Kostel patří k nejstarším chrámům západních Krkonoš. Jedná se o jednolodní, raně barokní stavbu. Vysvěcena byla r. 1682. Uvnitř se nachází výmalba z roku 1894. Kostel slouží bohoslužebným účelům a také se v něm konají občasné koncerty.
kostel sv. Jakuba Většího
Pohled přes náves
© Miloš Holubec, 03/2011

Ponikelský kostel sv. Jakuba Většího byl vysvěcen roku 1682. Jde o jednolodní raně barokní stavbu, jež má pětiboký presbytář, obdélnou sakristii na severní straně a hranolovou věž z roku 1804 v západním průčelí. Loď je sklenuta valenou klenbou s výsečemi na pásech, které vybíhají z polopilířů. V sakristii a presbytáři je též valená klenba s výsečemi. Zařízení je převážně neoklasicistní z 19. století.

Miloš Holubec , 19.8. 2011
0.8 min
Ikona Kostel sv. Jakuba Většího
Podle soupisu desátků pražské arcidiecéze se v Poniklé nacházel kostel, jenž byl původně dřevěný a zasvěcený svatému Mikuláši. První písemná zmínka o něm pochází z roku 1384, kdy již byl uváděn jako farní. ...
19.8. 2011, Miloš Holubec

Když dosloužil, byl postaven současný zděný raně barokní chrám sv. Jakuba Většího. Vysvěcen byl v roce 1682. Tehdy kostel neměl věž a zvony byly umístěny v původní roubené zvonici, která stála opodál, do té doby, než roku 1806 byla vystavěna věž. Až do roku 1907 byl areál kostela obklopen hřbitovem, který byl ohraničen zdí. Dnes je tato plocha parkově upravena. Kostel patří k nejvýznamnějším památkám v obci a je jedním z nejstarších kostelů v okolí. Výmalba kostela pochází z roku 1894 a jejím autorem je malíř Ludvík Nejedlý z Nového Bydžova. K její obnově došlo v roce 1995 díky studentům ze školy restaurátorských a konzervačních technik v Litomyšli. Barokní sloh v obci reprezentuje též socha sv. Jana Nepomuckého z roku 1750 stojící nedaleko od kostela. Autor sochy je neznámý..

19.8. 2011 Miloš Holubec
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Liberecký kraj,  Semily  (SM), Poniklá

Místa v okolí

 Nístějka
 Mladkovský hrádek
 Víchová
 Roprachtice
 U borovice
 Sytový
 kaple sv. Anny
 Dolní Štěpanice
 Škodějov
 Jilemnice
 Zvědavá ulička
 hraběcí pivovar
 Loukov
 kostel sv. Vavřince
 Roztoky u Semil
 městská spořitelna
 kašna a sousoší
 stará radnice
 Žalý
 Kundratice
 Plátenický dům
 Jesenný
 kostel sv. Mikuláše
 Špitál
 hrobka Harrachů
 kostel sv. Martina
 Horní Branná
 evangelický kostel
 Návarov
 Masarykova vyhlídka
 Návarov
 vodní nádrž Labská
 kamenný most
 kaple Piety
 Tři domky
 kostel sv. Vavřince
 Vrchlabí
 Na Janečku
 kostel sv. Josefa
 Vrchlabí
 Semily
 Koštofrank
 Košťálov
 Štěpánka
 Myší skála
 Hornické muzeum
 kostel sv. Víta
 Maják Járy Cimrmana
 vodní elektrárna
 kaple sv. Trojice
 kostel sv. Václava
 Prklín
 Podhůří
 dub letní
 kostel sv. Josefa
 panská hájovna
 zvonička
 kříž
 radnice
 Studenec
 boží muka
 Žďár
 větrný mlýn
 Ždírec
 Riedlova hrobka
 Riedlova vila
 Železný Brod - VPZ
 Špička
 Lomnice nad Popelkou
 Levínská Olešnice
 Kozákov
 Tanvaldský Špičák
 Fanterova skála
 Světlý vrch
 Kláštenec
 kostel sv. Vavřince
 vodní nádrž Souš
 fara
 kostel sv. Václava
 socha sv. Václava
 mariánský sloup
 radnice
Základní informace místa
ID místa: 10354
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 30.8.2011
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama