
Betonová hráz vodní nádrže Orlík byla vybudována nad obcí Solenice na Příbramsku. Samotná hráz při levém břehu leží na katastrálním území Zbenické Zlákovice (obec Bohostice), zatímco pravý břeh na území Orlických Zlákovic (obec Milešov). Obě tyto osady ležely v údolí u řeky a byly zatopeny vodami přehradního jezera, zůstaly po nich jen názvy katastrálních území. Po koruně hráze vede silnice z Milešova na Příbramsko. Z obce Solenice vede k hrázi žlutá turistická značka. Hráz je dlouhá 450 m a vysoká přes 90 m. Při levém břehu byla v hrázi vybudována vodní elektrárna.
Nese jméno zámku Orlík, který kdysi vystupoval na skále nad hlubokým údolím Vltavy a dnes se nachází jen několik metrů nad hladinou přehradního jezera. Autorem přehrady je Ing. Alois Kraus. Po stavební stránce byla přehrada dokončena a slavnostně uvedena do provozu 22. prosince 1961. Poslední, IV. turbína vodní elektrárny byla spuštěna 10. dubna 1962. Těleso Orlické přehrady je v řetězu vltavských přehrad největší, nejvyšší a nejmohutnější. Její 450 m dlouhá betonová tížní hráz dosahuje v koruně výšky 91 m. Vzdutí je dlouhé na Vltavě 68 km, na Otavě 23 km a na Lužnici 7 km. Největší hloubka je 74 m. Objemem zadržené vody se nádrž Orlík řadí na první místo v Česku. Vodní elektrárna je umístěna v levé části řeky u paty betonové hráze. Do provozu byla uvedena v letech 1960–1961 a celkový instalovaný výkon činí 364 MW. Plného výkonu je elektrárna schopna dosáhnout za 2 minuty a plní důležitou roli při stabilizaci elektrické sítě. Na obou březích nádrže vyrostla řada rekreačních objektů a kempů. Po obou březích také vede řada turisticky značených stezek. Hlavní silnice z Tábora směrem na Písek a Plzeň překonávají jezero přes Podolský a Žďákovský most. Silnice z Milevska do Mirotic překonává přehradní nádrž u Zvíkova dvojicí mostů přes Vltavu a Otavu. Údolí také překonává železniční most trati Tábor–Ražice z r. 1889, který pro nevyhovující technický stav je r. 2023 nahrazován novým. Na přehradním jezeře je zejména v letních měsících provozována lodní doprava, která spojuje turisticky zajímavá místa umístěná téměř po celé délce jezera. Součástí stavby přehrady bylo i lodní zdvihadlo pro lodě o výtlaku do 300 t, to však nebylo v době výstavby dokončeno. Dokončováno je v letech 2022-2024..