
Elektrárna stojí v nejzápadnější části města Semily, na soutoku Jizery a Kamenice. Příjezd autem či na kole je možný po silnici Železný Brod - Bozkov, parkování u hotelu Pod Spálovem (cca 100 m od elektrárny) má omezenou kapacitu. Přímo u hotelu zastavují na znamení osobní vlaky na trati Železný Brod - Tanvald (zastávka Spálov). Na Riegrově stezce (červená značka Semily - Železný Brod) zde končí její nejzajímavější úsek (vyhrazený jen pro pěší!) úzkým kaňonem Jizery s galeriemi a pěším tunelem. Pokračování do Brodu vede po výše zmíněné silnici.
Hotel Pod Spálovem poskytuje poměrně kvalitní služby pro hladové a žíznivé poutníky.
Elektrárna je přístupná od května do září vždy v pondělí a pátek od 14.00, o víkendech pak od 10.00 a 14.00. Prohlídky pro větší skupiny lze telefonicky objednat i na kterýkoli jiný den v roce mezi 8. a 17. hodinou. Návštěvníci se shromažďují u vstupu do elektrárny od hotelu.
Ten je ze tří čtvrtin vyražen ve skále, jen poslední úsek je vyzděný v úbočí svahu. Elektrárna sestává ze dvou budov: dolní a větší obsahuje turbinovou halu a transformovnu, horní a menší plní úlohu vodního zámku, tj. regulační komory pro ovládání přítoku vody na turbiny. Původní instalovaný výkon zařízení, dodaného strojírnou v Blansku a Křižíkovými elektrotechnickými závody, činil 2 MW. V letech 1998–99 prošla elektrárna úplnou obměnou technologie a opravou budov. Výkon se zvýšil na 2,4 MW. Původní horizontální Francisovy turbiny byly nahrazeny vertikálními Kaplanovými. Vnější vzhled budov byl obnoven v původním duchu raných 20. let. Jedno z historických turbosoustrojí bylo osazeno na podstavec do zahrady před elektrárnou. Kromě elektrárny je technickou pozoruhodností i nedaleký most přes Kamenici na silnici Železný Brod - Bozkov. Stavba z roku 1938 překračuje koryto ve značné šikmosti. Problém je vyřešen výrazným odsazením os dvou nosných oblouků..