Věrná replika kostela Panny Marie ze zatopené obce Liptovská Mara. Znovupostavena s použitím množství originálních prvků ve skanzenu v Pribylině.
Skanzen liptovské vesnice v Pribylině obsahuje kromě výstavného feudálního sídla (viz. heslo Parížovce) i skvost církevní. Přesnou kopii vzácného římsko-katolického kostel Panny Marie ze zatopené vesnice Liptovská Mara. Tato stavba je jednou z nejstarších a nejvýznamnějších sakrálních staveb oblasti Liptova. Již před rokem 1200, na místě staršího pohřebiště, vyrostl jednolodní románský kostel s pravoúhlým presbytářem. První písemná zmínka o kostele se datuje k roku 1288. Ve 13. století kostel prodělal gotickou přestavbu. Stavebně upraven na přelomu 14. a 15. století a ve století 16. Věrná hmotová a prostorová rekonstrukce (stavba kopie) původního kostela s použitím původních architektonických článků, transferovaných nástěnných maleb a s použitím původního raně barokního a renesančního mobiliáře ze 17. století je od roku 1998 přístupný návštěvníkům skanzenu Muzea liptovské vesnice v Pribylině. Kromě pravidelných prohlídek slouží kostel i svému původnímu účelu. Konají se v něm bohoslužby či svatební obřady.
Jan P. Štěpánek, 19.12. 2005
Původní románský kostel byl postaven před rokem 1200 na místě staršího pohřebiště. V pozdější době byla k západní straně přistavěna věž a celý areál opevněn příkopem a valem s palisádou. Patrně v rozmezí let 1260-80 byla na místě románského kostelíka postavena raně gotická jednolodní svatyně kopírující tvarem původní kostelík, rozšířená na severu o sakristii překlenutou v roce 1300 těžkou blokovou křížovou klenbou. Nejdříve od 13. století se se svatomarskou (původní název obce Liptovská svatá Mara) farností spojuje úřad liptovského vicearcidiakonia. Ve druhé polovině 14. století a na počátku 15. byl interiér vyzdoben nástěnnými malbami, jejichž část byla v roce 1973 sejmuta a přenesena do liptovského skanzenu, kde byla opět použita v kopii původního kostela.(dnes je možno tuto malbu vidět na severní stěně lodi a presbyteriu). Část této malby představuje výjevy ze života Krista-navštívení, narození a představení Krista v chrámě (obřízka), část…
číst dále
Jan P. Štěpánek, 19.12. 2005