Nejdelší umělý kanál předindustriální éry v českých zemích spojil v letech 1789–1823 povodí Vltavy a Dunaje. Vznikl pro dopravu palivového dříví do Vídně, později i do českého vnitrozemí. Sloužil do roku 1961. Dnes prvořadá turistická atrakce Šumavy.
Hlavní obrázek místa
Počátek tzv. Starého kanálu (vlevo) a dům s exposicí od dějinách kanálu
© Ivan Grisa 07/2010
Graficke pismenko Schwarzenberský plavební kanál, nejrozsáhlejší stavba pro vodní dopravu, zřízená v českých zemích před nástupem průmyslové revoluce, vznikla pro dopravu palivového dříví ze šumavských lesů do rakouských zemí, především do Vídně. Geniální projektant vodních staveb ve službách knížecího rodu, po kterém nese kanál jméno, Josef Rosenauer (1735–1804, více viz heslo Chvalšiny, stará radnice/museum Schwarzenberského plavebního kanálu), jej navrhl v 70.–80. letech 18. století. První část, tzv. Starý kanál o délce 39,9 km mezi osadou Jelení Vrchy a řekou Grosse Mühl (Horní Rakousy) pod jeho vedením stavělo až 1200 dělníků v letech 1789–93. Koryto kanálu je obvykle široké ...
Ivan Grisa, dle H. Hlušičková a kol.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, III. díl, Libri 2003 a informační skládačky NP Šumava, 2006, 6.7. 2010

    Tutistické mapy

    Než vyrazíte, nezapomeňte si přibalit dobrou mapu.

    Turistické mapy KČT 1:50 000

    Edice KLUBU ČESKÝCH TURISTŮ, zpracoval vojenský kartografický ústav Harmanec

    Shocart turistické 1:50 000

    Turistické mapy Shocart 1:50 000.

    Turistické mapy 1:50 000, Kartografie

    Nová edice přehledných turistických map 1:50 000 z Kartografie Praha.
    technická památka
    zachovalý
    volně přístupno
    Česká republika
    Jihočeský kraj
     Prachatice  (PT)
    Jelení