
Hrádek stál na hřbetu táhlého vrchu na okraji záplavové oblasti pohraniční řeky Moravy. Obdélné jádro o rozměrech přibližně 35 x 45 m bylo na všech stranách obehnáno obvodním příkopem a valem. Rozměry tohoto opevnění jsou i dnes úctyhodné. Příkop je široký nejméně 10 m a stále několik metrů hluboký. Jižní část valu a příkopu byla narušena při rozšiřování záseku dnešní silnice (původního příkopu městské hradby). Hrádek mohl mít i předhradí na jihu v místech dnešní rotundy, od hradu oddělené při stavbě městské hradby. Je velmi pravděpodobné, že byl pouze dřevěný.
Podle sondáže L. Kraskovské byl při výstavbě Kalvárie hradní vrch navýšen o 2,5 m. Původní archeologie je tak dnes hluboko pod povrchem.
stol., mohla být postavena v prostoru předhradí. V opačném případě mohla být do předhradí zahrnuta při výstavbě hradu. Skalica je zmiňována v roce 1217 jako pustá osada. Jejími majiteli byli od roku 1209 Tomáš a Šebuš z rodu Hunt-Poznanovců. K výstavbě hrádku mohlo dojít někdy v této době. Listina z roku 1256 uvádí jako majitele Skalice svatojurská hrabata Kosmase a Achillese, vnuky výše uvedeného Tomáše. Svatojurská hrabata přišla o území severně od Sudoměřického potoka při změně hranice mezi českým a uherským královstvím a zbytek jejich panství byl určitě zpustošen v pohraničních válkách. K dalším škodám mohlo dojít v neklidné době po vymření Arpádovců v roce 1301. Někdy v tomto období nejspíše došlo k zániku hradu. Skalica byla v roce 1372 povýšena na svobodné královské město s právem městského opevnění. Při jeho výstavbě byla městská hradba vedena napříč možným bývalým předhradím hradu. Rotunda sv. Jiří byla zahrnuta do obvodu města a stála hned za městskou hradbou. Nový hluboký příkop před městskou hradbou přeťal hradní vrch a definitivně oddělil možné bývalé předhradí od jádra hradu. Spekulativně se dnes uvažuje o tom, že terénní reliéf hrádku mohl být využit v 15. stol. jako pevnost husitů. Stejně tak ale mohl posloužit jako předsunuté opevnění města. Na hradním vrchu je dnes Kalvárie s křížovou cestou. Kalvárii nechali postavit jezuité v letech 1703-1710. Křížovou cestu vysvětil arcibiskup Alexander Rudnay v roce 1825. V této době bylo vyměněno i sousoší Kalvárie..