Kašna na pelhřimovském náměstí je doložena k r. 1546. Současná podoba je z r. 1828, opravena r. 1888. Na osmibokém sloupu uprostřed kruhové nádrže stojí socha sv. Jakuba Většího v poutnickém rouchu, čtyři chrliče mají podobu lvích hlav.
kašna se sochou sv. Jakuba Většího
kašna se sochou sv. Jakuba
© Milan Caha 04/2008

Kašna má kruhový půdorys. Uprostřed stojí osmiboký sloup zakončený římsou a čtyřbokou hlavicí se čtyřmi chrliči v podobě lvích hlav. Na vrcholu sloupu je socha sv. Jakuba Většího (či Staršího). Sv. Jakub je oblečen do poutnického roucha zdobeného lasturami s kloboukem spuštěným na záda. Levou ruku drží na prsou, do ohybu lokte má vloženu poutnickou hůl zakončenou křížem, v pravé drží džbán, který slouží jako pátý chrlič vody. Název Pelhřimov bývá odvozován od latinského Pelegrimus, což znamená poutník. Sochu na kašně tudíž lze považovat za znázornění patrona města.

© Milan Caha (zdoj: http://www.mikroregion.pel.cz/stezka), 1.1. 2011
Ikona Kašna se sochou sv. Jakuba Většího
První zmínka o existenci kašny na pelhřimovském náměstí je z roku 1546. Kašna bývala původně napájena legendárním pramenem Bělka, poté byla do kašny vedena voda potrubím ze Strachovských rybníků. Současná podoba kašny pochází z roku 1828. Nádrž vytvořila Schlesingerova huť ze Světlé nad Sázavou. ...
1.1. 2011, © Milan Caha (zdoj: http://www.mikroregion.pel.cz/stezka)

V roce 1888 proběhla velká oprava, kterou provedl Jan Bouda z Jindřichova Hradce..

1.1. 2011 © Milan Caha (zdoj: http://www.mikroregion.pel.cz/stezka)
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Vysočina,  Pelhřimov  (PE), Pelhřimov

Místa v okolí

 Fárův dům
 zámek Říčanských
 městská šatlava
 radnice
 Purkrabský dům
 Šrejnarovský dům
 Altenhoferovský dům
 Městské divadlo
 boží muka
 kostel sv. Víta
 městské opevnění
 kaple sv. Kříže
 boží muka
 boží muka
 Drechselova vila
 kaple sv. Floriana
 kaple sv. Anny
 kostel Božího Těla
 kaple sv. Mikuláše
 kaple Panny Marie
 Služátky
 boží muka
 Pavlov
 návesní kaple
 Holákov
 židovský hřbitov
 Vlásenice
 kostel sv. Vavřince
 Nemojov
 kaple
 boží muka
 boží muka
 toleranční kostel
 Ústrašín
 Libkova Voda
 Proseč-Obořiště
 synagoga
 Čížkov
 Větrný zámek
 boží muka
 Pípalka
 boží muka
 boží muka
 Božejov
 boží muka
 kostel sv. Jiří
 vyhlídka nad Meznou
 boží muka
 Červená Řečice
 boží muka
 kaple Panny Marie
 kostel Božího Těla
 kaple sv. Haštala
 boží muka
 boží muka
 pamětní kámen
 návesní kaple
 zvonice
 Mladé Bříště
 Hovorkův mlýn
 Želiv
 mlýn
 špýchar
 boží muka
 Klepáček
 boží muka
 boží muka
 křížový kámen
 Nový Rychnov
 boží muka
 křížový kámen
 kolomazný kámen
 fara
 boží muka
 boží muka
 boží muka
 návesní kaple
 boží muka
 Konipas
 Březina
 židovský hřbitov
 kostel sv. Jakuba
 Veselá
 Hořepník
 evangelický kostel
 Proseč u Pošné
 boží muka
 boží muka
 židovský hřbitov
 boží muka
 Nový Dvůr
 pamětní kámen
 smírčí kříž
 Švédské šance
 boží muka
 boží muka
 kostel sv. Mikuláše
 Lhotice
 Lhotice
 kaplička
 kostel sv. Jiří
 Lhotka
 studánka Panny Marie
 Horní Cerekev
 kovárna
 boží muka
 boží muka
 boží muka
 židovský hřbitov
 fara
 boží muka
 Kočičí hrádek
 synagoga
 Bílý Kámen
 rozhledna Bernard
 pivovar
 evangelický kostel
 kostel sv. Mikuláše
 pamětní kříž
 skanzen Zichpil
 radnice
 Pechburg
 děkanství
 kaple sv. Václava
 Višněvice
 Višněvice
 boží muka
 židovský hřbitov
 boží muka
 židovský hřbitov
 boží muka
 Orlík
 boží muka
 boží muka
 Kamenice nad Lipou
 kostel Všech Svatých
 židovský hřbitov
 Batelov
 Batelov
 boží muka
 kašna
 synagoga
 Batelov
 smírčí kámen
 fara
 boží muka
 kostel sv. Barbory
 boží muka
 boží muka
 boží muka
 boží muka
 Vyklantice
 Včelnička
 boží muka
 boží muka
 boží muka
Základní informace místa
ID místa: 9641
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 1.1.2011
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama