Původně pravděpodobně pozdně románský kostel, uváděný poprvé ve 14. stol. V r. 1864 radikálně přestavěn do historizující podoby, zachováno původní zdivo presbytáře. Vnitřní vybavení z doby přestavby.
kostel sv. Jakuba Staršího
kostel sv. Jakuba od jihozápadu
© Milan Caha 02/2008

Původně snad pozdně románský kostel, poprvé uváděný ve 14. století. Při radikální přestavbě v roce 1864 bylo využito zdivo presbytáře (a možná původní románské zdivo věže), kostel dostal dnešní historizující podobu. Jedná se o jednoduchou jednolodní stavbu s gotickým, polygonálním presbytářem, sakristií na severní straně a věží na západě. Úprava fasády z 19. století zcela překryla starší prvky kostela. Vnitřní vybavení pochází z doby přestavby.

Milan Caha, 22.8. 2009
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Středočeský kraj,  Benešov  (BN), Soutice

Místa v okolí

 Soutice
 Černýš
 Trhový Štěpánov
 Zruč nad Sázavou
 židovský hřbitov
 Zruč nad Sázavou
 Na Pasece
 most u Borovska
 Babka
 studánka sv. Anny
 Borovsko
 Borovsko
 Kalamajka
 pivovar
 Kácov
 Kácov
 Horka II
 železniční most
 kostnice
 Psáře
 Losiny
 Pelíškův most
 Kounice
 Bolina
 Vlastějovice
 kostel sv. Anny
 lesní pramen
 Otryby
 kostel sv. Martina
 Hodkov
 kaple sv. Panny Marie
 kostel sv. Václava
 Budčice
 Dolní Kralovice
 Petrovice II
 Čestín
 Alberovice
 Horní Kralovice
 kostel sv. Jiří
 kostel sv. Michala
 Otryby
 kostel sv. Havla
 židovský hřbitov
 vodní mlýn a pila
 Křivsoudov
 Morány
 Křivsoudov
 radnice
 kostel sv. Kateřiny
 Čechtice
 socha Panny Marie
 socha sv. Václava
 Ostrov
 kostel sv. Havla
 kostel sv. Jakuba
 kostel sv. Jiljí
 Podblanická galerie
 Hněvkovice
 Vlašim
 kostel sv. Václava
 židovský hřbitov
 socha sv. Prokopa
 Čínský pavilon
 socha sv. Vendelína
 Pravonín
 Machlov
 Domašín
 Český Šternberk
 Vraždovy Lhotice
 kaple sv. Prokopa
 Zbraslavice
 kostel sv. Vavřince
 Růžkovy Lhotice
 Zbraslavice
 kostel sv. Jiří
 kostel sv. Martina
 Chřenovice
 kaplička U Kněžny
 Bělá
 židovský hřbitov
 Bohdanka
 Přemilovsko
 synagoga
 kaple sv. Antonína
 Křížovský lom
 židovský hřbitov
 Rataje nad Sázavou
 Pirkštejn
 kostel sv. Matouše
 Huť Jakub
 Bohumilice
 kostel sv. Anny
 Vítův mlýn
 Olešná
 Březina
 Velký Blaník
 Vraník
 Načeradec
 Vranické vodopády
 Načeradec - zámek
 židovský hřbitov
 Blaník
 Zahrádka
 pivovar
 Býkovická skála
 kostel sv. Víta
 Vojslavický most
 Červené Janovice
 Vojslavice
Kontaktní informace
Římskokatolická farnost Zruč nad Sázavou
Ke Kostelu 3
285 22 Zruč nad Sázavou
Tel: 777 846 707
http://www.farnost.zruc.info
zaba.zruc@sendme.cz
Základní informace místa
ID místa: 8164
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 24.8.2009
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama