
Kostel byl postaven na půdorysu ve tvaru kříže. Transept tvoří boční kaple Panny Marie Bolestné a sv. Barbory, které jsou otevřeny do lodi s vysokými arkádami. Čelní průčelí je dvouvěžové se šestipatrovými věžemi s cibulovitými kupolemi. V ose průčelí je obloukový portál se svazky pilastrových pásů a přerušeným segmentovým štítem. Interiéry kostela jsou zaklenuty valenými klenbami s lunetami. Výzdoba v presbytáři odkazuje na dogma o Neposkvrněném početí P. Marie a na klenbě lodi znázorňuje Život Marie s důrazem na Nanebevzetí. Setkání Marie s Kristem nesoucím kříž je zachyceno na klenbě kaple Panny Marie Bolestné a na klenbě kaple sv. Barbory je její mučednictví a apoteóza. Vybavení kostela tvoří předměty převážně pozdně barokně-rokokového stylu, místy s prvky neoklasicismu, od tesařů Josepha Beschornera z Międzylesie, Georga Scharfa z Králíků, sochaře Michaela Ignatze Klahra a malířů Moschnera… číst dále
Nowa Wieś (do r. 1945 Neundorf) se prvně vzpomíná v roce 1358 jako „Newendorf“. Nejstarší kostel postavený před rokem 1560 byl pravděpodobně zasvěcen svaté Barboře. V době reformace byl zdejší kostel zasvěcený svaté Markétě a užívali jej evangelíci. Po roce 1620 chrám opět převzali katolíci. V roce 1640 byl na jeho místě postaven zděný kostel Nanebevzetí Panny Marie a sv. Barbory. Na konci 17. století se začala plánovat stavba nového mariánského chrámu. Návrh stavby vytvořil v roce 1702 severoitalský architekt Jacopo Carove. V roce 1714, kdy již byl presbytář zastřešen a stěny lodi dosahovaly do výše střechy, byla stavba přerušena. Stavba byla dokončena až v letech 1742-1751 z iniciativy roztoczského faráře a amatérského architekta Antona Lengfelda. Na stavbě se podílel stavitel Rotter a tesař Joseph Knietig z Wilkanówa. Polychromie vytvořil malíř Joseph Bartsch z Wilkanówa. Kostel sloužil jako filiální… číst dále