Kolejová lanovka s elektr. pohonem (délka 547 m, převýšení 96 m) postavená r. 1895 pro obsluhu vilové čtvrti nad pravým břehem Labe v tehdy samostatné obci Loschwitz. Po několika rekonstrukcích (naposledy 1994) slouží pro turistickou dopravu dodnes.
kolejová lanovka (Standseilbahn)
Horní stanice: pohled z ulice Bergbahnstrasse
© Ivan Grisa 01/2010

Dolní stanice se nachází na pravém břehu Labe na Körnerově náměstí (Körnerplatz). Příjezd MHD od hlavního nádraží tramvajovými linkami na stanici Schillerplatz, odtud buď autobusovými linkami 61 a 62, nebo pěšky přes most Modrý zázrak (asi 500 m).

Horní stanici najdeme v ulici Bergbahnstrasse, příchod od tramvajové linky 11 ze zastávky Plattleite stejnojmennou ulicí.

Parkování u obou stanic je vzhledem k šířce ulic poměrně problematické.

Lanovka má proti jiným linkám MHD v Drážďanech zvláštní tarif, držitelé běžných jízdenek (např. celodenní, nebo Regionet Labe - Elbe) platí snížené jízdné.

Ivan Grisa, 18.1. 2010
 1.6 min
Ikona Kolejová lanovka v Drážďanech
Svahy s vinicemi nad labským údolím v Loschwitz lákaly už od začátku 19. století bohaté obyvatele Drážďan ke stavbě domů ve zdravějším prostředí venkova. Stavba koněspřežné tramvaje na protější břeh Labe podnítila snahu po zlepšení dopravních poměrů v oblasti. ...
18.1. 2010, Ivan Grisa

Od roku 1873 se plánovala kolejová lanovka, která by usnadnila cestu od přívozu vzhůru do stráně. Snahu korunovalo udělení stavebního povolení o 20 let později. Po 11 měsících prací byla lanovka otevřena 26. 10. 1895. Vzhledem k problémům se získáním potřebných pozemků vede trasa lanovky ze značné části po umělých stavbách: z celkové délky 547 m připadá na dva tunely u obou koncových stanic 150 m, most ve střední části s výhybnou měří 102 m. Celkové převýšení mezi oběma stanicemi činí 96 m, maximální stoupání 29 %. Kromě dopravy osob fungovala v prvních letech provozu i jako nákladní: na plošinové vozy mohl vjet celý koňský povoz. Dopravovaly se stavebniny, uhlí a další zboží pro potřeby obyvatel vil, ke kterým ještě nevedla vyhovující cesta. Po dokončení silniční sítě na počátku 20. století nákladní doprava na lanovce zanikla. Původní parní stroje, užívané pro pohon lanovky, vystřídal roku 1909 elektromotor. Tři roky nato přešla dráha do majetku města Drážďan. Roku 1932 bylo instalováno trolejové vedení, které napájelo osvětlení a vytápění vozů. O dva roky později byly původní vozy nahrazeny novými. Dráhu poškodilo bombardování města 13. 2. 1945. Vozy byly ukryty v tunelech, silně zasažena byla zejména dolní stanice. Přesto začala lanovka fungovat jako jedno z prvních zařízení veřejné dopravy v Drážďanech. V letech 1962–63 vyrobily dílny dopravního podniku nové vozy. Po 83 letech téměř nepřetržitého provozu proběhla v letech 1978–79 generální rekonstrukce. Od roku 1984 je lanovka technickou památkou. Další velká oprava, spojená s výměnou vozů, proběhla v letech 1993–94, provoz byl obnoven 22. 10. 1994..

18.1. 2010 Ivan Grisa
dle webové stránky http://www.dresdner-bergbahnen.de/standseil.htm

Komentáře

Základní informace místa
ID místa: 8692
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 23.1.2011
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

kolejová lanovka (Standseilbahn)
Lom Soseň
pomník Petra Bezruče
Smraďoch
socha selky
Dům umění
dům Dvojče
bývalá radnice
boží muka
kašna
Bílý kámen
Staré šance
důl Jan Maria, Hranečník
pivovar
nový měšťanský pivovar
přírodní památka Kadovský viklan
Borčice
morový památník
Hřebenáč
Kupa u Jestřebic
Ztracené kameny
Brama Górna (Horní brána)
parní motorový mlýn
křižovatka řek - Sifon
zatopený lom
fara
děkanství
dům U bílé kuželky
Floriánská kašna
Labutí kašna (Schwanenbrunnen)
boží muka
Dalešice
pivovar
pomník 42. pěšímu pluku
boží muka
Památník Strousbergovy železnice
pomník obětem války
partyzánský bunkr
Průchodnice
památník knížete Karla I. Filipa ze Schwarzenbergu
kašna
Churáňovský vrch
Dolní Moštěnice
můstek s kapličkou sv. Jana Nepomuckého
Hoslovická rozhledna
Jubilejní památník knížete Jana II. z Liechtensteinu
Františkovy Lázně - MPR
socha vodníka
železniční most
Hájovský dvůr
Bedřichův kříž na Podolánkách
vodní nádrž Souš
pomník Mistra Jana Husa
Valdštejnův sloup
dům cisterciáků
ukrajinský hřbitov
Pramen Dr. Šťastného
dům U Pěti panen
Fata Morgana
Bošovice
kostel sv. Jindřicha a Kunhuty
kašna
kašna
pomník Mistra Jana Husa
vodopád u Rokytné
boží muka
boží muka
fara
boží muka
pomník obětem náletu
Chaloupkův vesnický orloj
pomník ke 100. výročí bitvy u Chlumce 1813
Skalka
děkanství
plastika lokomotivy Planian
přírodní památka Chomoutovské jezero
děkanství
Diviacka Nová Ves
památník Jana Amose Komenského
dům U České lípy
pomník letecké havárie vrtulníku - Velký Kosíř
Bohutice
dům č. p. 507
Blahotice
boží muka
boží muka
dům U apoštolů
silniční most přes Rokytku
Čížkovice
pomník Johna Lennona na Smrku
Vrbčany
komenda johanitů s kostelem sv. Jana Křtitele a sv. Jana Evangelisty
silniční most
Kámen republiky
boží muka
špýchar
Garinish Island
U tří mostů
dům U černé Matky Boží
mlýn Dřevíček
boží muka
fara
bývalá panská myslivna
boží muka
reklama