Úzkokolejná dráha byla postavena r. 1898, v prosinci téhož roku na ní vyjel první vlak. Dráha je dlouhá 20 km. I když stále slouží k běžné dopravě, stává se významným turistickým cílem této oblasti. Výhodou úzkokolejek (rozchod 760 mm oproti normálnímu 1435 mm) bylo snažší a levnější trasování.
úzkokolejná dráha Třemešná - Osoblaha
vlak 705,916
souprava, kterou tu každodenně potkáte
© Tomáš Berka, 11/2007

Osoblažsko se stále více stává vyhledávaným cílem turistů a zejména cyklistů, kteří zde najdou řadu cyklostezek vedoucích krásnou přírodou i okolo zajímavých památek. Při návštěvě mohou využít i dopravních služeb úzkokolejné železnice na trati z Třemešné ve Slezsku přes Liptáň, Dívčí Hrad, Horní Povelice, Amalín, Slezské Rudoltice, Koberno, Dubský Mlýn, Bohušov do Osoblahy.

L.P., 28.11. 2007
Ikona Úzkorozchodná trať z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy je situována na severní Moravě v podhůří Jeseníků. Trať je dlouhá 20 km o rozchodu 760 mm (běžná trať má rozchod 1435 mm) a vláček na ní dosahuje rychlosti až 40 km/h. ...
11.11. 2007, Tomáš Berka, E. Horáková

Úzkorozchodná nebo úzkokolejná dráha (zkráceně úzkokolejka) je železniční nebo jiná (tramvajová, důlní atp.) kolejová dráha s rozchodem menším než normálním (1435 mm). Výhodou úzkokolejných drah bylo snažší a levnější trasování..

11.11. 2007 Tomáš Berka, E. Horáková
2.4 min
Ikona O vybudování místní lokální železnice do Osoblahy se začalo vážně jednat po zestátnění tratě Krnov – Glucholazy a dalších tratí společnosti moravsko-slezské centrální dráhy v roce 1895. Ovšem na rozdíl od zbožného přání starousedlíků, podnikatelů i drobných živnostníků rozhodli rakouské CK úřady tak, jako ostatně v mnoha jiných případech: dráha se stavět mohla, ale pouze úzkorozchodná! 21.7.1896 byl totiž v Bad Ischlu dnešním Rakousku vydán zákon č. 141/96 o celkem 22 drahách nižšího řádu včetně té do Osoblahy. ...
10.9. 2012, Rodochrozit - podle informací pracovníků ČD

Státní pokladna přispěla na realizaci projektované tratě částkou 660 tisíc zlatých. Výhodou při budování nové tratě s rozchodem 760 mm bylo snazší a levnější trasování. To dokládá 102 oblouků vystavěných na trati o celkové délce 20,218 km. Byly zřízeny mezilehlé stanice: Liptáň, Pavlovice (dnes Horní Povelice), Rudoltice (dnes Slezské Rudoltice), Fulštejn (dnes Bohušov). Stavba úzkorozchodky pokračovala poměrně rychle a už na sklonku r. 1898 se chýlila ke konci. 9.12.1898 se uskutečnily za účasti strojů U 13 a U 14 později řada U 37.0 ČSD zatěžkávací zkoušky mostů. Veřejná doprava byla zahájena o dna dny později. Tehdy projel tratí první pravidelný vlak č. 2156. Ve 20. století docházelo k nejrůznějším změnám. Za 1. světové války došlo k zrekvírování lokomotivy U 15, která se na svoji trať již nikdy nevrátila, zůstala na polské trati Lupków – Cisna. R. 1928 se přínosem v osobní dopravě staly nové motorové vozy M11 s jedním přípojným vozem. Za 2. světové války došlo k přeznačení vozidel - trať provozovaly Německé říšské dráhy. Na samém konci války v březnu 1945 provoz zastaven. Po válce se doprava vzpamatovávala velmi zvolna. R. 1946 posílily trať lokomotivy U 37 z jindřichohradecka. R. 1947 přicházejí z kopřivnické Tatry nové motorové vozy M 21. Letité parní lokomotivy i úsporné motoráčky mají za krátký čas ustoupit v té době moderním motorovým lokomotivám, na kterých se již začíná pracovat v ČKD. R. 1958 dosedla na trať první dieslová lokomotiva T 47. V r. 1964 dodávka šesti nových služebních brzdících vozů řady D/ú. Na jaře r. 1966 dodala Tatra Smíchov pět osobních vozů Balm/ú. Konečná likvidace starého vozového parku se protáhla až do r. 1975. Od 2. pol. 70. let je stav osobních i nákladních vozů přibližně takový, jaký jej známe dnes. Naposledy úzkokolejku zachránila prosazená rekonstrukce traťového tělesa, která probíhala v l. 1985-1988. Starý opotřebovaný svršek byl nahrazen novým, i když s nepřirozeně mohutnými kolejnicemi. Dráhu rekonstrukce místím obyvatelům zachránila. Píše se r. 1998 a o slezskou úzkokolejku se opět licituje, přestože tato dráha má své pevné místo v dopravní infrastruktuře svého regionu. Od r. 2002 se pravidelně každý rok pořádá „Den dráhy Třemešná ve Slezsku – Osoblaha“. Díky nadšení příznivců a různých společností úzkorozchodky zde můžeme vidět nejrůznější lokomotivy, vláčky či vozy a můžeme se svézt např. Mikulášským vlakem při různých akcích..

10.9. 2012 Rodochrozit - podle informací pracovníků ČD
Ikona Úzkokolejka byla postavena v roce 1898 a pro přepravu normálně rozchodných vozů se používaly podvalníky. V roce 1918 přešla trať do majetku ČSD. ...
28.11. 2007, L.P.

V letech 1985 až 1988 byla trať rekonstruována. Dnes na trati jezdí vozový park z roku 1975. Parní lokomotivu zde můžete vidět jen u příležitosti výročí tratě..

28.11. 2007 L.P.

Komentáře

Moravskoslezský kraj,  Bruntál  (BR),

Místa v okolí

 Brunerova vila
 Město Albrechtice
 Hraniční vrch
 Město Albrechtice
 Strážnice
 Hynčice
 Eldorado
 Jindřichov
 Dívčí Hrad
 Burkvíz
 Linhartovy
 kostel sv. Jiří
 Dolní Holčovice
 Slezské Rudoltice
 Kobylí
 Hošťálkovy
 Hrozová
 Fulštejn
 Na Skalce
 Gebauerova hrobka
 Vyhlídka
 Matějovická jeskyně
 Biskupská kupa
 Heřmanovice
 Leuchtenštejn
 městské hradby
 židovský hřbitov
 kosárna
 kaple sv. Rocha
 kostel sv. Mikuláše
 kaple sv. Trojice
 Edelštejn
 evangelický kostel
 Městské divadlo
 radnice
 kostel sv. Martina
 hasičská zbrojnice
 městské hradby
 kostel sv. Kříže
 Tlustá Berta
 Krnov
 Městská spořitelna
 radnice
 kaple sv. Anny
 Slezské Pavlovice
 synagoga
 Mnichov
 Freudenštejn
 Zlatorudné mlýny
 Vrbno pod Pradědem
 Široká Niva
 Široká Niva
 evangelická zvonice
 kašna
 Šelenburk
 kaple sv. Antonína
 kostel sv. Vavřince
 pranýř
Kontaktní informace
Nádraží Třemešná ve Slezsku - Třemešná č. p. 298
Nádraží Osoblaha - Nádražní 65 Osoblaha
Sídlo firmy Slezské zemské dráhy o. p. s. - Bohušov č. p. 15
Tel: +420 732 558 464
http://www.osoblazsko.com/
szd@osoblazsko.com
Základní informace místa
ID místa: 5760
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 28.11.2007
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama