
Ves Kirchberg neměla do konce 2. světové války český název. Po vystěhování německého obyvatelstva byla pojmenována nejprve Kostelec u Kraslic, brzy potom byl název zkrácen na Kostelní. Obec, v níž žilo asi 350 obyvatel, poklesla na místní část města Kraslice s desítkou stálých obyvatel. Leží při saské hranici na vedlejší silnici, asi 11 km jihozápadně od Kraslic, odkud sem vede také žlutá značka.
Kostel sv Jiljí se nachází na hřbitově při západním okraji vsi.
Okna z doby barokní přestavby jsou půlkruhově zakončená. Kostel má sedlovou střechu pokrytou šindelem. Při opravách kostela byly v r. 1991 nalezeny dva dveřní oblouky a dodatečně zaslepené románské okno ve východní straně presbytáře. Všechno pocházející z 12. století. Z architektonického hlediska je zajímavá odlišná výška zdiva lodi a presbytáře. Možným důvodem snížení zdiva presbytáře při barokní přestavbě mohlo být odbourání starší chórové věže. V krovu se v těchto místech nachází hrázděná nástavba s kamennou vyzdívkou. Kruchta na východní straně lodi má jedno rameno a je nesena dřevěnými pilíři. Triumfální oblouk je půlkruhový. Současný interiér se výrazně liší od toho, jaký zde byl ještě před několika desetiletími. Původní podoba je zřejmá z dobových fotografií. Odcizeny byly téměř všechny sochy, například sochy sv. Vavřince, sv. Šebestiána, sv. Barbora, Panny Maria s Ježíškem, sousoší Kristova křtu z křtitelnice a další. Rovněž zmizelo původní barokní oltářní plátno. Pozdně barokní oltářní plátno zobrazovalo sv. Jiljí modlícího se v otevřené krajině před krucifixem, v pozadí stála postava anděla. Současný obraz je novější neodborné dílo, na němž je zachycen sv. Jiljí s laní a anděly. Hlavní dřevěný a polychromovaný oltář pochází z konce 17. století. Součástí oltáře byly rovněž plastiky sv. Barbory a sv. Apoleny a pocházely rovněž ze 17. století. Kromě toho byl oltář doplněn o barokní sochy sv. Antonína Paduánského a dalšího světce vedle retabula, na menze stály sv. Kateřina a sv. Markéta. Tato díla jsou z 18. století. Mladšího data jsou barokní postranní oltáře. Na epištolní straně stojí oltář Panny Marie, nyní bez barokní sochařské výzdoby. V kostele je kamenná křtitelnice z roku 1730. Veškeré současné nebo ukradené vybavení patří k běžnému vybavení, pro region má však kulturní význam. V jižní stěně kostela jsou vsazeny dva kamenné románské figurální reliéfy, které původně zdobily vstupní portál původního kostela a možná byly součástí reliéfního pásu. Inspirací bylo nejspíš umělecké prostředí Regensburgu. Reliéfy jsou obvykle pojmenovávány jako Muž se svitkem a Muž zápasící s drakem. Originály se nacházejí v muzeu v Sokolově, ve zdi kostela jsou usazeny repliky..
Od r. 1988 je spolu s ohradní zdí chráněn jako kulturní památka ČR. Je nejstarším kostelem na Kraslicku. U cesty, která vede ke kostelu, se nacházejí tři středověké kamenné smírčí kříže. Přesná doba vzniku kostela není známa, z názvu osady Kostelní však lze vyvodit, že zde stál kostel již před r. 1185, ze kterého pochází první písemná zmínka o vsi. Tuto domněnku potvrzují i novější práce, jež kladou výstavbu kostela právě do 2. poloviny 12. století, tedy do počátku kolonizačního úsilí mnišského cisterciáckého řádu. Kostel sloužil jako filiální. Původní románský kostel byl v roce 1692 přestavěn v barokním slohu, což prozrazuje vytesaný letopočet. Po skončení 2. světové války došlo k odsunu německého obyvatelstva a kostel postupně chátral. Počátkem 90. let 20. století došlo k rozsáhlým opravám kostela, přičemž většina nákladů byla hrazena bývalými německými farníky. Za záchranou kostela stál r. 1990 především Franz Sandner, rodák z Počátek u Kraslic, nyní žijící v Německu, který zorganizoval sbírku mezi krajany a osobně dohlížel na probíhající práce. Po opravě se v kostele od r. 1991 konají jednou ročně slavnostní mše..