Trať o rozchodu 750 mm byla postavena v letech 1894–1897. Provoz byl slavnostně zahájen 19. 7. 1897. Kromě osobní dopravy měla význam především doprava nákladů. Od roku 1899 byla zavedena doprava nákladních vozů rozchodu 1435 mm. Dnes slouží převážně turistům.
Dráha začíná ve stanici Cranzahl, kde navazuje na trať Chemnitz - Vejprty (zatím sem lze o víkendech dojet z Chomutova). Členitým horským terénem směřuje k jihu, ve stanici Hammerunterwiesenthal se přibližuje na několik desítek metrů k potoku Polava/Pohlbach, který tvoří česko - saskou hranici (přechod České Hamry - Hammerunterwiesenthal). Odtud stoupá do Oberwiesenthalu, který leží v sedle mezi Klínovcem (1244 m nad mořem) a nejvyšším saským krušnohorským vrcholem Fichtelberg (1214 m nad mořem). Všechny vlaky jsou vedeny parními lokomotivami, většina původních vagonů prošla rekonstrukcí v 70. a 90. letech 20. století, i tak dodnes umožňují jízdu na otevřených plošinách. V létě je do vlaků zařazován vyhlídkový vůz bez střechy. Informace o jízdním řádu a tarifu viz přiložený kontakt.
Ivan Grisa, 20.2. 2011
Saský stát od počátku 80. let 19. století budoval ve snaze o zajištění dopravní obslužnosti odlehlých regionů rozsáhlý systém železnic na rozchodu 750 mm. Volba na úzký rozchod padla kvůli snaze o snížení stavebních nákladů. Celkem bylo do roku 1924 postaveno více než 560 km těchto drah. Dvě z nich byly později přestavěny na normální rozchod 1435 mm, většina zanikla v 60.–80. letech 20. století, dodnes se dochovalo šest tratí o celkové délce přibližně 120 km. Trať Cranzahl - Oberwiesenthal byla postavena v letech 1894–97. Provoz byl slavnostně zahájen 19. 7. 1897. Kromě osobní dopravy měla pro obce pod Fichtelbergem význam především doprava nákladů. Od roku 1899 nebylo nutno v Cranzahlu všechno zboží překládat, protože byla zavedena doprava nákladních vozů rozchodu 1435 mm na podvalnících (od roku 1906 na podvalových vozech). Od počátku provozu a zejména po I. světové válce rostl význam dráhy pro dopravu turistů do klimatických lázní…
číst dále
Ivan Grisa, 20.2. 2011
dle Preus - Preus: Schmalspurbahnen in Sachsen, Transpress 1983 a http://www.fichtelbergbahn.de/