7 km dlouhá místní dráha, od r. 2021 majetek obce Hevlín. Část býv. hlavní tratě Vídeň-Brno z r. 1870. Na konci 2. světové války zničila mosty přes Dyji ustupující německá armáda. Spojení s Rakouskem definitivně ukončila železná opona. Pravidelný provoz do r. 2010, dnes občasný turistický provoz.
železnice Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov - Hevlín
Stanice Hevlín, stromy již nestojí.
© Pavel Semple 03/2018
Místní dráha s občasným provozem se nachází na jihu Moravy v okrese Znojmo. Vede z železniční stanice Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov v délce 7 km do obce Hevlín, která leží na rakouské hranici. Do Hrušovan je možno dojet vlakem z Břeclavi a ze Znojma nebo autobusem z Brna. Přímé autobusy z Brna jedou až do Hevlína. Návštěvu lokálky je možno spojit s prohlídkou rakouské Lávy nad Dyjí (Laa an der Thaya). Za zmínku stojí především hrad Láva a termální lázně.
Pavel Semple, 25.5. 2022
popis

Trať byla postavena tak, aby mohla být v případě potřeby dvojkolejná. Záplavovou oblast Dyje překračovala osmi mosty, z nichž zbyly již jen některé kamenné pilíře na obou stranách hranice. Na moravské straně byla část železničního náspu odstraněna při stavbě železné opony. Nulový kilometr tratě je ve Vídni. Z Vídně do Lávy nad Dyjí dnes jezdí moderní elektrické jednotky. Trať je i nadále jednokolejná. Rakouské kolejiště končí v kilometru 83,6. Na moravské straně končí kolejiště na náspu jižně od dvojkolejné stanice Hevlín v kilometru 85,585. U silničního přejezdu na jižní straně nádraží je původní kilometrovník s kilometrem 85,7. Bývalý strážní domek č. p. 5 u tohoto kilometrovníku mohl být v roce 1881 upraven pro účely první vlakové zastávky. Přejezd má funkční mechanické závory. Secesní staniční budova byla postavena podle plánu architekta Františka Uhla v roce 1910. Je v dobrém stavu, dochovala se i její dřevěná…  číst dále

Pavel Semple, 25.5. 2022
(online Wikipedie a https://tv.idnes.cz/technika/zanikle-trate-dil-51-hevlin-laa-an-der-thaya-novosedly-jizni-morava-rakousko.V211230_005925_idnestv_vrja)

historie

Dnešní místní dráha byla původně součástí hlavní tratě z Vídně do Brna přes Hrušovany nad Jevišovkou. Byla tedy součástí alternativní trasy stávající hlavní tratě z Vídně do Brna přes Břeclav. Zatímco trať přes Břeclav provozovala od roku 1839 c. k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda, trať přes Hrušovany nad Jevišovkou provozovala od roku 1870 c. k. privilegovaná Rakouská společnost státní dráhy. Šlo tedy o dvě konkurenční tratě. Žádost ke stavbě podaly státní dráhy již v listopadu 1859, došlo ale k soudnímu sporu mezi oběma společnostmi. První vlaky vyjely na novou trať 24. listopadu 1870. V roce 1873 jezdil na dráze mezi Vídní a Brnem jeden pár rychlíků, dva páry osobních vlaků a jeden pár smíšených vlaků. Osobní vlaky vyrazily z Vídně po šesté hodině ranní a šesté hodině večerní. Do Brna dorazily po pěti hodinách jízdy. Cestou zastavovaly ve Stockerau, Lávě nad Dyjí, Hrušovanech nad Jevišovkou a Střelicích.…  číst dále

Pavel Semple, 25.5. 2022
(online Wikipedie a https://tv.idnes.cz/technika/zanikle-trate-dil-51-hevlin-laa-an-der-thaya-novosedly-jizni-morava-rakousko.V211230_005925_idnestv_vrja)

Komentáře

Jihomoravský kraj,  Znojmo  (ZN), Hevlín

Místa v okolí

 Laa an der Thaya
 stará radnice
 Dyjákovice
 Emin zámek
 Kirchstetten
 Hrádek
 kostel sv. Kunhuty
 Staatz
 Jaroslavice
 kostel sv. Jiljí
 kostel sv. Floriána
 Loosdorf
 Božice
 boží muka
 kostel sv. Oldřicha
 Hanselburg
 Hrádek u Drnholce
 U Křížku
 Břežany
 Drnholec
 Hagenberg
 Falkenstein
 Panská rybárna
 vodní mlýn
 boží muka
 Allein
 Mailberg
 Lechovice
 kostel sv. Jiljí
Základní informace místa
ID místa: 16394
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 25.5.2022
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další technické památky v okolí

Naposledy navštívené

reklama