
Svahy s vinicemi nad labským údolím v Loschwitz lákaly už od začátku 19. století bohaté obyvatele Drážďan ke stavbě domů ve zdravějším prostředí venkova. Stavba koněspřežné tramvaje na protější břeh Labe podnítila snahu po zlepšení dopravních poměrů v oblasti. Od roku 1873 se plánovala kolejová lanovka, která by usnadnila cestu od přívozu vzhůru do stráně. Snahu korunovalo udělení stavebního povolení o 20 let později. Po 11 měsících prací byla lanovka otevřena 26. 10. 1895. Vzhledem k problémům se získáním potřebných pozemků vede trasa lanovky ze značné části po umělých stavbách: z celkové délky 547 m připadá na dva tunely u obou koncových stanic 150 m, most ve střední části s výhybnou měří 102 m. Celkové převýšení mezi oběma stanicemi činí 96 m, maximální stoupání 29 %. Kromě dopravy osob fungovala v prvních letech provozu i jako nákladní: na plošinové vozy mohl vjet celý koňský povoz. Dopravovaly se stavebniny, uhlí a další… číst dále