zrušená trať Ostravice - Bílá

Ostravice, Staré Hamry, Bílá, přehrada Šance
Zaniklá horská historická železnice vystavěná v l. 1908-11 z iniciativy olomouckého arcibiskupství a spojující obec Ostravici s horskými obcemi Staré Hamry a Bílá. Původně sloužila pro svážení dřeva z hor, později převážně turistům. Zanikla v r. 1965 v souvislosti s výstavbou přehrady V Šancích.
Hlavní obrázek místa
nostalgie - dojezd parního vlaku do Ostravice
© Jan P. Štěpánek 10/2009
Zaniklá historická horská železnice spojující v letech 1911 až 1965 současnou obec Ostravici s beskydskými horskými oblastmi Starých Hamer a Bílé. Původním smyslem výstavby železniční tratě ve složitém horském terénu kolem údolí řeky Ostravice bylo usnadnění a zrychlení dopravy vytěženého dřeva ze vzdálených hraničních oblastí beskydských lesů, z tzv. zadních hor. Zadní hory poskytovaly nemalý zdroj dřeva pro fungování tehdy již upadajících provozů železáren ve Frýdlantu nad Ostravicí, Čeladné, Bašce a Frýdku. Do té doby se dřevo do železáren kolem středních a horních poloh toku řeky Ostravice splavovalo po řece, což bylo velmi náročné finančně a časově, nemluvě o mnohem menší efektivitě než po železnici. Za iniciativou výstavby železnice do hor stál majoritní vlastník lesů v moravské části Beskyd, tedy Olomoucké arcibiskupství, v menší míře pak majoritní vlastník lesů ve slezské části Beskyd, Těšínská komora, potažmo Habsburkové. Bohužel, iniciativa zřízení železnice za účelem zefektivnění a zrychlení přísunu dřeva pro provoz železáren brzo vzala za své, neboť si investoři pozdě uvědomili, že budoucnost železáren je v černém uhlí, těženém na Ostravsku, nikoliv v uhlí dřevěném. Beskydská železnice si však brzo nalezla nový účel - s rozvojem a popularizací turistiky v Beskydech se stala hlavním způsobem dopravy turistů do zadních hor. Popularita a vytížení tratě byla nemalá a neomezily jí ani jedna ze světových válek. Zánik tratě přinesla až výstavba moderní údolní přehradní nádrže V Šancích (Šance) a tak poslední vlak vyjel z Ostravice do Bílé v roce 1965. Poté byl velký úsek bývalé železnice zatopen jejími vodami a zbylé úseky rozebrány. Dodnes se zachovaly dlouhé úseky původního železničního náspu, kamenné opěrné zídky a několik kamenných mostků. V Bílé doposud stojí i původní nádraží - konečná zastávka tratě.
Jan P. Štěpánek, 25.2. 2016
historie

Zrušená železniční trať Ostravice - Bílá

Po železniční trati Bílá - Ostravice v Beskydech jezdily 57 let vlakové spoje, které pokračovaly až do Frýdlantu nad Ostravicí. Původní trať postavila stavební firma A. Samohrda a její provoz byl zahájen v roce 1908. Určena byla pro svoz dřeva z beskydských lesů a občasnou osobní dopravu. Postupem času ale houstl počet přepravených lidí, kteří stále častěji vyhledávali rekreaci v Beskydech. Počet spojů ve 30 letech dosáhl k šesti motorovým vlakům denně. V roce 1945 byla třináctikilometrová trať zestátněna. Provoz ale pokračoval a zvyšoval se i počet cestujících. Podle autora knihy Zrušené železniční tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku přepravila trať v roce 1964 700 tisíc cestujících. Turisté mohli tehdy vystoupit na šesti nádražích a zastávkách, do současnosti se dochovalo pouze nádraží v obci Bílá, které je v soukromých rukou. Železnice fungovala až do 11. ledna 1965. Těsně před zrušením jezdilo až 14 párů vlaků denně. Důvodem…  číst dále

Ondřej Kořínek. Zdroj: Zrušené železniční tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku, Miroslav Jelen, 3.7. 2014

Moravskoslezský kraj,  Frýdek-Místek  (FM), Ostravice

Místa v okolí

 kostel sv. Bedřicha
 Šorštýn
 Bílá
 Baranská skála
 klauz Čurábka
 hrable Červík
 kříž na Samčance
 kostel sv. Jindřicha
 kříž na Hluchance
 kříž na Hutích
 Maxův klauz
 Hartisov
 kaple na Kmínku
 klaus Panský
 Lučovecký klauz
 Bedřichův klaus
 Čarták
 šance Řečice
 klauz Kyčerov
 jedle v Řečici
 Šance
 zvonička
 Bílý Kříž
 Hubertova chata
 PR Bučací potok
 šance na Obidové
 koryto potoka Mazák
 kaple sv. Kříže
 Lysá hora
 Gabrielina chata
 kaple sv. Floriána
 Čeladná
 Ondrášovy díry
 Čertův stůl
 Greiffka
 Leopoldova chata
 Hamerská kaple
 U Veličků
 vodopády Satiny
 ostravický hamr č. I
 Mořské oko
 Jezero
 Cyrilka
 Zvonička Pustevny
 Morávka
 Karlovské muzeum
 židovský hřbitov
 Nová Ves
 Harcovský most
 Alsternova vila
 Karlovské fojství
 horský hotel Solárka
 roubený dům č.p. 5
Základní informace místa
ID místa: 8339
Typ místa: technická památka
Stav místa: terénní náznaky
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 25.2.2016
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další podobná místa

Články

Máme za sebou noc čarodějnic, zvyk, jemuž předcházelo utrpení mnoha nevinných lidí

Zajímavosti

Noc z 30. dubna na 1. května je podle starých pověr nejmagičtější nocí celého kalendářního roku. Je to noc, kdy tajemné síly vládnou neobvykle silnou mocí, před kterou měli lidé odpradávna potřebu se chránit. Tato noc byla už od pohanských dob spojena s řadou rituálů, z nichž nejznámější je pálení čarodějnic – zvyk, který se udržuje dodnes. Jak vlastně vznikla tato tradice a co všechno jí předcházelo?

Výměna elektroinstalace v panelovém domě, dobře si rozmyslete kdy se do ní pustit a na co si dát pozor.

Ostatní

Stará hliníková elektroinstalace v bytech v panelových domech pomalu dosluhuje a nejeden byt již má polovinu nefunkčních zásuvek a blikající světla. Sepsal jsem pro Vás co Vás čeká a jak se na výměnu co nejlépe připravit.

Na skok k Panence do Skoků - díl druhý: v dobách největší slávy

Historie

V předchozím díle jsme opustili Mariánské Skoky ve chvíli, kdy vrchnost rozhodla nahradit kapličku novým kostelem. Vydejte se s námi na další úsek cesty po osudech kdysi slavného, poté opuštěného a dnes opět objevovaného magického místa uprostřed nádherné krajiny Žluticka. Naše dnešní vyprávění začínáme v roce 1736.

Les hortillons d'Amiens - zahradníci na vodě

Cestování

Když jsme se rozhodli při své cestě po severu Francie, Normandii a Bretani zastavit v Amiens, věděli jsme, že nás čeká malebné město s řadou památek, v čele s katedrálou Notre-Dame, největší vrcholně gotickou katedrálou ve Francii. Gotických katedrál jsme cestou viděli mnoho – včetně těch nejslavnějších v Chartres a v Remeši. Amiens nám ale nabídlo něco opravdu překvapivého, co jsme jinde nepotkali – Les hortillonnages d'Amiens.

Zapomenutá Halič a skryté klenoty Dušana Jurkoviče

Cestování

Halič je území s dlouhou a značně komplikovanou historií. Nečekanou stopu v tomto kraji zanechal československý architekt, rodem ze slovenské Myjavy, Dušan Jurkovič (1868 – 1947). Jeho jméno máme spojené s pohádkovými chaloupkami Libušín a Maměnka na Pustevnách a dalšími domy inspirovanými lidovou architekturou. To, že je autorem tří desítek vojenských hřbitovů na polsko–slovenském pomezí není až tak známo.

Než se budete radovat z nové kuchyně, je potřeba se některých věcí vyvarovat

Ostatní

Stěhujete se do nového bytu? Plánujete novou kuchyň a těšíte se až v ní poprvé uvaříte? Máme pro Vás několik tipů na co si dát pozor při jejím plánování a realizaci, aby nová kuchyň nebyla zklamáním.

reklama