Křížová cesta z jednotně řešených kapliček, postavených z místní žuly, spojuje oba radomyšlské kostely. Byla zřízena roku 1762, o dva roky později ji v extravilánu doplnila lipová alej. Cestu zasáhla stavba železniční trati roku 1899. Lipová alej byla zdařile rekonstruována v posledních letech.
Křížová cesta začíná u východní brány bývalého hřbitova u kostela sv. Martina, vede kolem památkově chráněného domu čp. 62 severně od bývalého děkanského hospodářského dvora a dále k rybníku Vražda na východním okraji městyse. Po jeho hrázi pokračuje k železničnímu přejezdu (u zastávky Radomyšl zastávka), odkud povlovně stoupá k svatojánskému kostelu, kde končí. Po poslední rekonstrukci je zejména tento úsek osazen lavičkami. Od hřbitovního kostela alej již bez kapliček pokračuje až na kraj lesa, ve kterém se ukrývá osecký židovský hřbitov (viz heslo).
Ivan Grisa, 30.5. 2011
Roku 1762 spojila oba radomyšlské kostely křížová cesta, sestavená z jednotně řešených masivních kapliček, postavených z místní žuly. Ty byly zřejmě podle zbytků fasády kdysi omítnuty, obrazy jednotlivých zastavení z II. poloviny 19. století od Václava Ševeleho chrání masivní litinové "okenice", ze stejného materiálu jsou i patriarší kříže na vrcholech kapliček. Dva roky po zřízení cesty byla v extravilánu (tedy za rybníkem Vraždou směrem je kostelu sv. Jana Křtitele) vysázena lipová alej. Roku 1899 byla část cesty upravena kvůli stavbě železnice, jedna z kapliček se tak ocitla zády k cestě na její opačné straně (ostatní jsou ve směru z centra městyse vždy vlevo). V tomtéž místě stojí i omítaná barokní výklenková kaplička. Lipová alej byla nedávno citlivě rekonstruována, takže řadu dochovaných starých stromů doplňují jejich budoucí nástupci.
Ivan Grisa, 30.5. 2011
dle K. Kuča: Města a městečka..., 6. díl, Libri 2004 a http://www.radomysl.net/ob_pamatky.htm