy světlonošů u jižního vstupu do lodi byly původně umístěny v jindřichovickém zámku. V interiéru je zajímavý krucifix, který svým výtvarným zpracováním Krista posouvá zdánlivě dílo o několik století nazpět. Autorem je však dle signatury sochař Franz Rölz a krucifix pochází z r. 1857. Nad vchodem do kostela je upevněna barokní řezba Boha Otce, která pochází z hlavního oltáře starého kostela v Kraslicích. V kostele se nachází Křížová cesta, jejímž autorem byl r. 1890 Franz Krombach, významný německý malíř, tvůrce křížových cest. Jeho ikonograficky ustálená a rutinně namalovaná zastavení jsou k vidění v mnoha evropských zemích. Varhany v kostele pocházejí z r. 1802 a jsou dílem Vincence Gartnera (1748-1820), varhanáře z Tachova. Na jižní straně věže kostela je osazen náhrobník Christopha Hutschenreutera, zakladatele slavné dynastie rotavských hamerních mistrů, a jeho manželky Rosiny, rozené Pöschl. Náhrobek byl původně v kostele, do venkovní zdi byl vsazen až r. 1864..
Vyplývá to z listiny z 1.7.1340. Není však zřejmé, zda se jednalo o kapli nebo kostelík. Skutečný kostel se začal stavět pod patronací Johanna Hartwiga Nostitze-Rhienecka v r. 1658 a k jeho vysvěcení došlo v lednu 1661. Raně barokní podoba kostela je zachycena na vedutě z druhé poloviny 19. století. Byla to jednolodní stavba s dominantní mohutnou věží a dvojitou lucernou. Před jižní boční vchod byla v r. 1740 přizděna předsíň. Roku 1790 se téměř zřítila značná část severní stěny, a bylo nutné přizdít čtvrtý vnější pilíř až ke střeše. Pohromou pro kostel byl blesk, který dne 13. června 1802 kolem jedenácté večer uhodil do kostelní věže. Po zásahu bleskem zůstaly zachovány jen hlavní obvodové zdi, část sakristie pod věží a veškeré klenby. Z kostela zbylo torzo. Věž, staré, zčásti dřevěné konstrukce, mobiliář včetně oltáře i kazatelny zničil oheň. Patron kostela hrabě Friedrich Nostitz nechal kostel obnovit na své náklady. Opravy kostela trvaly pět měsíců a v podstatě obnovily původní podobu. Jen plochostropá loď a hranolová věž byly sníženy. Nová střecha byla pokryta dvojitým šindelem a kupole věže byly opláštěné pocínovaným plechem. Slavnostní bohoslužba se konala 11. listopadu na svátek svatého Martina. Další významná oprava kostela byla provedena r. 1895. V 50. letech 20. století byla střecha opatřena novými šindeli, které však musely být v 70. letech 20. století vyměněny. Areál kostela s farou je od r. 1963 zapsán v seznamu kulturních památek ČR. Kostel sv. Martina je nyní filiální ve farnosti Kraslice a konají se v něm pravidelné sobotní bohoslužby..