Parní pila a úzkokolejka v Hamrech nad Sázavou v lese Roudni vznikla vzhledem k potřebě zpracování silného polomu a pracovala v letech 1931-1934. Dodnes se dochovaly v lese ukryté základy této stavby, o které nemají místní lidé většinou ani potuchy.
parní pila s železniční vlečkou
základy pily od severovýchodu
© jiri doležal, 01/2016
Ve dnech 26.-29.10.1930 zasáhla oblast Vysočiny, zejména okolí Hamrů nad Sázavou a Račína, přírodní katastrofa, která však přinesla nejen pro hamerské občany také tolik potřebnou práci. Těžký mokrý sníh a následná vichřice způsobila v lesích 50-80 % škody. Na odstranění polomů si velkostatek Zámek Žďár, jemuž lesy patří, najal i Rusíny a Slováky. Od r. 1931 se začala stavět k usnadnění odvozu klád nedaleko tehdejší zastávky trati na Německý Brod výhybka a rozšiřovala se cesta k Roudni. Na podzim r. 1931 došlo k výstavbě desetikilometrové úzkokolejky (rozchod 760 mm) od rybníka Dářko k nově postavené pile v Roudni. Pila byla postavena Považskou dřevařskou společností a měla parní pohon. Byla to zděná obdélníková stavba o rozměrech půdorysu 13 x 26 m, střecha byla sedlová a pokrytá lepenkou. Pila se skládala z podpilí zapuštěného do terénu, kde byly vybetonovány základy pro katry, pily a transmisní ložiska, a hlavní místnosti. V hlavní místnosti nad podpilím, kam se chodilo po dřevěné rampě z jižní strany, byly umístěny dva katry, dvojokružní a kyvadlová pila. Ke zděné stěně přiléhala strojovna, na betonovém základu tu spočívala parní lokomobila od firmy Wolf Magdeburg, která byla hnací silou celého provozu. Současně bylo postaveno 6 dřevěných domků, kantýna, skladiště benzínu, kancelář správce, domek strojvůdce a výtopna pro parní lokomotivu. V té době pracovalo na pile na dvě směny 60 lidí a dělníci dostávali na tehdejší dobu slušně zaplaceno. Dne 12.2.1932 si tehdy devatenáctiletý Stanislav Vytlačil uřízl ruku v zápěstí a jen díky rychlé pomoci nezemřel. Smrtelný úraz se přihodil dne 17.7.1933 strojvůdci Budínskému při srážce lokomotivy s naloženým vozem. V roce 1934 byla většina dřeva již zpracována, na pile pracovalo asi jen 6 lidí a na konci toho roku byl provoz ukončen. Zařízení pily a koleje byly demontovány. Dodnes…  číst dále
Dějiny Hamry nad Sázavou od Ludka Lopoura a http://www.vzpominky.net, 5.1. 2016

Komentáře

Vysočina,  Žďár nad Sázavou  (ZR), Hamry nad Sázavou

Místa v okolí

 kamenný most
 Najdek
 železniční viadukt
 Pilská
 kaple sv. Markéty
 dolní hřbitov
 kamenný most
 Žďár nad Sázavou
 Žďár nad Sázavou
 kaple sv. Barbory
 Stará radnice
 Městské divadlo
 kostnice
 boží muka
 Rosička
 Nové Veselí
 kostel sv. Václava
 fara
 kaple sv. Rocha
 boží muka
 kostnice
 Ronov
 kaplička
 socha kavky
 železniční viadukt
 Ronov nad Sázavou
 Ronovský most
 rybník Sykovec
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Matouše
 Medlovský rybník
 železniční viadukt
 kostel sv. Ondřeje
 boží muka
 Rudolec
 Přibyslav
 boží muka
 Bohdalov
 Přibyslav
 kaple sv. Anny
 mariánský sloup
 Přibyslavská věž
 Nová radnice
 kašna Píseň hor
 Stará radnice
 evangelický kostel
 Žižkova mohyla
 kostel sv. Kunhuty
 Železné Horky
 Lisovská skála
 Devět skal
 kamenný most
 Kněževes nad Oslavou
 Kadovské železárny
 Kadov
 kutiště Poperk
 kostel sv. Kateřiny
 Zahradiště
 Drátenická skála
 kostel sv. Barbory
 děkanství
 Hastrmanka
 Židovské město
 synagoga
 dům U Rytířů
 Měšťanský pivovar
 židovský hřbitov
 Soběnov
 Dolní brána
 Panský pivovar
 Klešter
 Polná
 boží muka
 kaple sv. Václava
 Mrázkova louka
 železniční viadukt
 Radešín
 Čtyři palice
 Milovské Perničky
 Zkamenělý zámek
Základní informace místa
ID místa: 12645
Typ místa: technická památka
Stav místa: zřícenina
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 10.1.2016
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama