Soustava lokálních tratí ve východním předhůří Doupovských hor, v současné době se silně omezeným provozem. Postupně vznikly úseky Kaštice - Krásný Dvůr, Krásný Dvůr - Radonice, Radonice - Doupov a Prunéřov - Vilémov u Kadaně.
Doupovská dráha
© Jiří Čížek 02/2012

Východisky pro jízdu po tratích Doupovské dráhy jsou především nádraží v Kadani a Podbořanech. K oběma lze dojet po silnicích II. třídy, u obou lze parkovat. Z vlaků lze přestupovat v Kadani-Prunéřově a opět v Podbořanech.

Jednotlivé zastávky nabízejí řadu atraktivních cílů: románsko-gotický kostelík v Želině a zdejší přírodní reservaci, přístup k Nechranické přehradě v Polákách se zajímavým zámkem, zříceninu zámku v Pětipsech, zámky a kostely ve Vilémově, Radonicích a Vintířově (cca 1 km od zastávky Radonice u Kadaně), městečko Mašťov (5 km po modré značce z Radonic), zámek a park v Krásném Dvoře a mnoho dalších objektů ve vsích do vzdálenosti 5 km od trati.

Vzhledem k nasazovaným vozidlům (samostatné motorové vozy) je nutno informovat se o možnosti přepravy jízdních kol.

Ivan Grisa, 21.7. 2008
Ikona Na základě současného názvu zajišťovatele železničního provozu byly do jednoho celku zahrnuty traťové úseky, které pro obsluhu východního předhůří Doupovských hor vznikaly postupně na přelomu 19. a 20. století. ...

Přehled dat jejich uvádění do provozu podle podle dnešních názvů obcí a měst:

Kaštice - Krásný Dvůr 18. 8. 1881,

Krásný Dvůr - Radonice u Kadaně 1. 1. 1884,

Radonice u Kadaně - Doupov 10. 11. 1902,

Prunéřov - Vilémov u Kadaně 1. 8. 1903. Hlavním účelem stavby tratí byl odvoz zemědělských produktů z celé oblasti (nejprve především z velkostatku Krásný Dvůr), později i uhlí z dolů v Radonicích. Při stavbě posledního úseku byla zrušena původní kolej od Kaštic přímo do Radonic (dosud patrná v terénu i ze satelitních map) a zřízena nová stanice Vilémov u Kadaně, kde se obě trati stýkají. Zásadní změnu znamenalo pro tratě období po roce 1945. Jednak došlo k výraznému útlumu celé oblasti po vysídlení Němců, od roku 1947 se navíc Doupovské hory změnily ve vojenský prostor. Úsek Kadaňský Rohozec - Doupov přestal být obsluhován veřejnými vlaky a nejpozději na přelomu 50. a 60. let 20. století i snesen. Samotné město Doupov se zámkem, dvěma kostely a řadou historických domů posloužilo jako cvičný terén pro ženisty a střelce všech druhů zbraní. V 60.–70. letech 20. století byl zcela změněn průběh napojení na hlavní podkrušnohorskou trať: původní prunéřovské nádraží vlivem těžby uhlí ztratilo napojení od Chomutova a bylo nahrazeno stanicí Kadaň (dnes Kadaň-Prunéřov) na přeložce této trati. Také trať přes Kadaň (v té době Kadaň město) změnila svou trasu i polohu nádraží. Význam tratí pro osobní dopravu postupně zaváděním autobusových linek a růstem individuálního motorismu klesal, nákladní doprava sloužila pro potřeby armády i např. rozvodny v Hradci u Kadaně. Po roce 1990 nákladní doprava prudce poklesla, v posledních letech se zcela zastavila. Osobní vlaky byly omezovány často bez logických vazeb, což využívání dráhy dále komplikovalo. Tento stav vyvrcholil v roce 2005, kdy Ústecký kraj neobjednal na trati dopravu, což vedlo k jejímu úplnému zastavení. Z iniciativy obcí a dalších subjektů v okolí dráhy se od léta 2007 obnovil víkendový sezónní provoz osobních vlaků. Aktuální jízdní řád naleznete na stránkách ČD..

21.7. 2008 Ivan Grisa

Komentáře

Ústecký kraj,  Chomutov  (CV),

Místa v okolí

 radnice
 Vilémov
 hřbitovní kaple
 kostel sv. Mikuláše
 Pětipsy
 kostel sv. Vojtěcha
 kostel sv. Vavřince
 Radonice
 zavlažovací nádrž
 kostel sv. Markéty
 Vintířov
 Vintířov
 Poláky
 kostel sv. Víta
 Libědice
 kostel sv. Štěpána
 zámecký dvůr
 židovské ghetto
 Široké Třebčice
 Veliká Ves
 Rokle
 kostel sv. Jakuba
 Mašťov
 kostel sv. Barbory
 židovský hřbitov
 maloměstské domy
 Hradec u Kadaně
 Brody
 Krásný Dvůr
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Havla
 kaple sv. Anny
 vyhlídka Vikletice
 novogotický templ
 kaple sv. Anny
 kostel sv. Kateřiny
 Bystřický můstek
 socha sv. Vojtěcha
 Úhošť
 Kadaň
 děkanství
 radnice
 dům č. p. 78
 Šlikovský dům
 Ptačí domky
 katovna
 Katova ulička
 městské opevnění
 kostel sv. Martina
 Soběsuky
 dům č. p. 7
 stará synagoga
 kostel sv. Anny
 Kaštice
 křížová cesta
 smírčí kříže
 železniční most
 Kličín
 Buškovice
 kaple
 Rubín
 Nepomyšl
 Dolánky
 kostel sv. Mikuláše
 Maleš
 Hlubany
 vodní nádrž Kadaň
 Vičice
 židovský hřbitov
 Křečov
 Kamenný Chlum
 židovský hřbitov
 kostel sv. Mikuláše
 Egerberk
 Budiš
 radnice
 židovský hřbitov
 Kružín
 židovský hřbitov
 kaple sv. Václava
 železniční most
 návesní kaple
 Kružínský vrch
 špýchar
 Milčeves
 Ahníkov
 kostel sv. Václava
 Lázně Evženie
 Milčeves
 stará porcelánka
 kostel Všech svatých
 Libočany
 Lina
 Klášterec nad Ohří
 radnice
 Klejnštejn
 morový sloup
 Milošice
 Libořice
 Šumburk
 Šumburk
 kostel sv. Vavřince
 Dreherův pivovar
 železniční most
 Bräunlův kříž
 Fischerova kaplička
 kostel sv. Mikuláše
 kostel sv. Martina
 mariánský sloup
 Valeč
 Hasištejn
 povodňový památník
 Schillerova rozhledna
 Kozí hrady, Kozihrady
 kostel sv. Jiří
 kostel sv. Václava
 Údlice
 kostel sv. Matouše
 Přečaply
 Hradiště
 židovský hřbitov
 Bílence
 synagoga
 Škrle
 Sfingy u Měděnce
 kostel sv. Vojtěcha
 Vrbice
Základní informace místa
ID místa: 6529
Typ místa: technická památka
Stav místa: chátrající
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 10.9.2008
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama