Pův. gotický kostel byl postaven v 2. pol. 14. století (prvně zmiň. r. 1356). Roku 1586 byl přestavěn, po roce 1840 byl upravován (obec byla v té době centrem panství cisterciáckého kláštera v Oseku). Kostel od r. 1945 chátral, r. 2000 dostal novou střechu a v současnosti slouží jako galerie.
kostel sv. Jakuba Většího
Kostel sv. Jakuba Většího
© Radovan Smokoň 10/2006

Vesnice Škrle je částí obce Bílence. Kostel se nachází na východní straně vsi typu návesní ulicovky. Vlastní ves se rozkládá v přibližně severojižním směru na svahu přikloněném k jihu, nad říčkou Chomutovkou. Návesní ulicovkou směrem k severu směřuje cesta směrem k Sušanům. (Jedna z variant obchodní cesty spojující Most se Žatcem). Kolmo k náměstí procházela cesta sledující tok Chomutovky od Postoloprt na Chomutov. Změna tras těchto cest měla za následek, že obec nikdy nevyužila udělených městských práv a nedošlo k významnějšímu urbanistickému rozvoji obce.

Vlastní areál kostela se nacházel původně přibližně uprostřed východní části intravilánu. Objekty pod a nad kostelem postupně zanikly, čímž byla narušena urbanistická situace a vazby kostela na okolní zástavbu. Kostel se nachází ve svahu se sklonem k jihu, areál je obehnán kamennou zídkou, v současnosti značně narušenou. Vstup ke kostelu je realizován od západu, z prostoru ulicové návesovky po schodišti, směřující skrze vstupní branku k západní předsíni. V současné době je využíván jako galerie.

Radovan Smokoň, 15.10. 2006
0.9 min
Ikona Kostel je jednolodní, s pravoúhle uzavřeným presbytářem a obdélnou sakristií na severní straně. V období pozdní gotiky byla k hlavní lodi přistavěna na jižní straně hranolová věž a v roce 1814 na západní straně předsíň. ...
16.10. 2006, Radovan Smokoň

Věž je dvoupatrová a nejvyšší patro je dřevěné s jehlanovou střechou (dříve krytou šindelem). Nad presbytářem je sanktusová věžička. Presbytář i loď jsou plochostropé. V západní části lodi je dřevěná hudební kruchta. Triumfální oblouk je hrotitý, s oboustranně zkosenou hranou. V presbytáři býval pozdně gotický sanktuář, datovaný rokem 1568. Pozůstatkem po něm je patrně prohlubeň ve zdi vlevo od hlavního oltáře, do které údajně utrakvisté, v době kdy zde převládala protestantská víra, ukládali kalich. Vnitřní mobiliář se bohužel nedochoval. V obvodových stěnách pod stávající omítkou lze předpokládat architektonické prvky staršího členění - ostění oken. V zásadě nelze vyloučit ani možnost fragmentů starších maleb pod stávajícími omítkami stěn lodi a presbyteria. Z dobových fotografií je zřejmé, že kostel byl plně funkční a zařízen ještě ve čtyřicátých letech minulého století. Kostel obklopují zbytky hřbitovní zdi..

16.10. 2006 Radovan Smokoň
zdroj - Muzeum Chomutov
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz
0.8 min
Ikona Původně gotický kostel sv. Jakuba Většího byl postaven v 2. polovině 14. ...
5.10. 2012, Anton Fedorenko, Pavel Vítek, Radovan Smokoň, E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., E. Poche a kolektiv, Academia 1980; http://www.bilence.cz

století (prvně je kostel zmiňován roku 1356). Na konci 15. století sloužil kostel i jako obecní pevnost a byl zřejmě součástí okruhu, který kolem Chomutova vytvářely další opevněné kostely, v Jirkově, Strupčicích, Údlicích, Horní vsi, Spořicích a Křímově. Roku 1586 byl přestavěn, po roce 1840 byl upravován (roku 1840 byl klasicistně upraven zámek v obci Škrle). Obec byla v době, kdy byly obě památky upravovány, centrem panství cisterciáckého kláštera v Oseku, jemuž náležela. Od r. 1945 kostel pomalu chátral. Obce Bílence a Škrle ochromilo v 80. letech vyhlášení stavební uzávěry v souvislosti s vybudováním Velemyšlevské výsypky v oblasti, která by znamenala likvidaci obcí. Po zrušení tohoto plánu zde mohlo konečně dojít k úpravám a opravám. Kostel dostal v roce 2000 novou střechu a v současné době slouží jako galerie..

5.10. 2012 Anton Fedorenko, Pavel Vítek, Radovan Smokoň, E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., E. Poche a kolektiv, Academia 1980; http://www.bilence.cz

Půdorys místa


Komentáře

Ústecký kraj,  Chomutov  (CV), Škrle

Místa v okolí

 Škrle
 synagoga
 Bílence
 Velemyšleves
 kaple sv. Antonína
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Marka
 kostel sv. Martina
 kostel sv. Vavřince
 Přečaply
 kostel sv. Matouše
 Žiželice
 kostel sv. Vavřince
 židovský hřbitov
 Údlice
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Prokopa
 Blažim
 Maják
 kaple Panny Marie
 Staňkovice
 kostel sv. Mikuláše
 kostel sv. Václava
 radnice
 pivovar
 Vičice
 Dreherův pivovar
 silniční most
 Libočany
 Bitozeves
 městské hradby
 synagoga
 kostel sv. Václava
 Kamencové jezero
 kostel sv. Jakuba
 železniční most
 Chmelový maják
 vodní nádrž Újezd
 Stará papírna
 evangelický kostel
 Rybňany
 židovský hřbitov
 kostel sv. Martina
 Soběsuky
 židovský hřbitov
 městské sklepy
 kostel sv. Jiljí
 synagoga
 Ressl
 kostel sv. Barbory
 kostel sv. Havla
 krematorium
 vyhlídka Vikletice
 kaple sv. Anny
 Stekník
 Červený Hrádek
 smírčí kříž
 Funpark
 Šibeník
 kaple sv. Anny
 Strkovice
 Matylda
 Dobříčany
 Bergrutsch
 Drahúš
 Bihlova vila
 Hněvín
 stará radnice
 nová radnice
 Most
 židovský hřbitov
 Postoloprty
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Martina
 pivovar
 židovské ghetto
 Mradice
 kostel sv. Valentina
 silniční most
 menhir Zakletý mnich
 kostel sv. Jiljí
 kaple sv. Ferdinanda
 Najštejn
 Milošice
 hradiště u Černovic
 Písečný vrch
 Skalní okno
 Starý Žeberk
 Jezerka
 Kličín
 kostel sv. Martina
 Špičák
 Skřivánčí vrch
 Patokryje
 Hausberk
 Poláky
 smírčí kříž
 Korozluky
 Libědice
 kostel sv. Víta
 jezero Most
 smírčí kříž
 kostel sv. Kateřiny
 Blatno
 Nový Žeberk
 kostel sv. Václava
 Líčkov
 kostel sv. Jiří
 Lipno
 Tuchořice
 kamenný kříž
 Zlatník
 Pětipsy
 kostel sv. Vojtěcha
 zavlažovací nádrž
 Travertinová kupa
 židovský hřbitov
 židovské ghetto
 Široké Třebčice
 kostel sv. Václava
 Hradiště
 Doupovská dráha
 kaple sv. Anny
 Hřivice
 kostel sv. Vavřince
Základní informace místa
ID místa: 4706
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: chátrající
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 15.10.2006
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama