Hraniční žel. nádraží Železná Ruda-Eisenstein postaveno v l. 1876-77 mezi Rakousko-Uherskem a Bavorskem. Od r. 1918 v provozu ČSD, r. 1938 zabráno Německem. Provoz obnoven v l. 1945-48, poté oblast nepřístupná. Demolici zchátral. nádraží zastavila revoluce r. 1989. Po rekonstrukci otevřeno 2.6.1991.
železniční hraniční nádraží Železná Ruda-Alžbětín/Bayerisch Eisenstein
Železniční hraniční nádraží Železná Ruda-Alžbětín / Bayerisch Eisenstein
© Martin Karas, 08/2011

Železniční hraniční nádraží Železná Ruda-Alžbětín / Bayerisch Eisenstein tvoří spojnici mezi bavorskou a českou železnicí. Nádraží bylo postaveno v roce 1877 přímo na hranici mezi tehdejším Rakousko-Uherskem a Bavorskem. Historická nádražní budova je přesně ve svém středu rozdělena státní hranicí na českou a německou část. V současné době je v bývalé hale nádraží společné česko-bavorské Informační centrum Národních a přírodních parků Šumavy a Naturpark Bayerischer Wald.

V nedalekém bývalém depu stanice Bayerische Eisenstein je umístěno železniční muzeum, kde najdete řadu zajímavých exponátů z historie lokálních bavorských železnic.

Martin Karas, 25.2. 2012
3.1 min
Ikona Společné hraniční železniční česko-bavorské nádraží Železná Ruda - Eisenstein bylo postaveno v letech 1876 až 1877. Bylo slavnostně otevřeno v roce 1877 za přítomnosti rakouského císaře a bavorského krále. Jedná se o světový unikát, bylo postaveno úmyslně přímo na hranici jako symbol tehdejší dobré spolupráce mezi oběma sousedícími zeměmi. ...
25.2. 2012, Martin Karas, http://klatovsky.denik.cz/zpravy_region/hranicni-nadrazi-melo-byt-zbourano20080926.html, http://www.zeleznaruda.info/zeleznice.php, E. Horáková

Tato horská železnice v Rakousku-Uhersku spojila trať Plzeň-Železná Ruda s Bavorskou východní dráhou. Účelem na svou dobu nebývale technicky náročného díla (první horská trať v Rakousku-Uhersku) bylo zkvalitnění obchodního propojení mezi Čechami a Bavorskem, jednalo se zejména o zlepšení dopravy uhlí ze severočeských dolů. Trať byla uvedena do pravidelného provozu dne 20. října 1877. Nádražní budova, symetrická stavba v bavorském stylu vyznačující se žulovými stěnami, se dvěma dvoupatrovými budovami na křídlech a spojovací částí, je přesně ve svém středu rozdělena státní hranicí. Nádraží stojí asi 10 m nad úrovní terénu. Potoky, pův. tekoucí přes pozemek nádraží, jsou svedeny pod nádraží odvodňovacím systémem a podtékají ho. Zdi nádraží jsou - patrně pro větší pevnost budov - nakloněny mírně dovnitř. Nádraží potřebovalo pro svůj provoz 120 zaměstnanců. Byli zde i dva přednostové, rakouský a bavorský. Státnost se v té době pořád vyhraňovala. Když budovu dostavěli, byla na podlaze centrální haly mosaznou páskou vyznačena státní hranice a na každé straně byl z mozaiky udělán státní znak. Na bavorské straně bavorský lev a na rakouské straně český lev, protože železniční společnost byla česká /Plzeňsko-březenská dráha/. Když přišel úřední příkaz, že český znak musí být nahrazen rakouskou orlicí, jednalo se přece o státní hranici, dělali čeští poslanci ve Vídni tak dlouho obstrukce, až se jim podařilo, že český lev zde byl ponechán. Po vzniku samostatné Československé republiky r. 1918 převzaly trať na naší straně i s polovinou hraničního nádraží ČSD a trať byla dále hojně využívána, zdejší oblast byla turisticky velmi oblíbená. Společné nádraží fungovalo až do r. 1938, kdy bylo na základě Mnichovské dohody zabráno Německem. Znaky v nádražní budově vzaly po obsazení pohraničí v roce 1938 za své. V červnu r. 1945 byl sice provoz společného nádraží znovuobnoven, ale jen na pouhé tři roky. Od roku 1948 byla celá oblast i s nádražím veřejnosti nepřístupná. A dne 3. září 1953 byl zrušen železniční přechod Železná Ruda - Alžbětín, československá osobní pokladna byla zazděna, budovu i kolejiště rozdělil plot z ostnatého drátu, koleje na naší straně nádraží byly vytrhány a nádraží bylo téměř 40 let opuštěné. Osobní doprava za komunistické vlády pak končila v předposlední zastávce Železná Ruda – město a vlaky odtud couvaly zpět na nádraží Špičák. Na německé straně provoz pokračoval dále, ale až na konečnou stanici jezdily vlaky málo, takže německé spolkové dráhy uvažovaly o zastavení provozu. Česká polovina nádraží postupně zchátrala a měla být zbourána - demolici, naplánovanou na začátek prosince r. 1989, zastavily na poslední chvíli revoluční události. Začátkem 90. let 20. století bylo nádraží opraveno Českými drahami a poté, 2. června roku 1991 byla po dlouhých letech znovu zprovozněna československá polovina stanice pro osobní dopravu za přítomnosti českého premiéra Petra Pitharta a spolkového kancléře Helmuta Kohla. Od léta 2006 projíždí společným nádražím několik párů osobních vlaků z němekého Plattlingu na české nádraží Špičák..

25.2. 2012 Martin Karas, http://klatovsky.denik.cz/zpravy_region/hranicni-nadrazi-melo-byt-zbourano20080926.html, http://www.zeleznaruda.info/zeleznice.php, E. Horáková

Komentáře

Plzeňský kraj,  Klatovy  ( KT), Alžbětín

Místa v okolí

 Debrník
 Železná Ruda
 Špičák
 Pancíř
 Bílá strž
 Laka
 kaple sv. Kříže
 kaple sv. Kříže
 Šumavský orloj
 Ostrý
 Javorná
 kostel sv. Prokopa
 kaple
 panský dům
 kostel sv. Anny
 Gerlův dvůr
 stará vápenka
 kostel sv. Wolfganga
 kaple sv. Vendelína
 Prášilské jezero
 Poledník
 vodní nádrž Nýrsko
 kaple sv. Anny
 Kunkovice
 kaple sv. Vintíře
 Hlavňovice
 kaple sv. Vojtěcha
 židovský hřbitov
 kaple sv. Hildegardy
Základní informace místa
ID místa: 10729
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 14.9.2012
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další technické památky v okolí

reklama