Trať rozchodu 750 mm byla postavena v letech 1894–97. Provoz byl slavnostně zahájen 19. 7. 1897. Kromě osobní dopravy měla význam především doprava nákladů. Od roku 1899 byla zavedena doprava nákladních vozů rozchodu 1435 mm. Dnes slouží převážně turistům.
Hlavní obrázek místa
Lokomotiva 99 794 v dopravně Hammerunterwiesental
© Ivan Grisa 10/2010
Dráha začíná ve stanici Cranzahl, kde navazuje na trať Chemnitz - Vejprty (zatím sem lze o víkendech dojet z Chomutova). Členitým horským terénem směřuje k jihu, ve stanici Hammerunterwiesenthal se přibližuje na několik desítek metrů k potoku Polava/Pohlbach, který tvoří česko - saskou hranici (přechod České Hamry - Hammerunterwiesenthal). Odtud stoupá do Oberwiesenthalu, který leží v sedle mezi Klínovcem (1244 m nad mořem) a nejvyšším saským krušnohorským vrcholem Fichtelberg (1214 m nad mořem). Všechny vlaky jsou vedeny parními lokomotivami, většina původních vagonů prošla rekonstrukcí v 70. a 90. letech 20. století, i tak dodnes umožňují jízdu na otevřených plošinách. V létě je do vlaků zařazován vyhlídkový vůz bez střechy. Informace o jízdním řádu a tarifu viz přiložený kontakt.
Ivan Grisa, 20.2. 2011
historie

Dráha pod Fichtelbergem. Cranzahl - Kurort Oberwiesenthal

Saský stát od počátku 80. let 19. století budoval ve snaze o zajištění dopravní obslužnosti odlehlých regionů rozsáhlý systém železnic na rozchodu 750 mm. Volba na úzký rozchod padla kvůli snaze o snížení stavebních nákladů. Celkem bylo do roku 1924 postaveno více než 560 km těchto drah. Dvě z nich byly později přestavěny na normální rozchod 1435 mm, většina zanikla v 60.–80. letech 20. století, dodnes se dochovalo šest tratí o celkové délce přibližně 120 km. Trať Cranzahl - Oberwiesenthal byla postavena v letech 1894–97. Provoz byl slavnostně zahájen 19. 7. 1897. Kromě osobní dopravy měla pro obce pod Fichtelbergem význam především doprava nákladů. Od roku 1899 nebylo nutno v Cranzahlu všechno zboží překládat, protože byla zavedena doprava nákladních vozů rozchodu 1435 mm na podvalnících (od roku 1906 na podvalových vozech). Od počátku provozu a zejména po I. světové válce rostl význam dráhy pro dopravu turistů do klimatických lázní…  číst dále

Ivan Grisa, dle Preus - Preus: Schmalspurbahnen in Sachsen, Transpress 1983 a http://www.fichtelbergbahn.de/, 20.2. 2011

Kontaktní informace
SDG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH
Fichtelbergbahn
Bahnhofstrasse 7
09484 Kurort Oberwiesenthal
Tel: 037348 151-0
http://www.fichtelbergbahn.de/
fichtelbergbahn@sdg-bahn.de
Základní informace místa
ID místa: 9729
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 15.3.2011
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další podobná místa

Články

Pohádkovému Jičínu předcházela jedna z největších katastrof 17. století

Hrady a zámky

Kdo by neznal hlavní město pohádek, Jičín! Město nacházející se v ráji, tedy v tom Českém ráji. Žil zde loupežník Rumcajs se svou rodinou. Tyto pohádkové postavičky milovaly celé generace nejen dětí a v městě Jičíně na ně narazíte téměř na každém kroku.

Pěšky po Hadriánově zdi na severu Anglie

Cestování

Velká čínská zeď je přece jen trochu daleko, zato ta anglická je o hodně blíž. Také je o 8642 km kratší, což je úleva. Takže můžeme vyrazit a klidně ji celou projít, když jsme si to takhle zkrátili.

Enclos paroissial - unikát z konce světa

Cestování

Bretaň, magická „Malá Británie“, opředená keltskými legendami, plná megalitických památek i úchvatných přírodních scenerií, toho má návštěvníkům opravdu hodně co nabídnout. Jeden pozoruhodný architektonický prvek – enclos paroissial (ohrazené farní areály) – však naleznete jen zde, v oblasti Finistère, tedy na konci světa.

Čertovy hlavy – tváře vytesané do horniny – druhé největší na světě

Zajímavosti

Středočeská obec Želízy je tak malá, že nebýt jedné skutečnosti, určitě byste ji přehlídli. Nachází se ve Středočeském kraji v okrese Mělník. Nad touto vesničkou se klene borový les, z nějž se již téměř 180 let dívají do kraje dvě obří hlavy čertů. A když říkám obří, myslím opravdu obří. Velikost těchto pískovcových reliéfů překonala pouze jediná skulptura světa, a to sousoší čtyř amerických prezidentů v Jižní Dakotě.

Podzemní jezero a ocelové dveře pod Troskami

Zajímavosti

Hrad Trosky s sebou nese i svá dodnes neobjevená tajemství. Jedno z nich je legenda o podzemním jezeru ke kterému vede chodba vyhloubená v pískovcové skále tři sta metrů od úpatí kopce, zakončena železnými vraty.

Máme za sebou noc čarodějnic, zvyk, jemuž předcházelo utrpení mnoha nevinných lidí

Zajímavosti

Noc z 30. dubna na 1. května je podle starých pověr nejmagičtější nocí celého kalendářního roku. Je to noc, kdy tajemné síly vládnou neobvykle silnou mocí, před kterou měli lidé odpradávna potřebu se chránit. Tato noc byla už od pohanských dob spojena s řadou rituálů, z nichž nejznámější je pálení čarodějnic – zvyk, který se udržuje dodnes. Jak vlastně vznikla tato tradice a co všechno jí předcházelo?

reklama