Akvadukt u Hadrovce převádí vody historického kanálu přes železniční trať Domažlice-Furth i.W., resp. Poběžovice. Dřevěná stavba r. 2012 nahradila starý akvadukt z r. 1862 zbořený r. 1984. Je součástí cyklotrasy Praha-Plzeň-Regensburg-München. Jediné křížení vodního toku se železnicí v ČR.
Osada a rybník Hadrovec se vsí Havlovice je místní částí města Domažlice. Poblíž ní se u železniční zastávky Havlovice nachází technická zajímavost. Je to jediné místo na českém území, kde se vodní tok po akvaduktu kříží se železniční tratí. Akvadukt, obnovený r. 2012, je zároveň součástí mezinárodní cyklotrasy Praha-Plzeň-Regensburg-München. Nejjednodušší přístup k němu je ze silnice I/26 (Horšovský Týn-Folmava st. hranice), z níž se u železniční zastávky Havlovice odbočí vlevo, kde je místo na zaparkování. Odtud je to asi 300 metrů cestou podél kolejí východním směrem. Zastávka Havlovice se nachází na trati Domažlice-Poběžovice-Bor u Tachova.
Jiří Špaček, 6.8. 2022
Historický vodní kanál přivádí už od 16. století vodu z lesů pod Čerchovem do rybníků kolem Domažlic. Podle legendy byl r. 1571 pověřen vybudováním přibližně 16 kilometrů dlouhé trasy tohoto kanálu odsouzenec, který jej kopal jako vykoupení z trestu smrti. Dílo prý měl hotové za rok. Když byla v sousedství kanálu vybudována železniční trať, byly jeho vody přes ni převedeny akvaduktem z r. 1862. Ten však musel být r. 1984 pro zchátralost zbourán a voda byla tehdy svedena do říčky Zubřiny, která protéká Domažlicemi. Změnu přinesl rozvoj cyklistiky na přelomu 20. a 21. století. Vybudování nového akvaduktu bylo spojeno se stavbou cyklostezky, která je součástí mezinárodní cyklotrasy Praha–Plzeň–Regensburg-München. Stavba akvaduktu nebyla jednoduchou záležitostí, jelikož se například musela dodržet větší podjezdná výška kvůli průjezdu vlaků i po případné elektrifikaci stávající železniční tratě. Nový akvadukt je široká dřevěná lávka, jejíž přibližně…
číst dále
Jiří Špaček, 10.8. 2022