
Raně barokní loretánskou kapli nechala roku 1688 postavit Isabela sv. paní von Götzen rozená Trčková z Lípy. Koncem 18. století zájem o pouti k soše tzv. Černé borské Madonny upadal a v následujícím století je kaple uváděna jako pustá. V 70. letech 19. století byla zásluhou kněze Andrese Reidla opravena a pouti obnoveny.
2.5. 1945 byla Loret poškozena palbou postupujících jednotek US Army a o její obnovu nebyl v dalších desetiletích ze zřejmých důvodů zájem. Roku 1991 byly obnoveny pouti a v současné době probíhají snahy o její postupnou obnovu za spoluúčasti města Bor i českého státu.
Areál loretánské kaple tvoří čtyři křídla ambitů obklopující obdélné nádvoří v jehož středu stojí samotná budova kaple. Ambity sklenuté valenými klenbami s lunetami se do nádvoří otevírají arkádami na pilířích. Klenby jsou zdobeny bohatými nástěnnými malbami na motivy mariánské legendy, výjevů ze životů světců, evangelistů, proroků či českých patronů. Stěny byly zdobeny deskovými obrazy.
Kromě hlavní loretánské kaple v nádvoří jsou součástí ambitů drobné kaple Vězení Kristova, P. Marie Čenstochovské a P. Marie Klatovské.
vlastní loretánská kaple je v duchu tradice jednoduchá obdélná stavba z cihel klenutá valeně.
převézt do Itálie papež. Svatá chýše se brzy po smrti Panny Marie stala uctívanou relikvií; byla však hodně poničena po vpádu Saracénů do Palestiny. Od 16. do 18. stol. se budování napodobenin Svaté chýše, označovaných jako lorety, šířilo v katolických zemích Evropy. V pobělohorské době souviselo zakládání kaplí také se snahou o posílení mariánského kultu. Většina loret na českém území vychází ze vzoru úpravy Svaté chýše v Loretu ital. arch. Donata Bramanteho - v čelní stěně je malé okno, v podélných stěnách vedle sebe jsou dva vchody a vnější stěny bývají ozdobeny reliéfy s výjevy z loretánské legendy. Mnoho loret ale zůstalo i bez výzdoby, pouze ve strohé podobě. Některé kaple mají uměle vytvořenou trhlinu, kde jsou někdy i uvolněné cihly. Tato úprava odkazuje na legendu, podle které do Svaté chýše v Loretu uhodil blesk, ale místa na kterých byla namalována Panna Maria zůstala nepoškozena.