
Osoblažsko se stále více stává vyhledávaným cílem turistů a zejména cyklistů, kteří zde najdou řadu cyklostezek vedoucích krásnou přírodou i okolo zajímavých památek. Při návštěvě mohou využít i dopravních služeb úzkokolejné železnice na trati z Třemešné ve Slezsku přes Liptáň, Dívčí Hrad, Horní Povelice, Amalín, Slezské Rudoltice, Koberno, Dubský Mlýn, Bohušov do Osoblahy.
Úzkorozchodná nebo úzkokolejná dráha (zkráceně úzkokolejka) je železniční nebo jiná (tramvajová, důlní atp.) kolejová dráha s rozchodem menším než normálním (1435 mm). Výhodou úzkokolejných drah bylo snažší a levnější trasování..
Státní pokladna přispěla na realizaci projektované tratě částkou 660 tisíc zlatých. Výhodou při budování nové tratě s rozchodem 760 mm bylo snazší a levnější trasování. To dokládá 102 oblouků vystavěných na trati o celkové délce 20,218 km. Byly zřízeny mezilehlé stanice: Liptáň, Pavlovice (dnes Horní Povelice), Rudoltice (dnes Slezské Rudoltice), Fulštejn (dnes Bohušov). Stavba úzkorozchodky pokračovala poměrně rychle a už na sklonku r. 1898 se chýlila ke konci. 9.12.1898 se uskutečnily za účasti strojů U 13 a U 14 později řada U 37.0 ČSD zatěžkávací zkoušky mostů. Veřejná doprava byla zahájena o dna dny později. Tehdy projel tratí první pravidelný vlak č. 2156. Ve 20. století docházelo k nejrůznějším změnám. Za 1. světové války došlo k zrekvírování lokomotivy U 15, která se na svoji trať již nikdy nevrátila, zůstala na polské trati Lupków – Cisna. R. 1928 se přínosem v osobní dopravě staly nové motorové vozy M11 s jedním přípojným vozem. Za 2. světové války došlo k přeznačení vozidel - trať provozovaly Německé říšské dráhy. Na samém konci války v březnu 1945 provoz zastaven. Po válce se doprava vzpamatovávala velmi zvolna. R. 1946 posílily trať lokomotivy U 37 z jindřichohradecka. R. 1947 přicházejí z kopřivnické Tatry nové motorové vozy M 21. Letité parní lokomotivy i úsporné motoráčky mají za krátký čas ustoupit v té době moderním motorovým lokomotivám, na kterých se již začíná pracovat v ČKD. R. 1958 dosedla na trať první dieslová lokomotiva T 47. V r. 1964 dodávka šesti nových služebních brzdících vozů řady D/ú. Na jaře r. 1966 dodala Tatra Smíchov pět osobních vozů Balm/ú. Konečná likvidace starého vozového parku se protáhla až do r. 1975. Od 2. pol. 70. let je stav osobních i nákladních vozů přibližně takový, jaký jej známe dnes. Naposledy úzkokolejku zachránila prosazená rekonstrukce traťového tělesa, která probíhala v l. 1985-1988. Starý opotřebovaný svršek byl nahrazen novým, i když s nepřirozeně mohutnými kolejnicemi. Dráhu rekonstrukce místím obyvatelům zachránila. Píše se r. 1998 a o slezskou úzkokolejku se opět licituje, přestože tato dráha má své pevné místo v dopravní infrastruktuře svého regionu. Od r. 2002 se pravidelně každý rok pořádá „Den dráhy Třemešná ve Slezsku – Osoblaha“. Díky nadšení příznivců a různých společností úzkorozchodky zde můžeme vidět nejrůznější lokomotivy, vláčky či vozy a můžeme se svézt např. Mikulášským vlakem při různých akcích..
V letech 1985 až 1988 byla trať rekonstruována. Dnes na trati jezdí vozový park z roku 1975. Parní lokomotivu zde můžete vidět jen u příležitosti výročí tratě..