Trať o rozchodu 750 mm byla postavena v letech 1894–1897. Provoz byl slavnostně zahájen 19. 7. 1897. Kromě osobní dopravy měla význam především doprava nákladů. Od roku 1899 byla zavedena doprava nákladních vozů rozchodu 1435 mm. Dnes slouží převážně turistům.
dráha pod Fichtelbergem/Fichtelbergbahn
Lokomotiva 99 794 v dopravně Hammerunterwiesental
© Ivan Grisa 10/2010

Dráha začíná ve stanici Cranzahl, kde navazuje na trať Chemnitz - Vejprty (zatím sem lze o víkendech dojet z Chomutova). Členitým horským terénem směřuje k jihu, ve stanici Hammerunterwiesenthal se přibližuje na několik desítek metrů k potoku Polava/Pohlbach, který tvoří česko - saskou hranici (přechod České Hamry - Hammerunterwiesenthal). Odtud stoupá do Oberwiesenthalu, který leží v sedle mezi Klínovcem (1244 m nad mořem) a nejvyšším saským krušnohorským vrcholem Fichtelberg (1214 m nad mořem).

Všechny vlaky jsou vedeny parními lokomotivami, většina původních vagonů prošla rekonstrukcí v 70. a 90. letech 20. století, i tak dodnes umožňují jízdu na otevřených plošinách. V létě je do vlaků zařazován vyhlídkový vůz bez střechy. Informace o jízdním řádu a tarifu viz přiložený kontakt.

Ivan Grisa, 20.2. 2011
 1.8 min
Ikona Saský stát od počátku 80. let 19. století budoval ve snaze o zajištění dopravní obslužnosti odlehlých regionů rozsáhlý systém železnic na rozchodu 750 mm. Volba na úzký rozchod padla kvůli snaze o snížení stavebních nákladů. ...
20.2. 2011, Ivan Grisa

Celkem bylo do roku 1924 postaveno více než 560 km těchto drah. Dvě z nich byly později přestavěny na normální rozchod 1435 mm, většina zanikla v 60.–80. letech 20. století, dodnes se dochovalo šest tratí o celkové délce přibližně 120 km. Trať Cranzahl - Oberwiesenthal byla postavena v letech 1894–97. Provoz byl slavnostně zahájen 19. 7. 1897. Kromě osobní dopravy měla pro obce pod Fichtelbergem význam především doprava nákladů. Od roku 1899 nebylo nutno v Cranzahlu všechno zboží překládat, protože byla zavedena doprava nákladních vozů rozchodu 1435 mm na podvalnících (od roku 1906 na podvalových vozech). Od počátku provozu a zejména po I. světové válce rostl význam dráhy pro dopravu turistů do klimatických lázní Oberwiesenthal. Koncem 20. let začala obnova lokomotivního parku, která na dráhu přivedla nejsilnější saské úzkorozchodné lokomotivy řady VII K. Rozvoj masové turistiky, podporovaný fašistickým režimem, vedl k přestavbě kolejiště v Oberwiesenthalu roku 1936. Po roce 1945 dráha musela plnit úkoly spojené s těžbou uranu v saském Krušnohoří. Díky tomu sem byly dodány roku 1952 nové parní lokomotivy zdokonaleného provedení původní řady VII K, které zajišťují dopravu na trati dodnes. Od 60. let 20. století význam úzkorozchodných tratí v Sasku rozvojem automobilové dopravy klesal. Fichtelbergská dráha zaznamenala úbytek nákladní dopravy, její atraktivita pro turistický ruch ji však uchránila od zrušení. Byla vyhlášena kulturní technickou památkou tehdejší NDR. Po roce 1990 zcela zanikla nákladní doprava, od roku 1998 dráhu provozuje na základě objednávky veřejné služby soukromý dopravce, který v následujících letech provedl kompletní obnovu infrastruktury a vozidlového parku. Největší investicí byla oprava velkého ocelového mostu Hüttenbachviadukt u Oberwiesenthalu v letech 2004–2005..

20.2. 2011 Ivan Grisa
dle Preus - Preus: Schmalspurbahnen in Sachsen, Transpress 1983 a http://www.fichtelbergbahn.de/

Komentáře

Německo,

Místa v okolí

 sousoší Kalvarie
 dům čp. 309
 kostel sv. Martina
 lesní hřbitov
 sloup s Pietou
 radnice/Rathaus
 železárna
 vápenka
 kostel sv. Kryštofa
 kostel sv. Anny
 štola Johannes
 kostel sv. Terezie
 Boží vyhlídka
 Klínovec
 radnice
 Sfingy u Měděnce
 Hirtstein
 Perštejn
 důl Mauritius
 Šumburk
 radnice
 stará porcelánka
 Klášterec nad Ohří
 špýchar
 Lázně Evženie
 železniční most
Kontaktní informace
SDG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH
Fichtelbergbahn
Bahnhofstrasse 7
09484 Kurort Oberwiesenthal
Tel: 037348 151-0
http://www.fichtelbergbahn.de/
fichtelbergbahn@sdg-bahn.de
Základní informace místa
ID místa: 9729
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 15.3.2011
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

dráha pod Fichtelbergem/Fichtelbergbahn
Karpień
pivovar
Botanická zahrada a arboretum
pivovar Liebshausen
Památník Prokopa Diviše
boží muka
Hrádek u České Břízy
protistřepinový kryt Litvínov-Záluží
železniční viadukt
U Jakuba
vodní nádrž Mšeno
dřevěná zvonička
Lykodery
socha Krista
Chlum
důl Pluto II.
bývalá Česká banka Union
Cerhenice
boží muka
Dalečín
boží muka - sv. Anna
Liderovice
Hradec Králové
Kámen neštěstí
přírodní památka Brániska
Jeskyně Blanických rytířů
Kamenný lev
Mackov
boží muka
boží muka
pramen Teplé Vltavy
důl Pavel I.
Dobřínsko
pomník Operaci Anthropoid
Kozlov
kutnohorský akvadukt
Čachovice
Salingburg
Liduščin památník
kamenný propustek koněspřežné dráhy České Budějovice - Linec
boží muka
kašna se slunečními hodinami
Podměstský mlýn
klášterní hostinec, mlýn a sýpka
palmový skleník
římský most u Malíkovského rybníka
Zlín
boží muka
kamenný most
boží muka
důl Alexandr
letohrádek Mitrovských
městské hradby
vodní mlýn
křižovatka řek - Sifon
pomník plk. Josefa Františka
pomník bitvy u Kolína
důl Mayrau
mlýn Valenta
Buštěhrad
Kubův most
pomník T. G. Masaryka
děkanství
románský most
Čakovice
vodní nádrž Šance
boží muka
Hastrmanka
Denisovy sady
Vlastislav
boží muka
hradiště Hrutov
řetězová lávka
pomník Bohumíra Jana Dlabače
vodní mlýn
boží muka
kašna na Horním náměstí
dům U měsíčka
obelisk osvoboditelům
pomník Hanse Kudlicha
Blížejov
Dalovice
jeskyně Pod Zahájím
boží muka
boží muka
smolná pec
pivovar
socha Mistra Jana Husa
klášter premonstrátů s kostelem Navštívení Panny Marie
dům U apoštolů
parní pila s železniční vlečkou
Hlavačov
pěchotní srub MJ-S-29 Svah; U dráhy
kašna
dub U Umučeného
památné duby v Brdech
fara
Rosice
divadlo
kamenný železniční viadukt
kamenný most se sochami světců
Krcáb
boží muka
Hájovský dvůr
libeňský plynojem
dům U Synků
Šibeník
reklama